پروژه تصفیه خانه فاضلاب ماکو ٢٦ ساله شد/ پروژه همچنان در انتظار تخصیص اعتبار

سرویس آذربایجان غربی- بهره‌برداری از پروژه خط انتقال آب از تصفیه خانه شماره یک به تصفیه خانه شماره دو ماکو در حالی آغاز شد که اجرای شبکه های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به عنوان مهمترین مطالبات مردم ماکو به پروژه ایی ٢٦ ساله تبدیل شده و همچنان در انتظار تخصیص اعتبار است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شهرستان ماکو، به عنوان دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا، سال هاست که فاقد تصفیه خانه فاضلاب شهری است و در نبود این سامانه حیاتی، فاضلاب شهری به رودخانه «زنگمار» می ریزد! رودخانه ایی که در عین حال منبع آب اراضی کشاورزی و دامداری است و حیات و بهداشت مردم را فاجعه ایی بزرگ تهدید می کند.

سال ها است رودخانه زیبای زنگمار، باج ندانم کاری ها و نبود اعتبار کافی برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری ماکو را می دهد و در سایه نامدیریتی ها زنگمار به گودالی از فاضلاب تبدیل شده است.

قرار بود طرح تصفیه خانه فاضلاب ماکو شامل ۱۱۰ کیلومتر شبکه فرعی و اصلی و ٥.٨ کیلومتر خط انتقال و یک باب تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۶۸۸۵ مترمکعب در شبانه روز، در ۲ مدول احداث شود، هر چند این  این سامانه در سال ۱۳۷۶ آغاز شده بود ولی در این مدت به علت اختصاص نیافتن اعتبار مناسب ناتمام مانده بود!

تا اینکه بعد از ٢٤ سال، عملیات اجرایی شبکه داخلی پروژه فاضلاب ماکو و خط انتقال دوم از تصفیه خانه شماره یک به تصفیه خانه شماره ۲ بهمن ماه ١٤٠٠ با حضور جمعی از مسئولان منطقه با ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار اولیه آغاز شد و در این دو سال هم مشکلات نبود و عدم تخصیص اعتبارات وجود داشت.

تا اینکه در آبان ١٤٠٢ با حضور استاندار آذربایجان غربی بهره‌برداری از فاز جدید پروژه خط انتقال آب تصفیه خانه شهرستان ماکو آغاز شد اما هنوز بحث مشکل جمع آوری و دفع فاضلاب باقی است.

هر چند اواخر سال ٩٩ سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد؛ با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب ماکو موافقت شده است.

همچنین لطیف خوش سیرت مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی آذر ماه ١٤٠٠ با اعلام اینکه از محل اعتبارات دولتی نیز اعتبارات مناسبی تصویب و ابلاغ شده است، گفته بود؛ «با استفاده از این اعتبارات بخش دیگری از خط انتقال و شبکه اصلی سامانه فاضلاب ماکو اجرا خواهد شد و با جذب اعتبارات و اتمام سامانه فاضلاب، تا دو سال آینده شهروندان ماکو از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برخوردار شوند».

پروژه اما امسال هم به افتتاح نرسید و همچنان در انتظار تکمیل اعتبار است و هنوز قسط اول اعتبارات آن پرداخت نشده است!

استاندار آذربایجان غربی هم دیروز اول آبان ماه ١٤٠٢ در آیین بهره‌برداری از پروژه خط انتقال آب تصفیه خانه ماکو گفت: اجرای شبکه های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب از دیگر مطالبات مردم ماکو است و منابع مالی این طرح از محل تبصره ۵۶ تأمین شده و قسط اول آن به زودی پرداخت و قسط دوم نیز در سال آینده پرداخت خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان افزود: یکی دیگر از مطالبات مردم در شهرستان های ماکو، شوط و بازرگان، تامین آب شرب مطمئن بود که علیرغم محدودیت ها و مشکلات در کمتر از یک سال اجرا و تامین شد. همچنین با حفر چاه های مورد نیاز تا دهه فجر امسال، شاهد رفع مشکل مربوط به گل‌آلود بودن آب در مواقع بارندگی خواهیم بود.

گفته می شود؛ پروژه فاز جدید پروژه خط انتقال آب تصفیه خانه شهرستان ماکو با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اجرا و شامل خط انتقال به طول ۷/۵ کیلومتر، احداث حوضچه شیرآلات، تقویت الکتروپمپ ها و تجهیز و راه اندازی بوده و برای اجرا و بهره برداری از این پروژه ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

در عین حال اما طولانی شدن فرایند اجرای پروژه تکمیل شبکه و تصفیه خانه فاضلاب ماکو در دو دهه اخیر سبب ایجاد خطرات زیست محیطی فراوانی برای منطقه شده، به نحوی که فاضلاب شهر ماکو در قالب بیش از ۲۰ مجرا، روانه رودخانه زنگمار می شود تا این آب در مسیر خود زمین های کشاورزی روستاهای پایین دست را سیراب کند و بازار هم این محصولات کشاورزی را به فروش برساند/.

کد خبر 2762318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha