سبک زندگی در سلامت شنوایی بسیار اثر گذار است

سرویس کرمانشاه- شنوایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه بدن انسان است که از طریق آن با محیط پیرامون ارتباط برقرار می‌کنیم و نادیده گرفتن مشکلات آن باعث بروز محدودیت هایی می‌شود.

کارشناس شنوایی شناسی سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار کردپرس، اولین گام درجهت حل مشکلات ناشی از ناشنوایی را پذیرش آن دانست و افزود: گام بعدی، آگاهی از راهکارهای ممکن و اقدام جهت درمان یا توانبخشی است .

شایسته نظری، اظهار کرد: گاهی اطرافیان فردی که دچار مشکلات شنوایی شده است، زودتر از خود او متوجه ایجاد اختلال می شوند زیرا فرد به گفتار آنها بی توجه می شود.

وی با بیان اینکه ناشنوایی دلایل بروز متفاوتی دارد و در هر مرحله از زندگی فرد ممکن است اتفاق بیفتد، عنوان کرد: علت کم شنوایی ممکن است مربوط به قبل از تولد(ژنتیکی- مادرزادی)، حین تولد(استفاده از فورسپس در زایمان- به خشکی افتادن جنین) یا پس از تولد(عفونت های ویروسی مثل اوریون و سرخک و عفونت های باکتریایی مثل مننژیت) باشد.

نظری با اشاره به اینکه کم شنوایی توسط متخصصان شنوایی شناسی تشخیص داده می شود، گفت: آنها شنوایی را با دستگاه آزمایش می کنند تا نوع و شدت آن را بسنجند.این آزمایش ها تهاجمی نیست و خطر و یا عوارضی ندارد.

وی سبک زندگی را در زمینه سلامت شنوایی بسیار مؤثر دانست و افزود: قرار گرفتن مکرر در معرض صداهای بلند تر از حد مجاز، استعمال مواد مخدر وسیگار، ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی جراحی ها، استفاده از داروهای اتوتوکسیک و همچنین داشتن سابقه خانوادگی کم شنوایی و یا ناشنوایی و افزایش سن، علت افت شنوایی محسوب می شوند.

نظری اظهار کرد: کم شنوایی می تواند به دلیل آسیب هر کدام از سه قسمت تشکیل دهنده گوش باشد.

وی افزود: کم شنوایی ناشی از وجود مشکل در گوش خارجی یا میانی مثل پارگی پرده صماخ و عفونت، کم شنوایی انتقالی محسوب می شود. اگر آسیب به گوش داخلی باشد، کم شنوایی حسی عصبی نامیده می شود. در برخی افراد ترکیبی از دو حالت است که آن را کم شنوایی مختلط می گوییم.

وی با اشاره به مشکلات شنوایی در کودکان گفت: در مورد نوزادان و کودکان، شنوایی موضوع بسیار مهم تری است زیرا در رشد و تکامل کودک نقش اساسی دارد.

نظری عنوان کرد: کودکی که نتواند بشنود، قدرت تکلم نخواهد داشت. این نقص سبب منزوی شدن کودک و مشکلات روحی و اجتماعی و تحصیلی خواهد شد.

وی گفت: خوشبختانه با امکانات امروزی از بدو تولد، غربالگری شنوایی شناسی نوزادان توسط کارشناسان شنوایی با همکاری سازمان بهزیستی و مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

نظری اظهار کرد: در طرح غربالگری، با تست های ساده می توان سطح شنوایی نوزاد را سنجید تا نوزادانی که مشکوک به کم شنوایی هستند برای انجام تست‌های تکمیلی شناسایی و جداسازی شوند.

کارشناس شنوایی شناسی سازمان بهزیستی در خصوص طرح غربالگری کودکان گفت: غربالگری شنوایی نوزادان با هدف تشخیص و مداخله زودهنگام است و طرح غربالگری شنوایی کودکان برای کودکان ۳ تا ۶ ساله که در مهد کودک های شهر کرمانشاه و برخی شهرستان‌های تابعه انجام می شود، با این هدف است که کودکانی که از غربالگری شنوایی بدو تولد گذر کرده اند اما به دلایلی در معرض افت شنوایی قرار گرفته اند شناسایی شوند .

نظری افزود: در واقع هدف از انجام غربالگری کودکان پیش دبستانی، شناسایی مواردی است که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه ی پیگیری مفقود شده اند.

وی گفت: هدف دیگر، شناسایی افت های دیر آغاز است که می تواند بر رشد زبان و موفقیت تحصیلی تاثیر بگذارند.

شایسته نظری در خصوص اختلالات شنوایی در سالمندان بیان کرد: گروه دومی که بیشتر در معرض آسیب شنوایی هستند سالمندان عزیز هستند که دچار پیرگوشی می شوند. این نوع افت در افراد بالای ۶۰ سال و بالاتر احتمالی شایع است که به دلیل از دست رفتن سلول های عصبی شنوایی، دارو یا جراحی درمان نمی‌شود و سمعک تنها راه حل است.

وی افزود: کاهش شنوایی در سالمندان روندی تدریجی است که از دهه های قبل اتفاق افتاده اما علامتی ندارد. کاهش شنوایی در کیفیت زندگی سالمند تاثیرگذار است.

کد خبر 111607

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha