بیماری نیوکاسل و انفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشده است

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: امسال موردی بیماری نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است، ولی تشدید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان در دست اجراست .

به گزارش کردپرس ، کامیار داهیم در جلسه هم اندیشی سازمان اداره کل دامپزشکی استان با بخش خصوصی در زمینه بررسی راههای کنترل بیماری نیوکاسل و انفلوانزای فوق حاد پرندگان که در سالن جلسات هتل جهانگردی ارومیه برگزارشد، با بیان این مطلب اظهارکرد : نزدیک به ۵۰ هزار نفر در صنعت طیور در استان اشتغال دارند.

داهیم افزود: سالانه بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه ای ثابت صنعت طیور در استان و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در کشور است که بروز این بیماریها باعث زمین گیر شدن واحدهای تولیدی طیور در کشور و استان خواهد شد که مشکلات اجتماعی نیز به دنبال آن به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: باید ضمن اسیب شناسی از وضعیت موجود ، بسترهای لازم برای حل مشکل زیر ساخت های پرورش صنعت دام و طیور در استان فراهم شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی در زمینه کنترل بیماری های دامی و طیور جزو استانهای پیشرو و صاحب نظر است.

مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: پروسه بیماری آنفلوانزا از پرندگان مهاجر به مزارع مرغ مادر و واحدهای تخمگذار نیز منتقل می شود که در این راستا برای جلوگیری از شیوع این بیماری نیازمند ایجاد زیر ساخت های لازم در تمامی زمینه ها هستیم .

وی بیان کرد: مهمترین عامل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عرضه مرغان بومی زنده، جوجه یکروزه و کود مرغی در میادین و بازارهای هفتگی است .

داهیم ادامه داد: افزایش تعامل بخش خصوصی با اداره کل دامپزشکی استان در زمینه کنترل و پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام لازم و ضروری است .

در ادامه این جلسه که با حضور شصت نفر از مسئولان مراکز مایه کوبی و ازمایشگاههای طیور و کلیسین های بخش خصوصی و دولتی در بخش دامپزشکی استان برگزارشد ، الهیاری رییس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل و عالی مهر استاد دانشگاه و فوق تخصص طیور به بیان مشکلات و راهکارهایی در زمینه اهمیت مسایل مدیریتی و استراتژی واکسیناسیون در زمینه جلوگیری از بروز بیماریهای طیور پرداختند .

کد خبر 47828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha