تمام هویت های قومی و مذهبی آناتولی و بین النهرین باید به عنوان ارزش های مشترک ما پاسداری شوند

سرویس ترکیه - HDP با گرامی داشت سالروز قتل عام درسیم خواهان گشوده شدن آرشیوها درباره روشن شدن این فاجعه تاریخی شد.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با انتشار بیانیه ای ضمن گرامی داشت سالروز قتل عام درسیم خواهان افشای مدارک تاریخی پیرامون این واقعه شد.

این بیانیه که با امضای "تولآی حاتم اوغلو" رئیس مشترک کمیسیون "مردم و باورها"، در سایت رسمی HDP منتشر شد با اشاره به وقایع تاریخی سال های 1935 - 1937 که منجر به قتل عام بیش از 50 هزار نفر در درسیم (تونجلی) شد می گوید: «در تاریخ 4 می 1937 با تصمیم هیات دولت یکی از خونین ترین کشتارهای تاریخ انجام شد. در این واقعه بر طبق اطلاعات رسمی 13 هزار نفر و بر طبق اطلاعات محلی بیش از 50 هزار نفر کشته و ده ها هزار نفر از وطن خود بیرون رانده شدند.
روز 4 می که اهالی درسیم به آن "Roca Şaê"- روز یاس- می گویند، به عنوان روزی که هویت نژادی و مذهبی کُردهای قزلباش در آن مورد تردید قرار گرفته است، نیز باید مورد توجه قرار گیرد.»

در بخشی دیگر از این بیانیه با بیان این که درسیم که علوی ها به آن "شهر رضا" می گویند باید به عنوان جزئی از میراث و ثروت فرهنگی مشترک حفظ بشود آمده است: «امروز دیده می شود که تلاش زیادی برای آسیمیله کردن این مردم با هدف نیل به اهداف سیاست تک زبانی و تک دینی، می شود. تمام هویت های قومی و مذهبی آناتولی و بین النهرین باید به عنوان ارزش های مشترک ما پاسداری شوند.»

در آخر این بیانه آمده است که مواجهه با این فاجعه تنها با عذرخواهی رسمی و بازکردن آرشیو در مورد کشته شدگان این واقعه و افشای سرنوشت افراد تبعید شده و کودکان به فرزندخواندگی واگذار شده ممکن است.

کد خبر 9148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha