نگذاریم حیوانات و پرندگان، در عطش آب، جان دهند / دکتر رضا موزونی

سرویس کرمانشاه _ "حیوانات زاگرس و پرندگانش دیگر حتی قطره آبی برای نوشیدن ندارند. اندک چشمه‌های فصلی نیمه جان، بی‌جان شده‌اند. صدای ضجه‌ی شغالهای تشته را می‌توانید غروبها از همین پارک کوهستان کرمانشاه بشنوید. "

خبرگزاری کردپرس _ جمله آخر را اول می نویسم : مردم شریف و جوانمرد کرمانشاه: به داد حیوانات و پرندگان تشنه برسید.
زاگرس در خطر است، به قول باورهای اسطوره‌ای دیو خشکسالی (اپوشه) بر ایزد وستاره باران(تیشتر) غلبه کرده است. چشمه‌ها خشکیده‌اند.هیچ آبی در کوهستان برای نوشیدن حیوانات و پرندگان پیدا نمی‌شود.
اولین قربانیان مظلوم این خشکسالی حیوانات و پرندگان زاگرس هستند که تشنه تشنه تا کنار شهرها به جستجوی آب، سر می‌کشند.
اگر چه در هفته های اخیر علاقمندان محیط زیست،در حرکتهایی جوانمردانه به تهیه و ایجاد آبخوری برای حیوانات اقدام کرده‌اند واین مایه دلگرمی است. اما این حرکتهای جوانمردانه محدود به چند روستا و چند گروه هستند و هنوز همه گیر نشده‌اند.
حیوانات زاگرس و پرندگانش دیگر حتی قطره آبی برای نوشیدن ندارند. اندک چشمه‌های فصلی نیمه جان، بی‌جان شده‌اند. صدای ضجه‌ی شغالهای تشته را می‌توانید غروبها از همین پارک کوهستان کرمانشاه بشنوید.
لطفا در محل جنگلهای روستا ومنطقه خود برای حیوانات آبخوری درست کنید. داخل آبخوری حتما سنگ یا یک شاخه بزرگ بگذارید که اگر پرندگان یا مورچه‌ها در آب افتادند از این راه بیرون بیایند.
اگر توانستید برای آبخوری با شاخه و گونی سایبان درست کنید که آب زود تبخیر نشود. آن را در جایی درست کنید که خیلی پرت نباشد، تا مورد سوء استفاده برخی شکارچیان دلسنگ قرار نگیرد. آدرس آبخوری را به جوانمردان بدهید تا هر هفته آن را از آب پر کنند.
امروز این یادداشت را به خاطر تشنگی حیوانات و پرندگان مظلوم می‌نویسم و شما هم به همین خاطر آن را نشر می‌دهید. از خبرنگاران می‌خواهیم قلمشان را برای مطالبه اولین حقوق حیوانات که رفع تشنگی است بکار گیرند.
از صدا وسیما می خواهیم حرکتهای جوانمردانه مردم در کمک به حیوانات را پوشش دهد. از روزنامه‌ها می‌خواهیم یک بار تیتر اول خود را وقف تشنگی پرندگان کنند.
از دارندگان کانالهای تلگرامی و اینستاگرام انتظار می‌رود، برای حمایت از پرندگان و زیست‌بوم زاگرس مطالبی حمایتی را منتشر کنند. و کمترین وظیفه خواننده این مطلب، نشر آن است. با هر لینکی، با هر اسمی و با هر عنوانی اما لطفا #حیوانات_تشنه_اند را هشتک‌ کنید.

کد خبر 13359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha