AKP  به اعضای داعش تابعیت ترکیه می دهد

سرویس ترکیه، CHP با ارائه گزارشی مدعی شد که AKP به 150 هزار شهروند سوری که بسیاری از آنها عضو داعش بوده اند، بدون دلیل تابعیت داده است.

به گزارش کردپرس، فتحی آچیکل نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) با ارائه گزارشی درباره «سیاست های محکوم به شکست» حزب عدالت و توسعه (AKP) در مسئله مهاجران سوری، ادعا کرد که حکومت به شبه نظامیان داعشی تابعیت داده است.

آچیکل در این گزارش که "سیاست های محکوم به شکست AKP درباره سوریه و مهاجرت" نام دارد با اشاره به این که سیاست های اشتباه حکومت در مسئله مهاجرت سوری ها به ترکیه، باعث تغییر ساختار فرهنگی - اجتماعی ترکیه شده است گفت: «باندهای داعش دارند در کشور جولان می دهند، حتی به اعضای داعش تابعیت داده می شود. 95 درصد از سوری های فعال در بخش اقتصاد در اسناد رسمی و آمارها ثبت نشده اند.»

در بخشی از این گزارش آمده است که حزب عدالت و توسعه ترکیه را به یک اردوگاه بزرگ پناهجویان در سواحل اروپا تبدیل کرده است. بر اساس منابع رسمی تعداد مهاجران سوری ساکن ترکیه برای چهارمین سال 3.6 میلیون نفر است. با این حال منابع غیر رسمی خبر از پذیرش نزدیک به 10 میلیون مهاجر می دهند (که به هیچ عنوان دور از ذهن نیست).

در این گزارش همچنین آمده است که به 150 هزار تبعه سوری تابعیت ترکیه داده شده است. اما حتی مشخص نیست که به چه کسانی و با چه دلایلی تابعیت ترکیه داده شده است. CHP مدعی شده که بسیاری از این افراد که تابعیت ترکیه را گرفته اند اعضای داعش هستند.

همچنین از مهاجرانی که به طور قانونی ثبت نشده اند به عنوان پوششی برای کلاهبرداری استفاده می شود. در جریان بحران سوریه ترکیه به منطقه ای آزاد برای انواع قاچاق تبدیل شده است.

آچیکل با ارائه این گزارش اشاره کرد که AKP برای چندمین بار فریب اتحادیه اروپا را خورده است. اگرچه هدف اردوغان از نگهداری سوری ها باج گیری از اروپا بوده اما در عمل ترکیه نه تنها معافیت های گذرنامه ای از جانب اروپا دریافت نکرده است بلکه کمک درخواستی را هم به درستی دریافت نکرده است.

بر اساس این گزارش 50 میلیارد دلار از خزانه دولت برای پناهجویان سوری بدون هیچ شفافیتی به هدر رفته است.

لازم به ذکر است اگرچه CHP برای ادعاهای خود از آمارهای منابع رسمی استفاده کرده است اما به به نظر می رسد آمار کسانی که در سالهای اخیر از حکومت ترکیه تابعیت دریافت کرده اند بسیار بیش از این رقم باشد. بسیاری از کسانی که تابعیت ترکیه را می گیرند به راحتی نام و نام فامیل خود را به ترکی تغییر می دهند و جذب جامعه ترکیه می شوند.

همچنین در حوزه اقتصادی نیز بازار بزرگی برای کار سیاه برای پناهجویان وجود دارد. کار سیاه یعنی کار بدون قرارداد و بیمه که در هیچ کجا ثبت نمی شود. شاغلین در این نوع فعالیت ها اغلب به کارگری، کار در کافه و رستوران، سرایداری، و کارهای خدماتی دیگر می پردازند و این کار را با حقوقی نزدیک به یک سوم حتی کمتر از یک شهروند اهل ترکیه انجام می دهند. اگرچه کار سیاه هم برای کارفرما هم کارگر جرم محسوب می شود اما کارفرمایان معمولا این مشکل را با پرداخت رشوه حل می کنند.

کد خبر 9515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha