ترکیه از تمامیت ارضی سوریه دفاع می کند

سرویس سوریه - مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به همراه محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر و لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دوحه در نشست سه جانبه شرکت کردند.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به همراه محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به منظر حل بحران سوریه در دوحه پایتخت قطر در یک نشست سه جانبه شرکت کردند. در این نشست چاووش اوغلو با بیان اینکه دولت ترکیه برای محافظت از غیر نظامیان به جنگ در سوریه ادامه خواهد داد گفت: سازمان های PKK و YPG در شمال سوریه همچنان غیر نظامیان را هدف قرار می دهند. بنابراین ترکیه به جنگ در این مناطق ادامه خواهد داد. لاوروف وزیر خارچه روسیه گفت: ما با ترکیه و قطر درباره موضوع مبارزه با جدایی طلبی هم نظر هستیم.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر با بیان این که سه کشور درباره موضوع سوریه و وضعیت حقوق بشر در این کشور بحث و تبادل نظر کرده اند گفت: ما به حضور نظامی در سوریه نیاز نداریم. آل ثانی با بیان اینکه بر تمامیت ارضی سوریه در نشست سه جانبه ای که با چاوش اوغلو و لاوروف ترتیب دادند تأکید شد، ابراز داشت که آنها ترجیح می دهند بدون استفاده از روش های نظامی این بحران را حل کنند.

آل ثانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران که چرا قطر پایگاه نظامی در سوریه ندارد، گفت: ما به حضور نظامی در سوریه نیاز نداریم. ما از وحدت سرزمین های عربی حمایت می کنیم. سوریه یک کشور عربی است. وزیر قطر بار دیگر تأکید کرد که آنها از بازگشت ایمن و داوطلبانه پناهندگان سوری به خانه های خود و از مذاکرات انجام شده توسط کمیته کار قانون اساسی سوریه حمایت می کنند.

آل ثانی با اشاره به اینکه وضعیت حقوق بشر در سوریه به دلیل جنگی که سالها در جریان است بسیار اسف بار است، و با شیوع پاندمی این وضعیت بدتر هم شده است، گفت: ما در این نشست درباره رساندن کمک های بشردوستانه به تمام خاک سوریه. گفتگو کردیم. وضعیت دشوار مردم سوریه به دلیل بحران باید سریعاً حل شود. وزیر خارجه قطر با اشاره به موضوع عضویت سوریه در اتحادیه عرب گفت: دلایل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب هنوز سر جایش است. او همچنین خاطرنشان کرد که آنها در مورد آخرین وضعیت مذاکرات خلیج فارس ، لیبی و افغانستان گفتگو کردند.

وزرای امور خارجه کشورهای روسیه، ترکیه، و قطر پس از این نشست سه جانبه بیانیه کتبی مشترکی ارائه دادند. بر اساس این بیانیه وزرای خارجه سه کشور قطر ، ترکیه و روسیه پیرامون یافتن یک راه حل سیاسی پایدار برای درگیری های سوریه، و بحث در مورد راه های همکاری در دوحه گرد هم آمدند. در این بیانیه بر تعهد به حمایت از حاکمیت سوریه ، استقلال ، وحدت و تمامیت ارضی سوریه مطابق با منشور سازمان ملل متحد (سازمان ملل) تأکید شده و آمده است که هیچ راه حل نظامی برای منازعات سوریه وجود ندارد.

در این بیانیه، بار دیگر بر قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه ژنو 2012 مبنی بر پیشبرد روند تسهیل شده سازمان ملل متحد برای حمایت از راه حل سیاسی در مورد طرف های سوری تاکید شد، و همچنین برای مبارزه با تروریسم در تمام اشکال آن، و دفاع از حاکمیت سوریه بر ایستادگی در برابر برنامه های جدایی طلبانه که به امنیت ملی کشورهای همسایه و همچنین یکپارچگی آنها نیز آسیب می زند، تأکید شد.

در این بیانیه ای به نقش مهم کمیته قانون اساسی و ضرورت رعایت آیین دادرسی توسط احزاب سوریه تأکید می کند، بر پشتیبانی از تعامل سازنده بدون دخالت خارجی در کار کمیته قانون اساسی تاکید شده است.

در پایان این نشست وزرای امور خارجه این سه کشور بر لزوم تسهیل بازگشت ایمن و داوطلبانه پناهجویان و آوارگان داخلی تأکید کردند. در این زمینه در بیانیه آمده است که این سه کشور آماده اند تا تلاش های مشترک خود را با همه طرف های مربوطه از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی تخصصی ادامه دهند.
همچنین به اهمیت همکاری و حمایت از آزادی زندانیان، به ویژه زنان ، کودکان و سالخوردگان اشاره شد تا با ایجاد جو مثبت بر اساس اعتماد متقابل بین احزاب سوریه آشتی صورت پذیرد.

کد خبر 6191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha