به گزارش خبرنگار کردپرس، در ابتدای مراسم فرماندار مهاباد ضمن خیر مقدم به حضار، پیام استاندار آذربایجان غربی را به مناسبت برگزاری این همایش در جمع حاضران قرائت کرد.
سپس مجری به سه زبان کردی، ترکی و فارسی به پزشکیان سخنران دوم همایش خوشامد گفت و اعلام کرد؛ به زادگاه خودتان مهاباد خوش آمده اید.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در دین اسلام تفاوتی بین عرب و عجم وجود ندارد و شرط برتری تنها تقواست. خداوند امر به وحدت کرده اما تفرقه ما آدمها عصیان در برابر این امر خداوند است.
مسعود پزشکیان افزود: دعوایی که امروز در منطقه خاورمیانه افتاده است کار استکبار جهانی است اگر ما مسلمین با هم برابر و متحد باشیم فقر اقتصادی نابود خواهد شد و حل هیچ مشکلی هم غیر ممکن نخواهد بود. در واقع اتحاد و انسجام اسلامی یکی از ضروریترین مسایل مسلمانان در بعد داخلی و خارجی است و هیچگونه منافاتی با اصول مذهبی ندارد.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات جهان اسلام به خاطر مسایل ایدئولوژیک و ذهنی است و عامل تفرقه در ذهنیت ما انسان هاست که سبب جدا سازی می شود. غیر از حق هر راهی راه ظلم است و دین اسلام دستور داده تا در برابر حق سر خم کنیم و فرد متقی کسی است که در برابر حق سرخم می کند.
در ادامه این همایش دو پنل علمی برگزار شد که در پنل اول؛ دکتر ابوبکر علی (کاروانی)، دکتر عبدالسلام امامی و دکتر ژیلا مرادپور حضور داشتند.
پنل اول؛
در این پنل که دکتر مرادپور آغاز کننده آن بود عنوان شد: مهاباد مهد کردهای اصیل ایرانی است و امروز مفتخر به برگزاری چنین همایشی است.
مرادپور با اشاره به این که جهان اسلام امروزه مورد حمله سیاسی و فکری قرار گرفته است. گفت: این همایش به تنهایی نمی تواند کافی باشد بلکه باید در سراسر مناطق مختلف جهان اسلام برگزار شود تا به تقویت روحیه رواداری مسلمانان نیز منجر گردد.
وی با بیان اینکه میان رواداری و دگرپذیری تفاوت زیادی وجود دارد، افزود: رواداری یک دهه است که وارد حوزههای فکری شده است، اما دگرپذیری به معنی تسامح با فکر مخالف است. بنابراین حدود دگرپذیری و رواداری باید مشخص شود زیرا ما اغلب با افراط در دیگر پذیری روبه رو هستیم و این موجب دیگر اندیشی خواهد شد و باید بدانیم که اسلام مخالف دگراندیشی است و بنابراین دگرپذیری باید با حفظ چارچوب فکری اسلام انجام بگیرد.
وی با اشاره به نمونههای مختلف دیگر پذیری در آیین اسلام گفت: پیامبر با یهودی های مدینه تعامل میکرد و این یک نمونه دگرپذیری بود. زیرا جهاد بر آنها واجب نبود اما از آنها جزیه دریافت می شد تا خرج جهادگران اسلامی شود.
سپس ابوبکر علی از اقلیم کردستان عراق گفت: دین اسلام دین تفاوت پسند بر اساس حق است و نباید کسی به خاطر تفاوت هایش در حاشیه قرار بگیرد و همه شهروندان باید به طور یکسان نگریسته شوند همچنین در خصوص راهکار و مکانیزم اداره دولت نیز باید مشارکت با تمامی تفاوتها صورت بگیرد.
وی با اشاره به سخنی از فوکویاما در خصوص خاورمیانه اظهار کرد: به قول فوکویاما به غیر از ایران و ترکیه و تا حدودی مصر دولتی در خاورمیانه وجود ندارد که در چارچوب دولت همه دارای حقوق یکسان باشند و دولت هویت های یکسان برای شهروندان شکل بدهد.
کاروانی ادامه داد: در جوامعی که دارای هویت ها متفاوت و تفاوت های زیادی است وحدت ممکن نیست، بلکه باید اتحاد را در میان این تفاوتهای خود حاکم کنیم.
وی با اشاره به چگونگی همزیستی گفت: مشکلاتی که ناشی از اختلافات هستند تا کنون تنها به شیوه موعظه در مورد آنها اقدام کرده ایم اما باید اجازه دهیم همه تفاوت ها خودشان نماینده خود و صدای خودشان باشند و بر اساس عقلانیت خود را مطرح کنند تا تفاوت انسان ها به صورت قانونی قابل قبول گردد.
ابوبکر علی با بیان اینکه دولت ها نباید ایدئولوژیک باشند، افزود: دولت ها باید نقش میانجی را در میان هویت های متفاوت شکل دهند، تا شهروندانی یکسان و دارای حقوق برابر فارغ از هر دین و آیینی، بسازند.
در ادامه امام جمعه مهاباد نیز گفت: مهاباد دارالعلوم منطقه موکریان است و از قدیم الایام شهری دانشمند پرور بوده و پذیرای طلاب از کشورهای عربی و شهرهای مختلف کشور بوده است.
امامی با بیان اینکه در برخورد با دشمنان حق نداریم از دایره عدالت خارج شویم. تأکید کرد: باید با افزایش آگاهی مردم به تقویت و گسترش اتحاد اسلامی همت گماشت تا اینگونه به همزیستی مسالمتآمیز میان مذاهب اسلامی دست یابیم.
امام جمعه مهاباد اضافه کرد: امروزه ما شاهد دفاعیات انقلاب اسلامی ایران از انقلاب های به حق جهان اسلام هستیم که مایه خرد و مباهات جمهوری اسلامی است.
امامی همچنین با نقل قولی از آیت الله خامنهای ادامه داد: "نشانه ی وحدت ما زبان فارسی نیست بلکه دین اسلام است". اتحاد و انسجام مسلمانان به عنوان رمز موفقیت جهان اسلام، عامل ترس و وحشت دشمنان است که باید بیش از پیش آن را تقویت کنیم.
وی با اشاره به نمونه های دگرپذیری و رواداری گفت: پیامبر اصحاب خود را از میان غیر بومیان و افرادی که فاقد طبقه خاصی بودند انتخاب میکردند، مانند سلمان فارسی و بلال حبشی و مانند آنها که در ردیف خلفای راشدین گرامی داشته میشود و این نمونه ایی از دیگر پذیری پیامبر بود.
پنل دوم؛
در پنل دوم دکتر صلاح الدین خدیو، دکتر تحسین حمه غریب، دکتر نوید نقشبندی و دکتر رسول ابوالمحمدی به سخنرانی پرداختند.
تحسین همه غریب از شهر حلبچه اقلیم کردستان عراق گفت: رواداری باید با تغییر ذهنیت ها انجام بگیرد و به فضیلتی در درون ما تبدیل شود تا این ظرفیت بتوانند با برقراری یکسانی، به قانون هم راه پیدا کند و بتوانیم رواداری را نیز حاکم کنیم.
در ادامه نوید نقشبندی پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد: ما کردها در ایران اقلیت هستیم و درد اقلیت ها را درک میکنیم به همین خاطر به احترام غیر کرد زبانان حاضر در این همایش به زبان فارسی صحبت می کنم.
وی افزود: در آیات مختلف قرآن به اختلافات میان انسان ها که کار خالق بزرگ است اشاره شده است. انسانها با تفاوت های خود در کنار یکدیگر آفریده شدهاند و این تفاوت ها زیباست.
نقشبندی گفت: قائل شدن به تفاوت ها به نسبیت اشاره دارد و باید بدانیم برتری دیگری نشانه پستی دیگری نیست بلکه شرط اسلام یکسانی مسلمانان است و توجه بیش از حد به اختلافات زمینه تفرقه و شکل گیری انحرافاتی همچون داعش خواهد بود.
وی در پایان با طرح این سوال (توهین و بی احترامی به سایر ادیان و مذاهب از لحاظ دینی و شرعی چگونه سنجیده می شود؟) از همه علمای دینی درخواست کرد تا به این سوال پاسخ دهند و این سوال را به عنوان یکی از مسائل خروجی این همایش بررسی کنند.
در پایان پنل دوم رسول محمدی نیز با ارائه مقالهای در خصوص وحدت دینی، تعدد شرعی بین ادیان و تعدد شرعی بین مسلمانان با وجود دین و شریعت واحد به سخنرانی پرداخت و اسلام را دین وحدت و آشتی خواند.
در این مراسم دو بخش ماجرای موسیقی از گروه نوا و هنرمندان سیلیمی، خورشیدی و چلبی برگزار شد.
در پایان مراسم نیز از سخنرانان و عوامل اجرایی اولین همایش دگرپذیری و رواداری با رویکرد مبانی و راهکارها در تالار وحدت مهاباد با اهدای لوح یادبود و تندیس همایش قدردانی شد.
نظر شما