همه مردم کرد در معرض تهدید هستند/تنها با اتحاد می توانیم مانع رسیدن حکومت ترکیه به اهدافش شویم

سرویس ترکیه - خطیب دجله حمله های ترکیه بر علیه PKK، و HDP، و مردم غیر نظامی را برنامه ای از پیش تعیین شده برای قتل عام فیزیکی و فرهنگی کردها دانست و خواستار وحدت کردها شد.

به گزارش کردپرس، خطیب دجله یکی از اعضای هیات مذاکرات صلح امرالی، در یک مصاحبه نسبت به حمله های اخیر حکومت ترکیه به کردها واکنش نشان داد و گفت که یک برنامه ریزی برای از بین بردن کردها و دستاوردهای آنها وجود دارد.

خطیب دجله، سیاستمدار کرد در مصاحبه با هاوار نیوز درباره حمله نژادپرستانه به یک خانواده 7 نفره کرد در منطقه مرام قونیه گفت: «حمله اخیر یک کشتار جمعی است که بسیار حرفه ای انجام شده است. اگر به خونسردی قاتل توجه کنیم، می بینیم که او درست مانند قاتل دنیز پویراز، به شیوه ای خاص تربیت شده است.» او با بیان این که ترورهای حکومتی ترکیه در شهرهای کردنشین ترکیه نیز بخشی از برنامه نسل کشی است گفت: «این حمله ها همچنین برای از بین بردن روژاوا و اقلیم کردستان ادامه دارد.»

او ادامه داد: «در جریان مذاکرات صلح عبدالله اوجالان به حکومت ترکیه گفت دو گزینه دارید، اول این که به راهی که به برابری و برادری و دموکراسی می رسد اولویت بدهید. دوم این که سیاست کلاسیک حکومت های ترکیه مبنی بر خشونت را ادامه دهید؛ که ترکیه نیز گزینه دوم را به اجرا گذاشت.»

دجله با تأکید بر اینکه حمله ها بر علیه حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و حمله های اشغالگرانه ای که در مناطق کردستان انجام می شود، همگی بر اساس یک طرح از پیش برنامه ریزی شده اجرا می شود گفت: «اهداف این حمله ها بسیار روشن است. آنها می خواهند در قرن 21 کردها را قتل عام کنند. همچنین همه دستاوردهای کردها را هدف قرار داده اند. پارتی هنوز این موضوع را نفهمیده یا نمی خواهد بفهمد. این برنامه در اقلیم کردستان هم اجرا خواهد شد. دولت ترکیه نسل کشی مردم ایزدی شنگال را هم در برنامه جدید خود دارد؛ کاری که داعش نتوانست آن را انجام دهد. آنچه در عفرین انجام شده است در واقع نشان می دهد که در سراسر کردستان قرار است چه اتفاقی رخ دهد. به همین دلیل، کردها باید با وحدت در برابر این برنامه بایستند.»

خطیب دجله با اشاره به حمله های اخیر بر علیه مردم کرد و HDP در کردستان ترکیه، گفت: «اکنون آنها با شروع موج جديدي از حملات عليه کردها و با استفاده از روش هاي حرفه اي، در تلاش برای منصرف کردن مردم کرد از مبارزه هستند. هدف از استفاده از قاتلان "غیرنظامی" این است که مردم کرد از مبارزه برای نیل به آزادی منصرف شده و برنامه نسل کشی فرهنگی و سیاسی را در کردستان باکور تا سال 2023 به اجرا بگذارند. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه چند روز پیش با رفتن به سیلوپی گفت که به زودی پیاده به عراق و سوریه می رویم. آنها دارند به وضوح تصریح می کنند که هدفشان الحاق کردستان سوریه و عراق به ترکیه است. همه کارهای این حکومت در این جهت است.»

دجله در ادامه با بیان این که تنها راه حکومت ترکیه برای به انجام رساندن نسل کشی کردها در هم شکستن مقاومت همه نیروهای آزادی، از جمله حزب کارگران کردستان (PKK) نیروهای مقاومت و یگان های مدافع خلق (YPG) در روژاوا است، گفت: «از 24 آوریل عملیات بزرگی بر علیه اقلیم کردستان آغاز شده است. با این همه مقاومت نیروهای گریلای PKK به آنها این فرصت را نمی دهد که این عملیات را به پایان برسانند. به همین دلیل، آنها با تجدید نظر در برنامه های پیشین خود، این بار حملاتی را انجام می دهند که جمعیت غیرنظامی را هدف قرار می دهد. اگر آنها بتوانند PKK را منحل کنند، تا حد زیادی به اهداف خود خواهند رسید. پس از PKK نوبت به روژاوا و سایر مناطق کردنشین می رسد. آنها سعی دارند این کار را مرحله به مرحله اجرا کنند. اما ما کردها باید بدانیم که هدف آنها چیست.»

دجله در آخر با گفتن این که «همه مردم کرد در معرض تهدید هستند»، گفت کردها باید روش های دفاع از خود را بیاموزند و نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند. در غیر این صورت تاریخ آنها را نخواهد بخشید.

کد خبر 14762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha