شعر کُردی جنوبی پیشروترین جریان ادبی منطقه است

سرویس ایلام – رییس حوزه هنری ایلام در نخستین کنگره سراسرس شعر کُردی هانا که در ایلام برگزار می‌شود با نگاهی تاریخی و تخصصی به جریان‌های ادبی معاصر گفت: شعر کُردی جنوبی پیشروترین جریان ادبی منطقه است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمدعلی قاسمی که در افتتاحیه و روز اول این کنگره شعر کُردی سخن می‌گفت، عنوان کرد: شعر کُردی جنوبی ایلام را باید به 2 دوره‌ی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب (دوره معاصر کنونی) تقسیم بندی کرد. در دوره گذشته زبان ما و میراث ادبی ما به دوره افشاریه برمی‌گردد و بعد از آن است که شاکه و خان منصور و سپس غلامرضا خان ارکوازی و دیگر شعرای متقدم ما ظهور کرده و هر کدام توانستند خدمتی به این زبان کرده و برای نسل امروز ما میراثی بر جای بگذارند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب شعر کُردی جنوبی بیشتر در حوزه مثنوی فعال بود اما بعد از انقلاب شعرای ایلامی سردمدار تحول زبان کُردی بودند که به این جریان ادبی بعدها کرمانشاه نیز اضافه شد. در این دوره شعرای ما با وارد کردن عروض به شعر کُردی علاوه بر استمرار در سرایش اشعار خود در قالب هجایی کُردی، توانستند افق‌های تازه‌ای پیش روی شعر کُردی بگشایند.

شاعر «برانگیخته با عشق» افزود: هر چند ایرج خالصی و حشمت منصوری در دوره قبل از انقلاب تجربیاتی در این زمینه داشتند اما طلایه‌دار این جریان نوگرا را می‌توان منظومه قلاقیران عبدالجبار کاکایی دانست و پس از او عبدالحمید یعقوبیان، حبیب‌اله بخشوده، فرهاد شاهمرادیان و... به این راه عمق و غنای ویژه‌ای بخشیدند.

قاسمی گفت: وارد کردن قالب‌های چهارپاره، رباعی و دوبیتی به شعر کُردی برای اولین بار و سپس حرکت جوانان به سمت اشعار نیمایی و آزاد کُردی، باعث شده که امروز شعر کُردی جنوبی را پیشروترین جریان ادبی حال حاضر منطقه بدانیم.

به گزارش کردپرس، نخستین کنگره سراسری شعر کُردی هانا که اختصاص به شعر کُردی جنوبی دارد در روزهای 17 و 17 تیرماه در سالن سینما فرهنگ ایلام پیگیری می‌شود.

کد خبر 123580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha