بیش از ١٩ هزار نفر در آذربایجان غربی همیار طبیعت هستند

سرویس آذربايجان غربي- مدیر کل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: با توجه به حمایت صندوق توسعه ملی از طرحهای منابع طبیعی در بخش ترویج، تا کنون ١٩ هزار و ٢٠٠ نفر همیار طبیعت برای فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در استان جذب کرده ایم که امیدواریم این رقم تا چند ماه آینده به ٣٢ هزار نفر برسد.

به گزارش کردپرس، هادی قاسمی در جلسه هماهنگی پنجمین جشنواره ملی روز جنگلبان و انتخاب جنگلبانان نمونه استان منابع طبیعی را یک ثروت عظیم و خدادادی معرفی کرد و افزود: منابع طبیعی در هر کشوری جزء ثروت ها و دارایی های آن به حساب می آید. جنگل ها و مراتع یکی از مهمترین منابع طبیعی هستند که در حفظ و نگهداری آن باید برنامه ریزی و سپس اقدام کرد

او افزود: متاسفانه در کشورهای در حال توسعه معمولا توجه لازم به این منابع نشده و ارزش آنها در بسیاری مواقع نادیده گرفته می شود. در واقع حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همه مردم کشور بوده و باید به صورت فرهنگ بین آنها درآید. ولی در کنار آن در حوزه تخصصی، نیاز به افرادی است که کار حفاظت و نگهداری از جنگل ها و مراتع را بر عهده بگیرند.

قاسمی اظهار داشت: جنگلبان مسئول نگهداری و محافظت از جنگل ها هستند و نقش مهمی در نگهداری جنگل ها برای آیندگان دارد. جنگل بان با دانش و شناختی که از طبیعت، جنگل ها و مراتع دارد، به کمک روش های مختلف نگهداری و حفاظت آنها را بر عهده دارد.

او ادامه داد: جنگلبان در شرایط آب و هوایی سخت اعم از گرما و سرمای شدید و طاقت فرسای برخی از مناطق باید کار کند. همیشه افرادی هستند که به دنبال سوء استفاده از طبیعت در جهت منافع شخصی خود باشند (مانند قاچاقچیان چوب). این افراد یکی از بزرگترین خطرات موجود برای جنگل و جنگلبان به حساب می آیند. به طوری که در سال های اخیر چندین جنگلبان به دست این افراد به شهادت رسیده اند. علاوه بر خطر بالا، خطرات طبیعی نیز برای جنگلبان وجود دارد که همه اینها بخشی از سختی های این شغل است.

مدیر کل منابع طبیعی استان با بیان لزوم ترویج فرهنگ منابع طبیعی برای فرهنگ سازی و مشارکت مردم در حفظ و حراست از عرصه های ملی گفت: یکی دیگر از اولویت های مهم دراجرای طرحهای منابع طبیعی اهمیت موضوع ترویج و فرهنگ سازی در منابع طبیعی است که خوشبختانه با توجه به حمایت صندوق توسعه ملی از طرحهای منابع طبیعی در بخش ترویج تا کنون 19 هزار و دویست نفر همیار طبیعت برای فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی جذب کرده ایم و امیدواریم این رقم تا چند ماه آینده به رقم 32 هزار نفر برسد.

در ادامه جلسه با حضور اعضاء کمیته استانی و نمایندگان تشکلهای مردمی و نماینده همیاران طبیعت، مراسم انتخاب در پنج بخش: جنگلبان نمونه ، ایثارگران حوزه منابع طبیعی، جنگلبان افتخاری، همیار طبیعت محافظ، بخش خانواده وافتخار، برگزار و اسامی به سازمان جنگلها ارسال شد.

کد خبر 13457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha