احمد توران قلیچ، یکی از عاملان قتل عام سیواس درگذشت

سرویس ترکیه - احمد توران قلیچ یکی از عاملان اصلی کشتار سیواس که با عفو اردوغان آزاد شده بود، درگذشت.

به گزارش کردپرس، احمد توران قلیچ یکی از عاملان اصلی قتل عام سیواس که به حبس ابد محکوم شده بود اما با عفو رجب طیب اردوغان رئیس جمهور از زندان آزاد شده بود، درگذشت.

بنا بر خبر روزنامه جمهوریت، احمد توران قلیچ که یکی از حمله کننده های اصلی در کشتار 2 جولای 1993 سیواس بود، بر اساس تصمیم دادگاه به حبس ابد محکوم شده بود اما اردوغان نام او را در فهرست محکومان عفو شده قرار داد و او را آزاد کرد.

با گذشت زمان طولانی از پرونده کشتار سیواس که در سال 2012 در یازدهمین دادگاه کیفری عالی آنکارا مورد بررسی قرار می گرفت، پرونده برخی از متهمان این کشتار، بدون رسیدگی مختومه اعلام شد. اردوغان که در آن زمان نخست وزیر بود، برای این تصمیم از دادگاه سپاسگزاری کرد، و چند سال بعد هم حکم عفو قلیچ را صادر کرد. قلیچ امروز در سن 87 سالگی درگذشت.

روزنامه ینی آکیت یکی از رسانه های نزدیک به حزب عدالت و توسعه (AKP) با انتشار خبر مرگ قلیچ در صفحه اول خود، از او به عنوان «پدربزرگ مظلوم سیواس» یاد کرد.

لازم به یادآوری است که در ماجرای کشتار سیواس، 33 نفر از روشنفکران، هنرمندان و نویسندگانی که بیشترشان علوی بودند، در هتلی که در آن حضور داشتند زنده زنده در آتش سوختند.
قلیچ یکی از افرادی بود که در هدایت جمعی که به این کشتار دست زدند نقش اصلی را داشت.

کد خبر 13712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha