مهمترین برنامه افتتاحی سفر استاندار آذربایجان غربی به مهاباد از قلم افتاد

روز گذشته بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد به عنوان مهمترین برنامه افتتاحی سفر یک روزه استاندار آذربایجان غربی به این شهرستان از قلم افتاد و حتی در ردیف برنامه های ناتمامی که استاندار از آنها بازدید کرد، هم قرار نگرفت! در حالی که علیرغم تهدیدات زیست محیطی و انسانی موجود این طرح باید از جمله طرح های فوریتی باشد، که نیست!

به گزارش کردپرس، روز گذشته استاندار آذربایجان غربی ، در جریان سفر یکروزه خود به مهاباد با همراهی مدیران کل، ٤ پروژه را به بهره برداری رساند و از طرح های نیمه تمام این شهرستان نیز بازدید کرد، اما مهمترین برنامه افتتاحی این سفر از قلم افتاد و بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد که وعده داده شده بود، انجام نگرفت!

طبق برنامه ارائه شده قبلی، قرار بود؛ افتتاح گلخانه یک هکتاری روستای دریاس، افتتاح پروژه راهداری سه راهی دارلک به طول ٣کیلومتر، افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه، افتتاح سالن تیراندازی و افتتاح مدول دوم تصفیه خانه مهاباد از جمله برنامه های سفر یکروزه استاندار آذربایجان غربی به مهاباد باشد. همچنین بازدید از طرح های نیمه تمام مهاباد از جمله پروژه های بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد، مدرسه ۱۲ کلاسه سیدآباد، بیمارستان ۹۸ تختخوابی تامین اجتماعی، مدرسه ۱۲ کلاسه خضرزاده و پروژه های نهضت ملی مسکن هم در برنامه قرار گرفته بود.

در جریان این سفر و با حضور استاندار در ابتدا  مسیر ارومیه به مهاباد در قالب بزرگراهی چهار خطه با هزینه بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تکمیل شد، سپس گلخانه هیدروپونیک صیفی و سبزیجات مهاباد در ۱۰ هزارمترمربع مساحت با ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری افتتاح شد.

در ادامه سفر استاندار روز گذشته مدرسه ١٢ کلاسه مکریان مهاباد با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید و  نخستین سالن تیراندازی تخصصی جنوب استان و چهارمین سالن تیراندازی استان نیز با ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه افتتاح شد.

استاندار آذربایجان غربی در سومین سفر استانی خود به شهر مهاباد ضمن بازدید از بیمارستان های در حال ساخت مهاباد، پروژه نهضت ملی مسکن، روند ساخت مدارس و سالن ورزشی را بررسی و بر تامین اعتبار مورد نیاز جهت بهره برداری و تسریع در روند احداث این پروژه ها تاکید کرد.

در پایان نیز جلسه جمع بندی روند اجرایی طرح های دور اول سفر در قالب جلسه شورای برنامه ریزی با محوریت این شهرستان بعد از ظهر روز گذشته برگزار شد ولی آنچه از قلم افتاد، افتتاح مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد بود، که طبق برنامه قبلی ارائه شده قرار بود در قالب طرح ها و پروژه های سفر رییس جمهور شهید، به افتتاح برسد، اما روز گذشته بدون اطلاع قبلی این طرح مهم از برنامه حذف شد! و حتی در ردیف برنامه های ناتمامی که استاندار از آنها بازدید کرد هم قرار نگرفت!

مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد و عده های بی شمار اعتبار و افتتاح

 کلنگ احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد خرداد ماه سال ١٤٠١ به زمین زده شد. آن هم ٥ سال بعد از تجربه تلخ مسمومیت مردم روستای دریاس مهاباد به علت نشت فاضلاب در منبع آب شرب این روستا و بستری شدن تعداد زیادی از اهالی روستا در مراکز درمانی و بار دیگر هم در سال ٩٩ که نفوذ پساب شهرک صنعتی مهاباد به منبع آب شرب چندین روستای دیگر این شهرستان، حادثه آفرید، اما با گذشت ٣ سال از گلنگ زنی با نزدیک شدن به نیمه دوم سال ١٤٠٣ این پروژه هنوز به افتتاح نرسیده است.

در واقع میزان پساب تعدادی از واحدهای صنعتی در این شهرک بیشتر از ظرفیت تصفیه خانه کنونی فاضلاب شهرک است و ضرورت راه اندازی مدول دوم با توجه به چندین بار نشت فاضلاب صنعتی به آب آشامیدنی روستاهای مهاباد در سال های اخیر و ایجاد مشکلات فراوان برای سلامتی مردم باید از جمله طرح های فوریتی باشد، که نیست!

بوی نامطبوع و غیر قابل تحمل ناشی از پساب شهرک صنعتی که در شهر گوک تپه و روستاهای مجاور آن می پیچد، سال ها است مردم را کلافه کرده و علاوه بر بوی بد، ضرر و زیان فراوانی هم با نفوذ پساب در اراضی کشاورزی روستاییان داشته است.

شهرک صنعتی مهاباد برای حل این معضل به راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نیاز دارد که تا کنون محقق نشده؛ این در حالی است که سال ٩٩، بر اساس وعده های علی رسولیان، معاون وزیر صمت، ٨میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی ، برای رفع مشکل تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد مصوب شده بود، اما راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه در این شهرک اجرا نشد.

همچنین قرار بود شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی ۵۰ درصد اعتبار پروژه را تامین کند و در سال ١٤٠٠ نیز آن را به پایان رسید اما در آن زمان هم خبری از مدول دوم و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی نشد.

تا اینکه سال ١٤٠١ کلنگ این پروژه با حضور مسئولان به زمین زده شد ولی با وجود تخصیص اعتبارات سفر رییس جمهور شهید باز هم مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد بعد از دو سال از کلنگ زنی از برنامه ها حذف شد و به افتتاح نرسید!

کردپرس در سال های اخیر به صورت مدوام پیگیر آخرین وضعیت پروژه مذکور بوده است و با توجه به تهدیدات انسانی و زیست محیطی موجود. ضرورت دارد که بهره برداری از این پروژه جزو پروژه های فوریتی باشد و نه پروژه های نمایشی و مناسبتی!

کد خبر 2774421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha