«چم بشیر» در کرمانشاه کودکان را می بلعد!

سرویس کرمانشاه- صبح سه شنبه 4 ارديبهشت97 را همسایگان رودخانه چم بشیر در محله حکمت آباد فراموش نمی کنند. روزی که اژدهای خفته بیدار شد و سوگند سه ساله را بلعید و اکنون پس از گذشت 16 ماه از این حادثه، مسئولان هنوز عزم جدی برای ایمن سازی این رودخانه ندارند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، رودخانه چم بشیر از چشمه های سراب تاقبستان سرچشمه می‌گیرد و از شمال شرقی به جنوب غربی شهر جریان می یابد. این رودخانه از محله باغ ابریشم، شهرک تعاون و حکمت آباد می گذرد و در حدفاصل چیامیرزا و شهربازی کرمانشاه به رود قره‌سو می‌ریزد. این رودخانه در طرح ساماندهی که از اواخر دهه ۱۳۸۰ آغاز شد، از حالت طبیعی خارج شد و بستر و کناره های آن با سطح شیب دار بتونی دیوار کشی شد. در حاشیه این رودخانه نیز فضایی برای پیاده روی و نصب مبلمان طراحی شد. بستر چم بشیر در این سال ها مانند تابوتی بتنی و در باز، اژدهایی خفته و بدون زنجیر را در خود دارد که با غفلت مسئولان هر از چندگاهی برای گرفتن قربانی بیدار می شود.

سوگند سه ساله قربانی چم بشیر و سهل انگاری مسئولان

سوگند آخرین کودکی بود که چم بشیر او را با خود برد و حتی جسدش را پس نداد! دخترک به همراه حافظ هفت ساله کنار پیاده رو رودخانه که کمتر از 10 متر با خانه شان فاصله دارد مشغول بازی بود که ناگهان پايش ليز مي خورد و درون کانال بدون حفاظ رودخانه می افتد. کودک دیگر پی او از شیب کانال پایین می رود و او هم داخل رودخانه سقوط می کند. مردی سر می رسد و حافظ را بیرون می کشد غافل از اینکه جثه نحیف سوگند را آب برده است.

جسد سوگند هیچگاه پیدا نشد

با وجود روز ها جستجو و تلاش غواصان و گروه های امدادی برای یافتن جسد سوگند که چم بشیر او را به رودخانه قره سو برده برد، هیچگاه جسد این دختربچه پیدا نشد.

پدر و مادر این کودک روزها چشم انتظار یافتن جسد فرزندشان در کنار رودخانه چم بشیر و قره سو می نشستند و یک چشمشان اشک بود و چشم دیگرشان خون. انتظاری که هنوز هم پایان نیافته است.

ورود دادستان کرمانشاه به پرونده

چند روز پس از غرق شدن سوگند و رسانه ای شدن این حادثه، دادستان کرمانشاه به عنوان مدعي العموم به اين پرونده ورود کرد و گفت نبايد به جبران خسارت و پرداخت ديه سوگند قانع بود بلکه بايد راه تکرار حوادث بعدي بسته شود.

در گزارشي با عنوان ( ضرب الاجل 2 ماهه ي دادستان براي ايمن سازي رودخانه چم بشير) که 18 شهريوردر خبرگزاري ايرنا منتشر شد، به فرصت 2 ماهه ي دادستان به شهرداري و آب منطقه اي براي ايمن سازي مسير رودخانه چم بشير براي جلوگيري از بروز هرگونه حادثه ي احتمالي، اشاره شده بود.

ضرب الاجلی که هیچ یک از ارگان های ذیربط عجله ای برای اجرایش ندارند.

مسئولان همت کنند سوگندی دیگر طعمه چم بشیر نشود

با اینکه بیش از 16 ماه از غرق شدن کودک سه ساله در چم بشیر می گذرد و در این مدت چندین کودک دیگر در این رودخانه سقوط کرده اند و توسط مردم نجات یافته اند، اما هنوز اقدام قابل توجهی برای ایمن سازی چم بشیر انجام نشده است.

جراحی پدر سوگند در گفتگو با خبرنگار کردپرس از کم کاری مسئولان گله کرد و گفت: پس از گذشت این زمان طولانی از مرگ دخترم شهرداری و آب منطقه ای هنوز اطراف این رودخانه را نرده گذاری نکرده اند و فقط آب منطقه ای حدود 150 متر را در نزدیکی منزل ما نرده گذاری کرده است.

وی درخصوص حکم دادگاه درباره پرونده سوگند اظهار کرد: شهرداری و آب منطقه ای در مرگ سوگند 66 درصد مقصر شناخته شدند.

جراحی با بیان اینکه پرونده هنوز بسته نشده است، افزود: هنوز دیه ای از سوی شهرداری و آب منطقه ای پرداخت نشده است.

وی از دادستان خواست با پیگیری و رصد عملکرد شهرداری و آب منطقه ای و مجبور کردن آنها به انجام تهداتشان در ایمن سازی حاشیه چم بشیر، اجازه ندهد کودک دیگری طعمه چم بشیر شود.

جراحی با اشاره به اینکه هر چند وقت یکبار کودکی در حکمت آباد در این رودخانه می افتد، گفت: در ماه رمضان گذشته، خودم یک کودک را از چم بشیر بیرون کشیدم، اگر به فریادهای کودکان دیگر توجه نمی کردم و دیر به سمت رودخانه می رفتم این کودک به سرنوشت دخترم گرفتار می شد.

حتی یک متر از چم بشیر هم نباید بدون حفاظ باشد

بهمن پرورش غواص مشهور کرمانشاهی که برای یافتن جسد سوگند دو ماه تلاش کرد، در گفتگو با خبرنگار کردپرس درباره خطرات رودخانه «چم بشیر» هشدار داد.

وی گفت: کف این رودخانه به دلیل دستکاری هایی که شده حالت طبیعیش را از دست داده است و بسیار لغزنده است. همچنین کم عرض بودن کانال این رودخانه و تنگی معبر آب، باعث شده که آب با فشار از آن بگذرد و حتی بزرگسالان هم در فصل های پربارش نتوانند در مقابل آن مقاومت کنند و تعادلشان را از دست می دهند.

پرورش با اشاره به وجود منهول بزرگی در قسمت نزدیک به محلی که چم بشیر به قره سو وصل می شود خاطر نشان کرد: اگر یک انسان قوی هیکل هم به این قسمت وارد شود شتاب تند آب او را به زیر دریچه ها می برد و بعد از آن به یک کانال سرپوشیده مخوف می رسد و امکان زنده ماندنش اندک است.

این غواص متبحر عنوان کرد: با وصف اینکه نزدیک به یک سال و نیم از قصه تلخ غرق شدن کودک سه ساله در رودخانه چم بشیر می گذرد اما هیچ اقدام قابل ذکری برای ایمن سازی و نرده گذاری اطراف کانال رودخانه انجام نشده و تنها بخش بسیار ناچیزی نرده گذاری شده است.

وی با بیان اینکه حتی اگر یک متر از اطراف این رودخانه بدون نرده باشد ممکن است حادثه ساز شود، متذکر شد: نرده کشی اطراف چم بشیر باید به گونه ای باشد که کودکان نتوانند به راحتی از آن عبور کنند.

بهمن پرورش هشدار داد: بارندگی ها نزدیک است و رودخانه پرآب تر می شود. با توجه به گذشتن این رودخانه از چند شهرک کم برخوردار و پرجمعیت که بسیاری از منازل در نزدیکی چم بشیر هستند، اگر اتفاق دیگری مشابه ماجرای سوگند رخ بدهد مسئولان چه پاسخی برای مردم خواهند داشت!؟

فقر و محرومیت کودکان را به دام چشم بشیر می اندازد

به یکی از خیابان های عریض محله حکمت آباد که وارد می شوی، کانال بتنی بزرگی می بینی که تا رودخانه قره سو امتداد دارد. از میان این کانال روباز رودخانه چم بشیر جاری است. در اطراف این کانال هیچ حفاظی وجود ندارد. حاشیه این رودخانه محل تفریح و بازی کودکان این محله حاشیه نشین است که اغلب در خانه های کوچکی به همراه خانواده پرجمعیتشان زندگی می کنند و به جز کوچه و حاشیه این رودخانه جای دیگری برای بازی در اوقات فراغت ندارند.

این شهرک از وجود هرگونه مکان تفریحی و فرهنگی محروم است. یک پارک بسیار کوچک هم دارد که متاسفانه آن هم در کنار رودخانه چم بشیر احداث شده است و ایمن نیست!

در کنار کانال رودخانه چم بشیر، منهول ها و چاه های عریض و عمیقی وجود دارد که هیچ سرپوشی ندارند و هر لحظه امکان دارد کودکی در آن سقوط کند.

نیاز است دادستان دوباره مردم حکمت آباد را حمایت کند

فصل بارندگی آغاز شده و چم بشیر هنوز ایمن سازی نشده است. نوروز زاده یکی از ساکنان محله حکمت آباد به کردپرس گفت: خطر سقوط کودکان در رودخانه واقعاً جدی است. بارها این اتفاق افتاده ولی هنوز برای ایمن سازی رودخانه کار خاصی انجام نشده است.

بهار گذشته، محله حکمت آباد از جمله مناطقی بود که در معرض خطر سیل قرار گرفت. اهالی این محله طرحی را برای اصلاح محل پیوستن چم بشیر به رودخانه قره سو ارائه دادند تا آب راحت تر جریان پیدا کند و خطر بروز سیل کاهش یابد، اما این طرح تا کنون مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

نیاز است که دوباره دادستان کرمانشاه به پرونده ایمن سازی رودخانه چم بشیر در محله حکمت آباد ورود کند و شهرداری و شرکت آب منطقه ای را به انجام هرچه سریعتر پروژه ایمن سازی و نرده گذاری رودخانه چم بشیر موظف کند؛ در غیر این صورت باید در آینده منتظر تراژدی دیگری مانند مرگ «سوگند» باشیم.

کد خبر 148205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha