قضیه مافیای فولاد و آب در کُردستان یعنی چه؟

سرویس ایران-کُردپرس به بررسی یک پرونده در خصوص موضوع آب در استان کُردستان پرداخت.

افشین غلامی-مدتی است مسئله‌ای در فضای مجازی مطرح می‌شود با این‌ عنوان که می‌خواهند آب کُردستان را به نام زنجیره فولاد به خارج از استان‌ ببرند. صرف نظر از آن که برخی با عمد یا غیر عمد این‌ خبر را تبدیل به فوبیا کرده‌اند در سوی دیگر گمانه‌ زنی‌هایی نیز از سوی تعدادی از چهره‌های استان بر این‌ موضوع دامن می‌زند.برای بررسی این‌ موضوع ابتدا به سراغ سید احسن علوی نماینده سنندج و کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی رفتیم و او خبر انتقال آب استان به استان‌های همجوار را تکذیب کرد و اعلام نمود اکر کسی مستنداتی در این رابطه دارد به ما ارائه دهد تا به تحقیق و تفحص آن‌ بپردازیم و در کمیسیون عمران مجلس مطرح کنیم.

اصل ماجرا چیست؟

اصل ماجرا بر این قرار است که آقای محمد محمد رضایی نماینده سابق بیجار در مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کند که می‌خواهند در پوشش زنجیره فولاد کردستان آب سد آزاد را به همدان منتقل کنند. هر چند این‌ خبر دارای حساسیت‌های فراوانی است اما برای تنویر افکار عمومی و اصل گردش آزاد اطلاعات ما سعی داریم که محتوای این ادعای را شرح دهیم.آقای محمد رضایی نماینده سابق مجلس می‌گوید: پروژه زنجیر فولاد کردستان که قرار است در قروه اجرا شود خیانت‌ بار و ضد ملی است چرا که در لوای آن‌ می‌ خواهند با هزینه‌های سرسام آور هم موضوع انتقال آب از سد آزاد سرو آباد را به سد قوچم قروه که خود با کمبود آب مواجه است و سپس به نقاط دیگر را اجرایی کنند و هم قریب 4 هزار میلیارد تومان به اسم اجرای پروژه زنجیره فولاد کردستان، هزینه نمایند.

آقای محمد محمد رضایی از جمله نمایندگان سابق پر سروصدای استان است که همواره چه در زمان نمایندگی‌اش و چه امروز، چیزهایی می‌گوید که بعضا به طبع خیلی‌ها خوش نمی‌آید و باعث رنجش برخی از هم‌قطارهای سابقش در مجالس گذشته و حال نیز شده است. محمد رضایی گویا رویه‌ خاصی دارد و بی‌محابا برخی مطالب را عنوان می‌کند که سوا از راست و یا غلط بودنش حتی برخی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران هم از انتشارش ابا می‌کنند. نقدش برهنه اما می‌تواند روشنگرانه باشد اگر که روزنامه‌نگاریِ تحقیقی در کُردستان رواج بیابد و صحت و سقم حرف‌هایش بررسی گردد. در خصوص این پرونده، محمد رضایی به برخی مباحث حول موضوع پروژه فولاد کردستان در قروه و انتقال آب به همدان و شکالات فنی پروژه فولاد کردستان اشاره کرده که معمولا اینجا و آنجا به صورت شایعه و یا بخشی از حقایق از سوی وی و مردم در سطح جامعه مطرح می‌گردد که می‌طلبد مسئولان ذیربط بدان پاسخ مناسبی بدهند .

اما محمد رضایی می‌گوید: زنجیره فولاد در استان با مطالعات غلط و پرحاشیه شرکت فولاد تکنیک آغاز شده است. در مطالعات اولیه شرکت فولاد تکنیک برای ایجاد زنجیره فولاد در اطراف قروه،میزان ۷ یا ۸ میلیون متر مکعب آب برآورد کرده اند که محل تامین آب را نیز، سد قوچم در نظر گرفته‌اند و این در حالی است که آب این سد کفاف مصارف کشاورزی و غیر کشاورزی زمین‌های پایین دستی را نمی‌دهد چه برسد به آن که بخواهند کوره های ذوب آهن را با آن سرد کنند. و الباقی را روانه استان همدان نمایند. اگر هر سال بخواهند این‌ میزان آب را به فولاد تخصیص دهند، بقیه مصارف چه می‌شود پس این معادلات نشان می‌دهد که مطالعات زنجیره فولاد کردستان از اساس غلط است. وقتی داد می‌زنیم که این پروژه یک پروژه خیانت بار و ضد ملی است، از روی هوا و هوس حرف نمی‌زنیم.

وی ادامه می‌دهد همزمان با پروژه فولاد کردستان پروژه‌ دیگری تعریف شده با عنوان پروژه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم که از دره‌های میان مریوان و سنندج و ارتفاعات قروه می‌گذرد. کیفیت آب سد آزاد به حدی بالا است که می‌توان آن‌ را بسته‌بندی و صادر کرد‌ که درآمدش خیلی بیشتر از این قبیل پروژه ها است. قبلا بارها گفته‌ام طول لوله انتقال آب سد آزاد به سئ قوچم حدود 150 کیلومتر که اختلاف ارتفاع آن 700 تا 800 متر است را چگونه و با صرف چه هزینه ای می‌خواهند ایجاد کنند و در نهایت ادعا می کنند که می خواهند کوره‌های ذوب فولاد را سرد کنند. اما در عمل انتقال آب به همدان را نیز مخفیانه پیگیری می کنند. این کار با کدام عقل و کدام‌ منطقی می‌خواند؟ وی افزود: یک ماه پیش جلسه ای در حضور مدیر عامل شرکت ایمیدرو مجری پروژه ذوب آهن کردستان با حضور اینجانب و آقای حمدالله کریمی و تنی چند از معتمدین و کارشناسان تشکیل شد در آن جلسه آقای مهندس احمدی مجری پروژه ذوب آهن کردستان به صراحت از برنامه دولت برای انتقال آب به همدان پرده برداشت و در توجیه کارشان چنین بیان کرد: «که سرمایه گذار دنبال سود است، در اینجا ما بابت انتقال آب پولی هزینه نمی کنیم. که این صحبت های غیر کارشناسی و غیر علمی ایشان مورد اعتراض بنده در حضور جمع قرار گرفت. جالب است خوانندگان بدانند اصل مطالعات زنجیره فولاد کردستان در مکان مذکور به دلیل نبود آب و معادن کافی فاقد توجیه اقتصادی می باشد، همگان می دانند اصل معادن سنگ آهن کردستان در منتهی الیه شمال غربی کردستان بین مرز استان های زنجان، آذربایجان غربی و کردستان قرار دارد و خط اصلی گاز آسیا- اروپا از مسیر بیجار و دیواندره می گذرد در ضمن خطوط انتقال نیرو از چند جهت در منطقه وجود دارد. مطالعه و اجرای همزمان خط آهن قروه- بیجار- ایجرود- زنجان در دست اجرا می باشد لذا جا دارد در مطالعات جانمایی زنجیره فولاد کردستان تجدید نظر صورت گیرد. تا به سرنوشت ذوب آهن قبلی کردستان در قروه و اسد آباد در همدان دچار نشود که خسارت جبران ناپذیری به مردم کردستان وارد کرد. مطالعه کنندگان آن پروژه ها نیز مشاورین و موسسین همین شرکت فولاد تکنیک در اصفهان هستند.

محمدرضایی درباره سابقه شکست انتقال آب سد تلوار به استان همدان توضیح می‌دهد:موضوع انتقال آب کردستان به همدان در مجلس هفتم سابقه دارد حال اشکال کارشناسی آن پروژه غلط نیز بیرون افتاده است.در همان پروژه ۱۴۰ کیلومتری انتقال آب سد تلوار به همدان که بعدا مشخص شد آب آن غیر قابل شرب و دارای آرسنیک بالا می باشد- بطوری که ما برای تامین آب روستاهای اطراف سد تلوار قبل از حفر چاه در اطراف شهر بابا رشانی برای تامین آب همان روستاها از تانکر استفاده می کردیم - ایراد و عیب اینگونه پروژه ها از قبل محرز بود. چه دست‌هایی در کار هستند تا این قبیل پروژه های غلط و خسارت بار را اجرا کنند-

محمد رضایی می گوید: من با نمایندگان‌ همدان صحبت کرده ام و نامه ای هم جهت تعقیب کارشناسان خاطی مجری خط انتقال عظیم آب آلوده سد تلوار برای شرب استان همدان نوشته ام. نمایندگان همدان به من گفتند بجای تامین آب از سد تلوار بیجار که ظرفیت آن ۵۰۰ میلیون متر مکعب است، تامین آب از سد قوچم قروه که ظرفیتش حدود ۶۰ میلیون مترمکعب است، اما بدلیل کاهش بارندگی در چند سال گذشته نه سد تلوار پر شده نه سد قوچم در برنامه قرار دارد. چون سد قوچم جوابگوی نیاز حق آبه داران اطراف نیس، برای افزایش آب سد قوچم جهت دو منظور فوق، قرار است در ادامه خط تامین کسری آب شرب سنندج ، خط انتقال به سمت سد قوچم اجرا شود.

وی تصریح کرد: دست های پشت پرده ای در استان وجود دارد، که اجازه نمی دهد بودجه برای طرحی مانند خط آهن قروه،بیجار، زنجان تخصیص یابد. اما در عوض در تلاش برای تصویب و تخصیص بودجه انتقال آب سد آزاد به جاهای دیگر بدون طرح مطالعاتی و توجه عواقب اقتصادی و زیست محیطی آن هستند.من حاضرم به دادگاه بروم و علیه دست اندر کاران این دو پروژه اعلام جرم کنم اگر نتوام ثابت کنم حاضر به محاکمه و مجازات هستم. پیشنهاد بنده به مسئولین استان همدان این است برای صرفه جویی در مصرف آب چندین سد موجود در همدان الگوی کشت و زراعت سنتی را اصلاح و مکانیزه نمایند و اجازه ندهند آب ارزشمند آن استان صرف تولید خیار، هندوانه و خربزه و کدو آن هم به صورت آبیاری سنتی شود. در حالی که در گلخانه هم می شود با آب اندک آن را تولید کرد و بار سوء مدیریت خود را به جاهای دیگر تحمیل نکنند.

محمدرضایی می گوید: جای تاسف دارد که آقای علوی نماینده محترم سنندج که پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری ها از پروژه محرمانه انتقال آب صحبت کرده بود، اما اکنون سخن خود را تکذیب می کند. نمایندگانی که از اتفاقاتی به این اهمیت در حوزه انتخابیه خود بی خبرند یا خود را به بی خبری می زنند، حق موکلین را ضایع می کنند. ابزار تحقیق و تفحص برای نمایندگان استان کُردستان حکایت خنجر روز تنگ شده است.

اما سید احسن علوی نماینده کُردستان‌ این ادعای محمد رضایی را قویا رد کرد و در گفت‌وگو با کُردپرس،اظهار کرد:من این ادعا را تکذیب می‌کنم.بنده معتقدم در این شرایط بی آبی کشور،اقداماتی که باعث مصرف زیاد آب می‌شوند، جایز نیستند، حتی آن محصولات کشاورزی که آب بیشتری احتیاج دارند؛چه برسد به مسئله بدتری مانند فولاد!

وی ادامه داد:تصمیم غلطی است اگر که در این شرایط کسی قصد انجام آن را داشته باشند.من در جریان آن که کسی بیاید و چنین خیانتی کند نیستم و قطعا اگر متوجه شوم در مقابلش می‌ایستم و طرح سوال خواهم کرد.

علوی افزود:بنده کسی را نمی‌توانم متهم کنم و اگر شخصی مدرکی در دست دارد در اختیار بنده قرار دهد تا با تحقیق و تفحص از طریق کمیسیون عمران اقدام کنیم.

کد خبر 135520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha