کمیته اصلاح آیین نامه داخلی پارلمان عراق به ریاست نماینده فراکسیون حزب دمکرات کردستان تشکیل شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- پارلمان عراق کمیته اصلاح آیین نامه داخلی پارلمان را تشکیل می‌دهد و یک کُرد ریاست این کمیته را برعهده خواهد داشت. رئیس یکی از فراکسیون ها می‌گوید: «این اصلاحیه فقط برای یک موضوع است».

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، بر اساس حکم پارلمانی صادر شده از سوی محسن مندلاوی، رئیس موقت پارلمان عراق این کمیته متشکل از ۱۱ عضو، شامل ۷ نماینده و ۴ مشاور پارلمان است. رئیس این کمیته ریبوار هادی، رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان و از نمایندگان فراکسیون حزب دمکرات کردستان است. اعضای آن مرتضی علی محمود ساعدی، عبدالکریم علی عبطان جبوری، حمدان عاجب مالکی، محمد جاسم خفاجی، احمد عبدالله محمد جبوری و محمد نوری عزیز خوزاعی هستند.

از چهار مشاور پارلمان که عضو این کمیته هستند یک نفر آنها به اسم آرام صباح عثمان کُرد و مشاور امور پاکدستی است.

احمد عبدالله از اعضای این کمیته می‌گوید که کمیته کار خود را برای تدوین برنامه عملیاتی به منظور برطرف کردن تمامی مشکلات و ایراداتی که در آیین نامه داخلی پارلمان وجود دارند، آغاز کرده است، وی همچنین اشاره کرد که اصلاحیه باید مطابق با قوانین پارلمان و قانون اساسی باشد.

روز چهارشنبه ۲۰۲۴/۳/۲۷، جمال کوچر رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان در پارلمان عراق به روداو گفت: «هدف از اصلاح آیین نامه داخلی پارلمان فقط یک موضوع است، آن هم این است که احزاب شیعه برای انتخاب رئیس جدید مجلس که سهم اهل سنت است شرط گذاشتەاند و می‌خواهند اصطلاح «ریاست پارلمان» قبل از انتخاب رئیس پارلمان به آیین نامه داخلی مجلس بازگردد».

جمال کوچر افزود: «در دوران محمد حلبوسی اصطلاح ریاست پارلمان برداشته شد و فقط رئیس پارلمان باقی ماند. با افزودن اصطلاح ریاست پارلمان، رئیس مجلس به تنهایی نمی تواند تصمیم گیری کند یا دستور کار ابلاغ کند و در آن صورت به تایید هر دو معاون خود نیاز خواهد داشت. این شرط شیعیان است؛ بنابراین تا زمانی که این اصلاح صورت نگیرد، شیعیان با انتخاب رئیس جدید پارلمان موافقت نخواهند کرد».
 

کد خبر 2768659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha