حلقه کرمانی ها در «بارز» کردستان تکمیل شد

سرویس کردستان- چند روز پیش بود که طی حکمی از سوی مدیرعامل تاپیکو، یک کرمانی به عنوان سرپرست شرکت بورسی تولید کننده تایر در کردستان منصوب و تنها عضو کُرد در هیئت مدیره این شرکت برکنار شد تا حلقه کرمانی ها در کردستان تکمیل شود.

به گزارش کردپرس؛ سال 88 بود که کلنگ احداث پروژه لاستیک بارز در کردستان بر زمین زده شد و در سال 89 کارهای اولیه آن انجام گرفت و از سال 90 عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

شرکت لاستیک سازی بارز کردستان یکی از واحدهای تولیدی بزرگ این استان بوده، که از زیرمجموعه های گروه بارز وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (هلدینگ تاپیکو) می باشد.

براساس طرح توجیهی این پروژه قرار بود با افتتاح این کارخانه و میزان سرمایه ثابت 5 هزار و 660 میلیارد ریال برای 960 نفر ایجاد شغل شود که این آمار در مرحله اولیه بهره برداری 250 نفر بود.

مساحت زمین این پروژه 44 هکتار بوده که 65 هزار مترمربع آن به احداث 7 سالن تولید، انبار و ... اختصاص یافته است.

از اخبار خوش و دلخوشی های مردم کردستان این بود که این کارخانه قرار است برای جوانان آنها اشتغال ایجاد کند و رونق اقتصادی را برای کردستانی ها به ارمغان بیاورد. کارخانه به بهره برداری رسید و جذب نیرو آغاز شد. همزمان با استخدام نیروها، اعتراضات مردمی نیز شدت گرفت چرا که به اعتقاد مردم بیشتر استخدامی ها نه بر مبنای ضابطه که بر اساس رابطه بود.

از آنجا که این کارخانه در شهرک صنعتی دهگلان واقع شده لذا انتظار می رفت با توجه به آلودگی های زیست محیطی این کارخانه برای دهگلان و نیز با توجه به اینکه از معافیت های مالیاتی مناطق محروم استفاده می کرد لذا اولویت جذب نیرو از این شهرستان باشد که البته جوانان دهگلانی با سد بزرگی برای ورود به این کارخانه برخورد کرده و تنها کارگری شامل حال آنها شد آن هم با مشقت فراوان و عبور از هفت خوان رستم!

اما ماجرا تنها به کارگران و کارکنان این کارخانه معطوف نشد، فروردین سال جاری بود که خبرگزاری «کردپرس» در گزارشی از انتصاب 6 عضو هیئت مدیره غیر بومی پرده برداشت که از این تعداد افراد، 5 نفرشان بازنشسته هستند. 4 عضو هیات مدیره، ساکن تهران و یک عضو هیات مدیره اهل کرمان و مامور به صورت پروازی در سنندج است و مدیرعامل پروازی نیز اهل تهران است.

تنها عضو کرد مجموعه هیئت مدیره، «پرویز اخوان» اهل سقز بود که چند روز پیش نیز «اخوان» کنار گذاشته شد و صندلی ریاست هیئت مدیره به یک کرمانی دیگر یعنی «علی اکبر مشرفی» سپرده شد تا حلقه کرمانی ها در کردستان تکمیل شود.

«مشرفی» دارای مدرک کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه تهران است. همچنین مدیریت عامل لاستیک سیرجان و مس باهنر، معاونت جهاددانشگاهی دانشگاه شهید باهنر و تدریس در این دانشگاه نیز از دیگر سوابق وی به شمار می رود.

گروه صنعتی بارز با تولید بیش از ۹۰ هزار تن لاستیک در سال بزرگترین شرکت تولید تایر در کشور به حساب می‌آید. هلدینگ تاپیکو ۵۱ درصد سهام گروه صنعتی بارز را در اختیار دارد.

باید منتظر ماند و دید که آیا مجمع نمایندگان استان کردستان نسبت به این جابجایی ها واکنشی نشان خواهند داد یا همچون سابق قرار است جانب سکوت و بی تفاوتی را در این خصوص رعایت کنند.

گزارش از ظریفه احمدی

کد خبر 147504

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha