ترامپ مانع انتقال جنگنده های اف 35 به ترکیه شد

سرویس جهان- ترامپ قانون بودجه دولت آمریکا مورد تصویب کنگره و سنا را که انتقال جنگنده های اف 35 به ترکیه را مشروط به تاییدیه وزارت دفاع و خارجه این کشور می کند امضا کرده است.

به گزارش کردپرس، بر اساس قانون بودجه آمریکا که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز جمعه آن را امضا کرده است، انتقال جنگنده های اف 35 به ترکیه منوط به ارائه گزارش ارزیابی وزارت خانه های دفاع و خارجه آمریکا درباره خرید سیستم دفاعی اس 400 روسیه توسط ترکیه و پیامدهای آن است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه این هفته اعلام کرد که خرید این سیستم از روسیه قطعی شده و در سال جاری آن را از روسیه دریافت می کند.

پنتاگون در ماه نوامبر گذشته گزارشی در این باره به کنگره ارائه کرد و کنگره نیز دو وزارت دفاع و وزارت خارجه را مکلف کرده است به دنبال طرح برنامه ای مدون برای اعمال تحریم علیه ترکیه در صورت اصرار آنکارا بر خرید سیستم دفاعی اس 400 از روسیه باشند.

کنگره از این دو وزارت خانه خواسته است گزارش خود را درباره اقدام ترکیه به خرید سلاح از کشورهای مورد تحریم آمریکا از جمله روسیه تا اول نوامبر 2019 ارائه کند.

بر اساس قانون بودجه ای که به امضای ترامپ رسید، دولت آمریکا تا اوایل نوامبر 2019 درباره سرنوشت جت های اف 35 خریداری شده توسط ترکیه و انتقال آنها به این کشور تصمیم گیری خواهد کرد.

ترکیه قصد دارد 100 جنگنده اف 35 از آمریکا خریداری کند و چند فروند آن را در خاک آمریکا تحویل گفته است.

سایت خبری احوال نیز نوشت: بر اساس این قانون، فروش اسلحه به تیم های محافظ اردوغان هم تا زمانی که وزیر خارجه آمریکا گزارشی درباره محاکمه اعضای تیم حفاظتی همراه اردوغان در سفر وی به آمریکا در سال 2017 به کنگره ارائه می کند، ممنوع می شود.

تیم محافظ رجب طیب اردوغان در سفر وی به آمریکا در ماه می 2017، به معترضان کرد در واشنگتن یورش بردند و تعدادی از آنها را مجروح کردند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 105908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha