می رویم چادر می زنیم؛ نتوانیم به روستا بازمی‌گردیم!

سرویس ایران-«دیگر نمی‌توانم پول اجاره خانه را بدهم.بچه‌ام مریض است و هر لحظه امکان دارد صاحبخانه وسایلم‌ را بیرون بریزد؛دادم به فغان رسیده تو رو خدا شما به گوش مسئولان‌ برسانید».این پیامی بود که صبح امروز بر روی گوشیم افتاد.

به گزارش کُردپرس،وضعیت مسکن خطوط تحمل‌پذیری مردم‌ را آنقدر رد کرده که احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری عنوان کرد:گرانی مسکن تقاضا برای چادرنشینی را افزایش داد. این مسئله چنان برای مردم مشکل ایجاد کرده که دیگر توان اجاره خانه را نیز ندارند تا جایی که تماس‌های بسیاری از سوی همشهریان برای دریافت چادر از هلال احمر و ادامه زندگی با نصب چادر در پارک‌ها با من برقرار شده که این مسئله به مثابه یک مسئله ملی است.

حال این‌ شرایط مسکن در استانی مانند کرمانشاه که جزء رتبه‌های اول بیکاری و توسعه‌نیافتگی است،از حالت نجومی فراتر رفته و کهکشان در کهکشان‌ شده است.صبح امروز یکی از آشنایان پیامی برای من فرستاد و از ناتوانی در پرداخت اجاره حرف زد و از این که می‌خواهم بروم در کوچه‌های مسکن مهر چادر بزنم و در همان خانه نیمه‌کاره‌ام‌ زندگی کنم.این مسئله باعث شد تا پیگیری وضعیت مسکن در شهرستان زادگاهم(اسلام آباد غرب) شوم.در سرچ اینترنتی سری به یکی از سایت‌های خبری شهرستان زدم که نوشته بود ، بعد از گذشت یک هفته از وعده استاندار کرمانشاه که قرار شد 80 واحد توسط راه و شهرسازی تحویل مردم داده شود،مشخص شد که این واحدها فعلا شرایط سکونت ندارند.

اسلام آباد خبر در گزارشی نوشته است،بررسی مشکلات مسکن مهر اسلام آباد غرب باحضور مهر آبادی معاون وزیر راه و شهرسازی در روز چهارشنبه 31 مرداد 97 در فرمانداری اسلام آبادغرب برگزار شد که مهر آبادی در این جلسه عنوان کرد: مصوب می شود 300 واحد مسکن مهر تا پایان آبان ماه بدون هیچ عذری با رفع مشکلات به متقاضیان واگذار شود و 560 واحد باقیمانده ظرف مدت 10روز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تعیین تکلیف و با مساعدت های بانک مسکن و نظارت شورای فنی بر اساس برنامه زمانبندی اجرایی شود.کریمی فرماندار وقت شهرستان در این جلسه در سخنانی اظهارداشت: تاکنون 1080 واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است و مابقی بعلت کم کاری پیمانکاران و اختلافات موجود هنوز به متقاضیان واگذار نشده است.همچنین بازوند استاندار کرمانشاه در جلسه معارفه فرماندار اسلام آبادغرب ( ۹۸/۳/۲۶ ) در پاسخ به مطالبه امام جمعه این شهرستان مبنی بر تحویل و واگذاری واحد های مسکن مهر به مالکان وعده داد که طی دو روز آینده ۱۶۰ واحد مسکن مهر به مالکان آنها واگذار می شود.در چند روز گذشته بعد از گذشت یک هفته از این وعده قرار شد که ۸۰ واحد ان توسط راه و شهرسازی تحویل مردم شود که با بازدید سالاری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه مشخص شد که این واحدها فعلا شرایط سکونت ندارند.

حال این‌ بخشی از مشکلات مردم در تهیه خانه است و آن دسته از افرادی که پیشتر برای پروژه مسکن‌ مهر اقدام کرده بودند دیر یا زود به خانه‌هایشان‌می‌رسند،اما تکلیف مستاجران که هیچ پس‌اندازی برای مسکن مهر ندارند و یا جوانانی که تازه ازدواج‌ کرده‌اند با این قیمت اجاره و رهن مسکن چه باید بکنند؟

افزایش اجاره بها در سطح شهر اسلام آبادغرب به حدی به قشر مستضعف فشار آورده است که حجت الاسلام مهری امام جمعه شهرستان در دفاع از مردم در خطبه های نماز عید فطر خطاب به مسئولین شهرستانی و استانی فریاد برآورد که نسبت به مشکلات مردم رسیدگی عاجل بعمل آورند.

بدنبال این امر سید سجاد ملایری، دادستان شهرستان و عبدی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان با حضور اصناف، کارشناسان مربوطه چندین جلسه رسیدگی فوری تحت عنوان کارگروه ساماندهی قیمت مسکن و اجاره بها ذیل شورای مسکن شهرستان تشکیل دادند.حال چقدر این کمیته‌ها بتوانند در متعادل کردن‌ قیمت اجاره‌بها و همچنین دست دلال‌ها از بازار مسکن‌ در شهرستان مرزی همچون اسلام‌آبادغرب مفید در بیایند،الله اعلم!

باورش سخت است اما شهرستان کوچکی مانند اسلام آبادغرب که اقتصادش یک اقتصاد کشاورزی و وابسته به محیط است کرایه و رهن‌های عجیب و غریب قدری برای شهری که اقتصاد چندان شکوفایی ندارد یک زنگ خطر است.با دو تن‌ از آشنایان که مغازه معاملات ملکی دارند تماس گرفتم و وضعیت را جویا شدم که در کمال ناباوری با رهن‌های ۲۰۰،۳۰۰ میلیونی و کرایه‌های دو میلیونی و سه میلیونی برای شهری با جمعیت ۱۵۰ هزار نفر روبرو شدم.قیمت اجاره برای خانه‌های ۷۰ تا ۱۰۰ متری در شهرک‌هایی مانند جهاد،فرهنگیان تا دو سه میلیون تومان هم می‌رود و آنچیزی که عیان‌است این‌قضیه است که حقوق مردم‌به اندازه کرایه‌ها افزایش نیافته و مردم مجبور به راه‌های متفاوتی برای برخورد با این وضعیت شده‌اند.

در تماس با یکی از دوستان از وضعیت پرسیدم،گفت:برخی از روستاییان‌ که قبلا به شهر آمده بودند،دیگر قادر به تحمل وضعیت نیستند و دوباره به روستا کوچ کرده‌اند،حداقل آنجا کرایه نمی‌دهند و پولی برایشان‌ پس‌انداز می‌شود.

اما با همه این گرفتارها باید گفت، مسئله مسکن‌ یک‌ مسئله همه‌گیر در کشور است و ربط زیادی به منطقه و شهرستانی مانند لسلام‌آبادغرب ندارد.دلیل اصلی افزایش شدید قیمت مسکن،افزایش قیمت تمام شده و فاصله عرضه از تقاضا در اثر نبود سرمایه گذاری مناسب در این سال ها بوده است.با این‌حساب در حال حاضر نیز سرمایه گذاری مسکن به میزان کافی نیست و میزان رشد سرمایه گذاری در حوزه مسکن در این دوره زمانی به رغم رشد شدید قیمت ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت اگر فاصله میزان عرضه همچنان با تقاضا حفظ شود، مانعی بر سر راه متعادل شدن قیمت مسکن تلقی می شود.

در سوی دیگر شاخص‌های اقتصادی در حوزه مسکن تحت تاثیر رشد قیمت ارز قرار دارند.طبیعی است وقتی قیمت ارز بالا می رود و ارزش پول ملی نزول می کند، افرادی که پول دارند متقاضی تبدیل پول به کالا می شوند و مسکن کالایی بسیار سودآور در تمامی دوره های زمانی بوده است. به رغم رشد شدید قیمت ارز، ساخت و ساز در سال گذشته در تله رکود تورمی قرار گرفته است و هنوز بخش ساخت و ساز از این تله رها نشده و تداوم این شرایط وضعیت بغرنجی را پیش روی بازار مسکن قرار می دهد.

کد خبر 123152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha