هشدار درباره واگذاری نفت اقلیم کردستان به مدت 50 سال به ترکیه

سرویس عراق و اقلیم کردستان – عضو فراکسیون دولت قانون مجلس عراق درباره واگذاری نفت اقلیم کردستان به ترکیه به مدت 50 سال هشدار داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، "عبدالهادی موحان السعداوی" در این باره گفت: اقلیم کردستان به توافقات با همه دولت های پیشین عراق پایبند نبوده است و دولت اقلیم کردستان برای تحویل گرفتن میادین نفتی در اقلیم کردستان و سایر استان های عراق آماده است.

السعداوی با اشاره به اینکه روزانه 150 هزار بشکه نفت از میادین نفتی کرکوک به وسیله تانکر به اماکن نامشخصی صادر می شود اظهار داشت: درباره واگذاری نفت عراق در اقلیم کردستان به ترکیه به مدت پنجاه سال، نگرانی هایی وجود دارد.

السعداوی افزود: ترکیه به مدت 50 سال به ازای هر بشکه نفت صادر شده، 10 دلار دریافت می کند. این در حالی است که دولت عبادی، علیه ترکیه در محاکم بین المللی اقامه دعوی کرد.

عضو کمیسیون دارایی مجلس عراق تأکید کرد: نمی دانیم چه کسی اقامه دعوی علیه ترکیه را متوقف کرد. این در حالی است که دولت ترکیه نگران اقامه دعوا در دادگاههای بین المللی درباره قراردادهای نفتی اش با اقلیم کردستان است. زیرا می داند که قراردادهای مذکور غیر قانونی است.

این عضو ائتلاف دولت قانون تصریح کرد: 100 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی عراق در بانک های ترکیه است و روزانه 450 تا 550 هزار بشکه نفت از اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه صادر می شود و اقلیم کردستان روزانه 40 میلیون دلار درآمد نفتی دریافت می کند.

عبدالهادی السعداوی تأکید کرد: قراردادهای شراکت نفتی، غیر قانونی و برخلاف قانون اساسی است. زیرا به معنی واگذاری همیشگی نفت عراق است و اقلیم کردستان حق امضای قراردادهای شراکت در میادین نفتی را ندارد.

کد خبر 979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha