طرح سؤال از شهردار قروه/پاسخ ها در دست بررسی است

سرویس کردستان- طرح سؤال از شهردار قروه در حالی توسط شورای شهر کلید خورد که گرچه پاسخ های مرتبط داده شد اما ابهامات تغییری نکرد و نتیجه با بررسی بیشتر به بعد موکول گردید.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از برگزاری نشست علنی شورای شهر قروه با روندی متفاوت تحت عنوان شفافیت سازی، صبح امروز پنجشنبه مطابق مصوبات تعیین شده طرح سؤال از شهردار در خصوص قرارداد پروژه های مرتبط به «سرویس های بهداشتی سراب» و «مجتمع تجاری آریا» در کنار درخواست اطلاعات پرسنل شهرداری و یکسری مباحث دیگر صورت گرفت.

سهل انگاری در مجتمع تجاری

در این نشست ابتدا به مشکل «مجتمع تجاری آریا» با حضور مالک آن پرداخته شد. این مجتمع که بدون مجوز از 4 سال پیش عملیات ساخت و ساز آن آغاز شده بود در حالی به بهره برداری رسید که نه تنها مجوزی نگرفته بلکه هیچ گونه موارد استاندارد و مناسب سازی در آن لحاظ نشده است.

در همین زمینه شهردار قروه با ارائه توضیحاتی اظهار داشت: زمانی که این پروژه تحت عنوان سرمایه گذار شروع به کار کرد ضمن تأکید بر اینکه مسئول مجتمع باید برای اخذ مجوز اقدام کند اما به دلیل تعلل در کار چندین بار این پروژه متوقف گردید و با تعهد برای پیگیری دریافت مجوز، کار دوباره اجرا می شد.

به گفته «حسین پروندی» سهل انگار بودن مدیر پروژه و پشت گوش انداختن مسایل تأکید شده توسط شهرداری از جمله مواردی است که برای این مجتمع مشکل ایجاد کرده اند، وگرنه شهرداری تمامی قوانین مرتبط را اجرا کرده است.

او با بیان اینکه در آبان ماه سال گذشته وضعیت این پروژه در شورا بررسی شد، افزود: به دلیل اینکه مسئول مجتمع با شهرداری به صورت کامل تسویه حساب نکرده و همچنین مغایرت داشتن ساخت و ساز با نقشه اولیه، اخذ مجوز برای این پروژه با مانع روبرو شده است.

«پروندی» با اشاره به اینکه 23 واحد مسکونی در سطح شهر درگیر همین مشکل بودند و با تأیید کمیته تطبیق موفق به کسب مجوز شدند، گفت: مشکل اصلی مجتمع آریا پرداخت نکردن به روز عوارض بوده و همین باعث شده که در لیست بدهکاران شهرداری قرار گیرد لذا رفع موانع موجود به نگاه شورا و کمیته تطبیق شهرستان بستگی دارد.

در ادامه به پیشنهاد «مهدی ملکی»؛ نایب رئیس شورا تصمیم بر این شد که تمامی فیش های واریزی توسط مسئول پروژه «مجتمع آریا»، بررسی و میزان بدهی به شهرداری تعیین و سپس تمامی نقشه و مشخصات توسط نظام مهندسی تأیید شود و در صورت لزوم نقشه جدید طراحی گردد و با طی کردن مراحل فوق برای اخذ مجوز اقدامات لازم صورت گیرد.

قراردادی درگیر ابهام

مسئله دیگر که در نشست شورای شهر به آن پرداخته شد طرح سؤال از شهردار در خصوص قرارداد «سرویس های بهداشتی» پارک تفریحی سراب قروه بود.

این پروژه که با مبلغ 198 میلیون تومان قرارداد آن با بخش خصوصی از شهریور ماه آغاز شده مورد اعتراض شورا قرار گرفت. در همین رابطه با پرسیدن سؤالاتی، از شهردار خواسته شد تا پاسخ های خود را با مستندات لازم جهت بررسی در صحن شورا ارائه دهد.

«حسین پروندی» هم با پذیرش اینکه مدارک را در اسرع وقت به شورا تحویل خواهد داد به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. او در خصوص قیمت تعیین شده برای این پروژه به نوسانات موجود در بازار و گران شدن وسایل اولیه برای کار اشاره کرد و اظهار داشت که قیمت تصویبی در بودجه شورا زمانی بود که ارز در روند افزایشی نبود و همچنین مصالح ساخت و ساز هم در مسیر گرانی قرار نداشتند.

«پروندی» همچنین در پاسخ به سؤال دیگر در مورد نداشتن گواهی صلاحیت شرکت برنده، بیان کرد: در زمان بازگشایی پاکت های مناقصه، شرکت فوق گواهی صلاحیت داشت و ملاک انتخاب مطابق قانون هم زمان بازگشایی برگه های مناقصه بوده است.

او همچنین از اینکه گفته شده بود این شرکت در کردستان پروژه ای را انجام نداده است به وجود مدارکی دال بر فعالیت شرکت برنده بالغ بر ده مورد در سطح استان اشاره کرد.

دیگر موردی که شهردار قروه باید به آن پاسخ می داد در مورد بی اطلاع بودن شورا از مبلغ قرارداد بود که «پروندی» با بیان اینکه وقتی مصوبه ای صورت می گیرد و به شهردار ابلاغ می گردد طبق آن مصوبه اختیار عمل داده شده به شهرداری و نیازی نیست برای هر کاری از شورا اجازه گرفته و اطلاع رسانی شود.

در این میان رئیس کمیسیون عمران شهری شورا بر اینکه مبنای کار باید روز قرارداد باشد تأکید کرد. «حوریا کلوندی» یادآور شد وقتی بودجه مصوب می شود باید دستور کار قرار گیرد و خارج از آن نباید کار شود.

در ادامه «پروندی» از شورا درخواست کرد که به شهردار و کارهایی که انجام می شود اعتماد داشته باشند و همین باعث شد تا رئیس شورای شهر قروه واکنش نشان دهد. به گفته «پرستو شکری» شهرداری زیرمجموعه شورا بوده و باید براساس مصوبات شورا پیش رود و در واقع شورا به شهردار اعتماد دارد اما باید مجری مصوبات شورا باشد.

هرچند طرح سؤال از شهردار در خصوص پروژه «سرویس های بهداشتی» سراب ادامه داشت و سؤالات مرتبط پرسیده شد و شهردار هم پاسخ های خود را ارائه داد اما بررسی نتیجه و اینکه آیا شورا قانع شده یا نه به جلسات بعد موکول شد.

تخصص گرایی پرسنل شهردای

مبحث دیگری که شورا از شهردار درخواست کرد مربوط به ارائه اطلاعات پرسنل شهرداری به صورت کامل بود که بنا به گفته های رئیس شورا با وجود سه مکاتبه پیاپی با شهردار اما اطلاعات ناقص ارسال شده و نیاز است هرچه سریع تر در این خصوص اقدام شود.

«پرستو شکری» هدف از این کار را در این دانست که باید مشخص شود که آیا پرسنل شهرداری در جایگاه واقعی خود قرار دارند و براساس تخصص لازم انتخاب شده اند یا نه، در واقع اولویت نخست برای ما تخصص گرایی بوده و اینکه هر فردی در جایگاه خود کار کند.

بررسی موانع اجرای دستور تابلوهای تبلیغاتی

در ادامه دبیر اول شورا نسبت به اجرایی نشدن دستور جانمایی بنرهای تبلیغاتی در میدان شهر اعتراض کرد و گفت: سال گذشته مصوب شد که وضعیت بنرهای تبلیغاتی ساماندهی شوند و در فاز اول مواردی که جای نامناسب دارند جمع آوری گردیده و در فاز دوم با اعلام فراخوان نسبت به دایر کردن تابلوهای تبلیغاتی در نقطه های مناسب تعیین شده اقدام شود.

به گفته «حوریا کلوندی» با وجود اینکه این مسئله مصوب شده اما نه تنها اجرا نشد بلکه همچنان شاهد دایر کردن بنرهایی در نقاط نامناسب در سطح شهر به خصوص میدان هستیم.

او خواستار شد اگر قرار است بدون مجوز تابلوی تبلیغی در اختیار عده ای خاص قرار گیرد اطلاع رسانی شود تا همه از این مورد بهره مند شوند و این مسئله تبعیض آمیز برداشته شود و اگر بنرهایی که در میدان نصب شده اند مجوز دارند، باید به شورا ارائه گردند.

لازم به ذکر است گزارش اولین نشست شورا با جزییات کامل در خصوص علت طرح سؤال از شهردار تحت عنوان «شفافیت سازی شورای شهر قروه/حق مردم با پاسخ گویی» در خبرگزاری کردپرس منتشر شد./

کد خبر 101590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha