اعتراضات عراق می تواند مانع انتخاب مجدد نخست وزیر طرفدار آمریکا شود

سرویس جهان- روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به تاثیر اعتراضات اخیر در عراق پرداخته و نوشته است ممکن است این اعتراضات باعث شود حیدر العبادی، نخست وزیر طرفدار غرب و آمریکا نتواند برای دور دوم به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود.

به گزارش کردپرس، نزدیک به سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق گذشته است اما نتیجه به طور رسمی اعلام نشده و ماحصل مذاکرات میان گروه های برنده انتخابات از اختلافات عمیقی خبر می دهد که تشکیل دولت جدید را در آینده ای نزدیک ناممکن می سازد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی، علاوه بر اختلافات گروه های برنده انتخابات بر سر تشکل دولت جدید، اعتراضات عراق را یکی دیگر از موانع تشکل دولت جدید در عراق عنوان نموده است که می تواند بر انتخاب نخست وزیر تاثیر بگذارد.

به نوشته این روزنامه، این اعتراضات اگر ادامه پیدا کند ممکن است مانع انتخاب مجدد حیدر العبادی، نخست وزیر فعلی شود که به قول این روزنامه طرفدار غرب و آمریکا است.

واشنگتن پست شکست داعش و بازپس گیری مناطق مورد مناقشه از کردها از جمله کرکوک و میادین نفتی آن را از جمله نکات مثبت حیدر العبادی از نگاه عراقیها توصیف می کند اما تاکید می کند خدمت رسانی ضعیف به شهروندان ممکن است مانع انتخاب دوباره عبادی شود و گروه هایی دولت جدید را تشکیل دهند که سابقه مخالفت و یا حتی ضدیت و مقابله عملی با آمریکا در عراق را در کارنامه خود دارند.

نصیبه یونس از موسسه چتم هاوس به این روزنامه گفته است آمریکا با اعلام حمایت از انتخاب مجدد حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق دچار اشتباه محاسباتی شد. آمریکا باید به جای تاکید بر شخص خاصی بر حمایت از دولت عراق تاکید می کرد.

شامیل کهیه از حزب دعوه معتقد است با وجود اعتراضات مردمی علیه دولت، احتمال این که شخص جدیدی به جای عبادی نخست وزیری را در دست بگیرد بعید است زیرا این مسئله به معنی از صفر شروع کردن است.

حمید مطلگ، از نمیاندگان سنی پارلمان عراق می گوید عبادی شخص مناسبی برای رهبری مجدد دولت عراق بود اما اعتراضات باعث شد گروه های دیگر بتوانند او را کنار بزنند. عبادی در میان نخست وزیران بهترین بوده اما او بارها در مقابله با فساد و شبه نظامیان ضعف نشان داده بنابر این بعید است او دوباره بتواند سکان نخست وزیری عراق را در دست بگیرد.

یکی از افراد مطلع از مذاکرات تشکیل دولت جدید که نخواسته نامش فاش شود، به واشنگتن پست گفته است عبادی از طرف دو بلوک سیاسی برنده انتخابات یعنی مقتدی صدر و هادی عامری حمایت نمی شود و نمی تواند به ائتلاف با این دو بر سر تشکیل دولت جدید امیدوار باشد. عبادی فقط می تواند بخت خود را با ائتلاف با کردها و سنی های عراق بیازماید اما آنها برندگان ثانیه در انتخابات عراق محسوب می شوند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 74331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha