آیا 40000 کشته جنگ پ.ک.ک و ترکیه واقعیت دارد؟

سرویس جهان- چند کارشناس مسائل کردها عدد 40000 کشته در جنگ میان پ.ک.ک و دولت ترکیه را عبارتی ساختگی توسط دولت ترکیه می دانند و معتقدند شبهات زیادی هم درباره عدد تلفات و هم درباره نسبت تلفات طرفین در این جنگ وجود دارد.

به گزارش کردپرس، هنوز هم بسیاری از رسانه های غربی در گزارش اخبار مربوط به جنگ میان پ.ک.ک و دولت ترکیه یک عدد ثابت را که مربوط به حداقل ده سال پیش است، تکرار می کنند. بیشتر رسانه های غربی، معمولا در انتهای اخبار خود و به عنوان سابقه خبر اعلام می کنند که این جنگ حدود 40000 کشته بر جای گذاشته است.

اخیرا مقالاتی درباره صحت و سقم ادعای طرفین، بویژه دولت ترکیه درباره این آمار، و بیشتر درباره ثابت ماندن آن طی سالیان گذشته، علیرغم اعلام تلفات جدید در نبرد میان ترکیه و پ.ک.ک به نگارش در آمده است.

گروه بحران بین الملل اخیرا در گزارشی به میزان تلفات جنگ جدید میان ترکیه و پ.ک.ک از سال 2015 تا 2023 که به دنبال فروپاشی روند صلح آغاز شد، اشاره کرده است.

- بر اساس تحلیل آماری گروه بحران، از سال 2015 تا نیمه اول 2023 ، در تقابلات میان دولت ترکیه و پ.ک.ک 6677 تن اعم از نیروهای پ.ک.ک، ارتش ترکیه و غیرنظامیان جان خود را از دست داده اند.

 گروه بحران بین الملل با استفاده از داده های مرکز جمع آوری داده های جنگ، میزان تلفات نبرد میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک را از جولای سال 2015 تا جولای 2023 اعلام کرده است. این اندیشکده از وجود تفاوت معنادار میان آمار این مرکز با آمار رسمی دولت ترکیه و پ.ک.ک در مورد تلفات این جنگ خبر داده است.

بر اساس گزارش تحلیلی گروه بحران ، از روز 20 جولای 2015 تا 6 جولای سال 2023، 6677 نفر، اعم از نیروهای امنیتی ترکیه، نیروهای پ.ک.ک و اقمار آن و غیرنظامیان، در نبردهای مستقیم و یا «اقدامات تروریستی» جان خود را از دست داده اند. در این تقابلات 614 غیرنظامی در داخل ترکیه بر اثر این تقابلات جان خود را از دست داده اند که بیشتر آن در جنگ های شهری کشته شده اند.

همچنین 1428 تن از نیروهای امنیتی ترکیه شامل نیروهای ارتش، پلیس و محافظان روستا در نبرد با پ.ک.ک کشته شده اند. بر اساس این گزارش، یک درصد کشته شدگان از میان نیروهای امنیتی ترکیه جزء رده های بالای نظامی بوده اند. 562 تن از نیروهای امنیتی ترکیه از طریق تله های انفجاری پ.ک.ک کشته شده و 41 تن نیز توسط تک تیراندازها کشته شده اند.

226 تن دیگر هم در این تقابلات جان خود را از دست داده اند که مشخص نشده که جزء کدام دسته قرار می گیرند. این افراد بین 16 تا 35 سال سن داشته و معلوم نشده که از شهروندان عادی بوده و یا وابسته به پ.ک.ک و برخی گروههای وابسته به آن هستند.

گروه بحران بین الملل در این گزارش از کشته شدن 4409 تن از نیروهای پ.ک.ک در مدت ذکر شده خبر داده است. البته یادآوری کرده است که بر اساس گزارش دولت، در همین مدت حدود 40000 تن از نیروهای پ.ک.ک مجروح، کشته و یا تسلیم شده اند.

این در حالی است که در برخی منابع خبری و رسانه ای که در یک سال اخیر منتشر شده، تعداد تلفات جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک که بیشتر قربانیان آن کردهای این کشور هستند، همچنان 40000 نفر اعلام شده است.

دکتر مایکل روبین، تحلیلگر مسائل کردها در اندیشکده امریکن اینترپرایز نیز یادداشتی در این باره نوشته و تاکید کرده است که تعداد قربانیان این جنگ بسی بیشتر از عدد اعلام شده است. او ادعا کرده است که عدد 40000 کشته که بیشتر از سوی منابع دولتی ناشناس دولت ترکیه به رسانه های تاثیرگذار غربی اعلام شده، ساختگی است و در اعلام آن این طور القا شده است که همه این 40000 نفر توسط پ.ک.ک کشته شده است که تاکتیکی از سوی دولت ترکیه برای تروریست نشان دادن این گروه است.

او با اشاره به این که نزدیک به یک دهه است که از عدد 40000 کشته در این جنگ استفاده می شود که باید در صحیح بودن آن تردید داشت. او معتقد است حتی اگر صحت این ادعا را بپذیریم باید مقامات ترکیه که همواره از کشته شدن نیروهای پ.ک.ک در درگیریهای چند سال اخیر خبر داده اند، توضیح دهند که چرا این آمار بروز نشده است.

این مقام سابق وزارت دفاع آمریکا ادعا می کند که دو اشکال عمده در بیان 40000 کشته جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک وجود دارد؛ اول این که بر فرض صحیح بودن آن، همه آنها توسط پ.ک.ک کشته نشده اند، بلکه بسیاری از آنها اعضای پ.ک.ک و روستائیان و غیرنظامیان کرد ترکیه هستند که بیشترشان در حملات مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه جان خود را از دست داده اند. دوم این که با بررسی گزارش رسانه های مختلف پیراون این موضوع ساختگی بودن این آمار قابل اثبات است.

دکتر ثورو ردکرو، تحلیلگر آمریکایی تقابلات جهانی نیز به تازگی مقاله مفصلی درباره عبارت « 40000 جان باخته جنگ پ.ک.ک با ترکیه» نوشته و ابهامات قابل توجهی درباره صحت این عدد و علل تکرار آن از سوی رسانه های وابسته به دولت ترکیه و نیز بسیاری از رسانه های غربی بیان کرده است.

او با اشاره به مقاله ای که در نشریه گاردین انگلیس که در 25 سال پیش منتشر شده و تعداد جان باختگان این جنگ بیش از 30000 تن عنوان شده، می گوید چگونه است که در 4 سال ابتدایی این جنگ 30000 تن در این درگیریها جان خود را از دست داده اند اما تعداد قربانیان آن در 25 سال گذشته تنها 10000 تن گزارش شده است. این در حالی است که در چند سال گذشته و با گسترش جنگ ترکیه با کردها به شمال عراق و سوریه تعداد قربانیان کرد این جنگ بیشتر شده است.

این تحلیلگر آمریکایی اشاره کرده است که بر اساس آماری که پارلمات ترکیه و پلیس محلی درباره تعداد نیروهای کشته شده پ.ک.ک ارائه شده در اواخر دهه990، اختلاف آماری فاحش دیده می شود زیرا پلیس محلی تعداد تلفات پ.ک.ک در دو عملیات بزرگ علیه نیروهای حزب کارگان کردستان ترکیه در عراق را بیش از 8000 تن گزارش کرده در حالی که در گزارش پارلمان ترکیه کمی بیش از 5000 تن تلفات نیروهای پ.ک.ک گزارش شده است.

این پژوهشگر آمریکایی عدد 40000 کشده شده جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک را یک « دروغ بزرگ» نامیده است زیرا به گفته او، بر اساس یک گزارش مجله فارن افرز که در سال 2000 منتشر شده، سفیر سابق فرانسه در ترکیه نقل کرده است که بر اساس گزارش وزارت دادگستری ترکیه، علاوه بر کشته شدن 35000 تن در درگیریهای نظامی میان پ.ک.ک و دولت ترکیه، 175000 نیز در فاصله 1984 تا 1998 به شیوه های دیگری به قتل رسیده اند و تنها در 9 ماه اول سال 1999 حدود 1000 تن به قتل رسیدند.

او بر این باور است که آمار اعلام شده از جنگ میان پ.ک.ک و ترکیه که منشا آن رسانه های وابسته به دولت ترکیه است، دور از واقعیت است و ابهامات زیادی، نه تنها درباره تعداد کشته شدگان، بلکه تعداد قربانیان نظامی و غیرنظامی این جنگ وجود دارد که هنوز ابعاد آن روشن نشده است.

کد خبر 2769602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha