واکاوی انتخابات دوره ششم شورای اسلامی شهر بانه؛ نتایج و راهکارها / بختیار عزت پناه

سرویس کردستان- انتخابات 1400 در شرایطی برگزار شد که مردم نسبت به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور به شدت ناراضی بودند و این نارضایتی در استان محرومی مانند کردستان با پایین آمدن میزان مشارکت از حدود 58 درصد در دوره قبل به کمتر از 38 درصد در دوره فعلی حاوی پیامهای بزرگی برای سیستم حکمرانی کشور می باشد.

در عرصه انتخابات شوراهای شهر نیز علی رغم تسلط رویکرد طایفه گرایی و باندبازی رایج شاهد پایین آمدن میزان مشارکت شهروندان بودیم که عامل اصلی آن نیز نارضایتی غالب مردم از عملکرد شوراهای دوره قبل می باشد. شهر بانه بعنوان نگین تجاری و شهر پاساژهای ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده شاهد انتخاباتی بی رمق و حاشیه برانگیز بود. در یک نگاه اجمالی می توان نکاتی را در رابطه با انتخابات شورای شهر بانه به شرح زیر بیان نمود:

ناکامی کاندیداهای دوره پنجم شورای شهر از ورود به شورای شهر ششم بیانگر پیام واضح شهروندان به عدم تمایل آنان به ادامه وضع موجود و نارضایتی شدید از عملکرد شورای شهر می باشد.

اگرچه باندهای انحصارگرایی که به دنبال تسلط بر مدیریت شهری و غصب پست شهرداری بانه بودند به طور آشکار تعدادی از کاندیداها را نشانه گرفته مورد حمایت قرار دادند اما شهروندان بانه ای این بار نه بزرگی به این پدرخوانده ها گفتند و لذا از افراد نزدیک به این جریان هم فقط معدود افرادی آن هم نه با واسطه لیدر این مافیا بلکه بیشتر با ترفندهایی دیگر راهی شورای شهر شدند.

حمایت تعدادی از چهره های سیاسی و فرهنگی مطرح از تعدادی کاندیدای ویژه که متاسفانه بیشتر از نوع حمایت خویشاوندی و یا مریدگرایانه بود با بی تفاوتی رای دهندگان مواجه گردید. جا داشت این بزرگواران فراتر از مسائل شخصی، خانوادگی و یا گروهی به انتخابات شوراها بعنوان حقوق شهروندی نگاه می کردند و با برشمردن معیارها و شاخصهای انتخاب اصلح، مردم را در انتخاب نامزدهای مطلوب یاری می رساندند نه اینکه شأن شورا را تا حد رقابتهای طایفه ای و محفلی پایین می آوردند.

نکته قابل توجه دیگر در این دوره از انتخابات حضور مطالبه گرای تعدادی از کاندیداهای شورای شهر بود که انصافا مسائل قابل توجهی را بصورت فایل های صوتی و تصویری و سخنرانی ها مطرح نموده تا حدودی توانستند سطح انتظارات مردم را در حد مطلوبی نگه داشته انتقادات خوبی بر عملکرد مدیران شهری و به تبع آن در حد توانشان راهکارهایی برای برونرفت از وضعیت گذشته و موجود مدیریت شهری ارائه دادند که در نوع خود قابل تقدیر هست هر چند تعدادی از این کاندیداها که شایستگی حضور در شورای شهر را داشتند رای لازم را نتوانستند به دست بیاورند اما همینکه از تریبونی که در اختیار داشتند به نحو احسن استفاده نمودند سرمایه اجتماعی خوبی را در زندگی مدنی خود بدست آوردند که دستاورد ارزشمندی محسوب می شود لذا عدم راهیابی آنان به شورای شهر از لیاقت و شایستگی این گروه از کاندیداها که جزو نخبگان علمی و مدنی جامعه هم بودند نمی کاهد. برعکس تعدادی از کاندیداها نیز وجود داشتند که کمترین آشنایی با امور اجتماعی و شهری نداشته برنامه خاصی هم برای توسعه آتی شهر ارائه نکردند که باعث سردی انتخابات و به چالش کشیدن آنها در سطح جامعه بخصوص در فضای مجازی گردید که این امر قدرت تکنولوژی های نو و شبکه های اجتماعی را نشان می دهد.

نکته قابل توجه دیگر انتخابات این دوره حضور ارزشمند تعدادی از خانم ها در عرصه انتخابات شورای شهر بانه و همچنین رقابت قابل تحسین تعدادی از آنان با سایر کاندیداها منجر به مطرح شدن زنان بعنوان قشر فراموش شده در عرصه فعالیتهای مدنی و اجتماعی گردیده نهایتا 3 نفر از زنان را (دو نفر اصلی و یک نفر علی بدل) راهی شورای شهر نمود که این امر برای اولین بار در بانه اتفاق افتاد.

در اینجا جا دارد که توجه منتخبین مردم را به تعدادی از مهمترین مطالبات و دغدغه های عمومی شهروندان و متخصصین شهری جلب نمایم که بصورت خلاصه عبارتند از:

انتخاب شهرداری توانمند، خوش فکر و متعهد و برنامه محور در چارچوب یک فضای رقابتی سالم و برابر که افراد مختلف که شرایط لازم را دارند بتوانند رزومه و برنامه هایشان را ارائه داده و اعضای شورای شهر با همفکری نخبگان و آگاهان محلی انتخاب اصلح را از بین آنان انجام دهند.

شورای شهر نباید وظایف خودشان را به انتخاب شهردار و نظارت بر شهرداری محدود بکنند بلکه بر اساس وظایف قانونی شان نظارت بر عملکرد سایر ادارات و انعکاس مشکلات ساکنان مناطق مسئله دار به مسئولان شهری را در اولویت خودشان قرار دهند. اتمام پروژه های ناتمام مانند آرببالند، فرهنگسرا، پارکها، موزه، سینما، آسفالت معابر و مسیرگشایی ها و اصلاح هندسی پلهای بانه همچون پل جنب پمپ بنزین توکلی و پل جنب بیمارستان رازی را مورد توجه قرار داده خدمات و امکانات شهری در حیطه زیباسازی و المانهای شهری را با رویکرد هویت بومی شهرمد نظر قرار دهند. بازنگری طرح جامع بانه که در حال انجام است را با همکاری نخبگان و فعالان مدنی و انجمنهای مردم نهاد مورد بازبینی مجدد قرار داده بلافاصله طرح تفصیلی شهر را هم با رویکرد راهبردی-ساختاری تهیه نمایند. شفافیت سازی پرونده های مدیران شهری و تعدادی از پروژه های عمرانی همچون پاساژ بهشت و همچنین تفکیک غیرقانونی زمینها و شهرکهای مختلف و پاسخگویی در برابر شهروندان از طریق ترویج فعالیتهای رسانه ای و فضای مجازی جزو ضرورت های اجتناب ناپذیر است.

فعال نمودن کمیسیونهای تخصصی و افزایش آنها متناسب با شرایط جدید شهر بانه بعنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی با همراهی نخبگان و متخصصین مربوطه مورد توجه قرار گیرد. تعامل و حمایت از انجمنهای مردم نهاد جزو وظایف شورای شهر است که تا به امروز چندان مورد توجه نبوده است که اگر شورای جدید انجام دهد ظرفیتهای خوبی در این زمینه وجود دارد که می توانند در آبادانی شهر موثر واقع شوند.توزیع فضایی قدرت از طریق فعال نمودن هسته های مشاوره محلات و لزوم ارتباط با شهروندان بعنوان ولی نعمتان و تکریم آنان جزو برنامه ها قرار گیرند.

تقویت فعالیتهای فرهنگی-تفریحی و ورزشی با تجهیز امکانات و برگزاری جشنوارها و نمایشگاهها و همایش های ادبی-هنری و علمی با توجه به پتانسیلهای موجود می تواند شادابی و طراوت همراه با احساس تعلق خاطر و احیای هویت فرهنگی شهروندان را به همراه داشته باشد.

در پایان بر خود واجب می دانم که ورود به عرصه فعالیتهای شهری را به اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر بانه تبریک عرض نموده برایشان آرزوی موفقیت در جهت اداره امور شهری را دارم و برای سایر کاندیداهایی که احساس مسئولیت نموده و جانانه و اخلاق مدارانه هر آنچه را در چنته داشته اند بروز داده و دین خود را نسبت به شهرشان ادا نموده اند هم تبریک عرض می کنم و امیدوارم در ادامه مسیر هم با رویکردی انتقادی و روشنگرایانه همراه با ارائه برنامه هایشان شورای جدید را یاری رسانند.

کد خبر 12248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha