یکصد سال زندگی سالم و با کیفیت  / دکتر برهان ولدبیگی

سرویس کرمانشاه _ زندگی طولانی و در همان حال سالم و باکیفیت، در صدر لیست خواسته های اکثر مردم قرار دارد. اما سوال این است ،چطور به این خواسته دست پیدا کنیم؟

خبرگزاری کردپرس _ تحقیقی روی مردمان ساکن در نواحی مختلف جهان که طولانی ترین و در عین حال سالم ترین زندگی را داشته اند، (نظیر ساکنان "ساردینیای" ایتالیا و "اوکیناوای" ژاپن ) انجام شده است.
پژوهشگران این نواحی را "مناطق آبی" نامیده و تلاش نمودند تا دریابند که مردمان ساکن در این نواحی،چه اشتراکاتی با هم دارند. برای مثال، مردمان آنجا بطور طبیعی در طول روز فعال بوده، در جامعه روابط معنی داری باهمدیگر داشته و "حس هدفمندی" در زندگی دارند.
اما رژیم غذایی این مردمان هم چیزهای مشترک فراوانی دارد، که لازم میدانم جهت اطلاع و بهره بردن از فواید آن در اینجا به اشتراکات غذایی آنها اشاره نمایم:
خوردن حبوبات: ساکنان "مناطق آبی" در رژیم غذایی خود بطور منظم از حبوات استفاده می‌کنند(حداقل روزی نصف فنجان).انواع لوبیا ازجمله سفید و قرمز آن) منبع ارزان‌قیمت "پروتئین گیاهی" بوده و در همانحال حاوی "فیبر"نیز می باشند که خطر ابتلا به برخی بیماریها را کاهش داده و به "حفظ سلامت روده ها" هم کمک می نماید.
مصرف خشکبار:صد ساله های ساکن در "مناطق آبی" ، روزانه ۲ اونس یا حدود ۵۰ گرم خشکبار مصرف میکنند(از جمله پسته،گردو و بادام).بادام زمینی از نظر اقتصادی گزینه خوبی است.
مصرف فراوان آب: هرچند که ساکنان این مناطق از نوشیدنی های دیگر همانند چای و قهوه نیز استفاده می کنند ،اما یادمان باشد که باید بخش اعظم آب مورد نياز ما از آب شرب تامین گردد. نوشیدنی هایی همانند "لیموناد" ،انتخاب اول اغلب بزرگسالان ساکنان در این مناطق می باشد و از مصرف نوشابه های حاوی قند و بدون هیچ ماده مغذی دیگر ،پرهیز می شود. در برخی از این مناطق مصرف شراب قرمز رواج دارد،اما پژوهشگران متوجه شدند که اگر کسی قبلا از آن مصرف نکرده باشد،هیچ ضرورتی به استفاده از آن ندارد.
مصرف قند کم:مصرف قند در میان مردمان "مناطق آبی" فقط یک پنجم ساکنان کشور آمریکا و شاید یک دهم مصرف مردم ایران باشد.بجای آنکه در طول روز از خوردنی ها و نوشیدنی های حاوی قند استفاده کنند ،مصرف شیرینی را فقط به مناسبت های خاص محدود کرده اند.
مصرف ناچیز گوشت: در "مناطق آبی"، وعده های غذایی حاوی گوشت ناچیزی هستند. همانطور که اشاره شد، در این مناطق مصرف پروتئین گیاهی (مخصوصا لوبیا )و در "اوکیناوای" ژاپن "توفو" رواج بیشتری دارد.

کد خبر 15210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha