کشفیات تازه و تبدیل میادین گازی اقلیم کردستان به بزرگترین میدان در عراق

سرویس جهان- گزارش شرکت گافنی کلاین نشان می دهد که با کشف نفت خام در میدان گازی خور مور اقلیم کردستان، میدان گازی خورمور و چمچمال اقلیم کردستان می تواند به بزرگترین میدان گاز و نفت در عراق تبدیل شود.

به گزارش کردپرس، شرکت مشاوره ای گافنی کلاین انگلیس در گزارشی که برای شرکت پرل پترولیوم امارات پیرامون ظرفیت و ذخایر نفت و گاز اقلیم کردستان تهیه کرده است از افزایش فوق العاده ذخایر نفت و گاز اقلیم کردستان در تازه ترین بررسی ها خبر داده است.

بر اساس این گزارش، فقط سهم شرکت داناگاز از ذخایر نفت و گاز میدانهای خور مور و چمچمال در اقلیم کردستان 10 درصد افزایش پیدا کرده است و با توجه به این که 35 درصد سهام این میدانها را در دست دارد میزان سهم این شرکت معادل 1087 میلیون بشکه نفت خام است.

این گزارش نشان می دهد که میدان خورمور و چمچمال می تواند به بزرگترین میدان گازی در کل عراق تبدیل شود. افزایش ذخایر به دنبال کشف ذخایر نفت خام در میدان گازی خورمور برای اولین بار اتفاق افتاده است.

پاتریک المان وارد، مدیر عامل داناگاز هم در بیانیه ای تاکید کرد که با انتشار گزارش شرکت گافنی کلاین می توان این طور تصور کرد که میدان های خورمور و چمچمال احتمالا به بزرگترین میدان گازی در عراق تبدیل خواهند شد.

وی با اشاره به این که تحقیقات درباره وجود نفت خام در این میدان گازی در مراحل اولیه است، افزود: میزان ذخایر نفت خام این میدان بسیار بیشتر از 1000 میلیون بشکه بوده و به حدود 7 میلیارد بشکه خواهد رسید.

شرکت پرل پترولیوم که همکار شرکت داناگاز در میدان های گازی اقلیم کردستان است اخیرا قراردادی 20 ساله با اقلیم کردستان برای افزایش تولید و فورش گاز طبیعی امضا کرده است که بر اساس آن، میزان تولید گاز طبیعی از 250 میلیون متر مکعب در روز به 400 میلیون بشکه در سال 2023 خواهد رسید.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 124772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha