یک مورد فرونشست دشت در شرق کردستان /کسری ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب در آبخوان های کردستان

سرویس کردستان- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در محدوده بین دشت دهگلان به سمت دشت قروه یک مورد پدیده فرونشست دشت داریم که نشانه عدم استفاده درست از منابع آب زیرزمینی است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، عرفان مومن پور افزود: براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر آبخوان‌های آبرفتی استان با میزان کسری ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب مواجه هستند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه پتانسیل منابع آب زیرزمینی در شرق استان واقع شده، بیشترین افت سطح ایستابی نیز مربوط به این مناطق است.

مومن پور اضافه کرد: فرونشست و سایر مشکلات همراه آن از اثرات برداشت بیش از حد توان آب از آبخوان‌های زیرزمینی بوده و این موضوع بویژه مناطق شرق استان را تهدید می‌کند.

او افزود: از مهمترین اقدامات وزارت نیرو برای مقابله با استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی ابلاغی به شرکت‌های آب منطقه‌ای، اجرای صحیح طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شامل ۱۱ طرح مطالعاتی و اجرایی است.

مومن پور تاکید کرد: تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، نصب و بهره‌برداری از کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز، تکمیل مطالعات کمی و کیفی آبخوان‌ها، برنامه‌های سازگاری با کم آبی (در آینده نزدیک) و سایر پروژه‌های توسعه‌ای و انتقال آب از جمله برنامه‌ها برای مقابله با استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی محدود و متعلق به نسل‌های بعدی است به کشاورزان توصیه کرد صرفه‌جویی و بهره‌برداری از این آب‌ها را در چارچوب قوانین و مجوزهای صادر شده مد نظر داشته باشند تا شاهد نابودی دشت‌ها نباشیم.

کد خبر 1424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha