اوج گیری بحران زیست محیطی فاضلاب شهری ماکو/‌ تشکیل پرونده برای ترک فعل مدیران مربوطه

سرویس آذربایجان غربی- فرماندار ماکو گفت: بحث مشکلات فاضلاب شهری این شهرستان وارد بحران زیست محیطی شده‌ است، رودخانه زنگمار وضعیت اسفناکی دارد و متاسفانه در سطح شهر در اکثر واحدهای مسکونی سرویس‌های بهداشتی وارد نهرهای عمومی می شود و این وضعیت بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، طرح تصفیه خانه فاضلاب ماکو در ۲ مدول از ۱۳۷۶ آغاز شده ولی در این مدت به علت اختصاص نیافتن اعتبار مناسب ناتمام مانده است.

اما علیرغم گذشت دو دهه؛ هنوز اعتبار کافی جهت تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری ماکو تخصیص نیافته است. آبان ماه سال ٩٨، فرماندار ماکو با انتقاد از کافی نبودن اعتبار تخصیص داده شده برای فاضلاب شهری هشدار داده بود: «در صورت عدم رسیدگی، فاضلاب شهری ماکو به یک فاجعه بزرگ برای مردم منطقه تبدیل خواهد شد».

هر چند طرح تصفیه‌خانه فاضلاب ماکو با قرارداد ۱۷۰ میلیارد ریالی اجرایی شده اما در حال حاضر با درصد پیشرفت فیزیکی ناچیز، همچنان نیاز به افزایش اعتبار دارد!

سال ها است رودخانه زیبای زنگمار، باج ندانم کاری ها و نبود اعتبار کافی برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری ماکو را می دهد. شهری که با وجود فعالیت سازمان منطقه آزاد و سایر ظرفیت های گردشگری ٢٤ سال است در چم و خم یک تصفیه خانه مانده است.

با وجود تهدید جدی محیط زیستی و بهداشت انسان و محیط، هنوز اعتبار کافی تخصیص پیدا نکرده و نبود تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان ماکو به عنوان دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا، جای سوال دارد؟!

امروز ۲۳ تیر ماه، علی محمدی ایروانلو فرماندار ماکو در اولین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و امنیت غذایی ، زنان و خانواده ماکو گفت: در بحث فاضلاب شهری، ماکو نسبت به سایر شهرهای استان مظلوم واقع شده و ماکو در این شاخص‌ها بسیار عقب مانده است و مردم شهرستان نیز از نظر آلودگی های زیست محیطی و اقتصادی متضرر شده اند.

او اظهار کرد: در طول ۷ ماه گذشته به مستمرا موضوع فاضلاب شهری را پیگیری کرده و تلاش داریم تا سریعا این موضوع را وارد مرحله عملیاتی نمائیم لذا امیدواریم طی ماه‌های آینده شاهد شروع عملیات عمرانی فاضلاب شهری در این شهرستان باشیم.

محمدی ایروانلو تاکید کرد: شهرداری ماکو جهت جلوگیری از ورود احشام به محل دفن زباله های شهری سریعا نسبت به فنس‌کشی اطراف این محل اقدام نماید.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب ماکو نیز در این جلسه با بیان اینکه از هر موضوعی که سلامت مردم را به خطر بیندازد نخواهیم گذشت، گفت: طرح پروژه فاضلاب شهری ماکو در سالهای گذشته با موانعی روبه رو بود که با پیگیری هایی که توسط دادستانی انجام داده شده است شاهد اجرای پروژه خواهیم بود.

او تاکید کرد: البته دستگاه مربوطه گزارش مفصل و جامع و همراه با دلایل در خصوص اشخاصی که در گذشته مانع اجرای این طرح شده‌اند را به دادستانی اعلام و برای این موضوع از باب ترک فعل مدیران تشکیل پرونده داده خواهد شد و با این افراد برخورد قانونی انجام و گزارش اقدامات نیز به مردم ارائه خواهد شد.

به گزارش کردپرس، اواخر سال گذشته با پیگیری های به عمل آمده سازمان برنامه و بودجه کشور با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب ماکو موافقت شد.

بر اساس این موافقت تکمیل شبکه و تصفیه خانه فاضلاب ماکو با تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد ریالی با تضمین بازپرداخت آن از سوی دولت پیش بینی شد اما طولانی شدن فرایند اجرای این پروژه همچنان خطری زیست محیطی برای منطقه به شمار می رود.

گزارش/ تانیا شعفی

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

زنگ خطر فاجعه نبود فاضلاب شهری ماکو/ «زنگمار» زیبا دیگر نای ندارد!

طولانی شدن تکمیل تصفیه خانه فاضلاب ماکو تهدیدی زیست محیطی

کد خبر 13422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha