با خروج آمریکا از منطقه به همه دستاورهای کردها حمله خواهد شد/حمله ترکیه به شنگال جنایت علیه بشریت بود

سرویس ترکیه - هشیار اوزسوی نماینده HDP خروج آمریکا از منطقه را نقطه آغازی برای حملات ترکیه به دستاوردهای کردها دانست.

به گزارش کردپرس، هشیار اوزسوی سخنگوی کمیته روابط خارجی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که خروج آمریکا از افغانستان و کردستان عواقب سنگینی در خاورمیانه به ویژه در کردستان خواهد داشت.

هشیار اوزسوی، با شرکت در برنامه «نگاهی از آمد» که از تلویزیون مدیا حبر پخش می شد، درباره تحولات روز ترکیه و افغانستان و تغییراتی که تحولات افغانستان بر جهان خواهد گذاشت، گفتگو کرد.

اوزسوی با ارزیابی پیام های ترکیه به طالبان گفت: «[رجب طیب] اردوغان که به جهات مختلف از سوی کشورهای غربی منزوی شده است، در تلاش است تا همزمان با خروج ایالات متحده از افغانستان، نقشی را بر عهده بگیرد.»

او ادامه داد: «برای همین است که حکومت گفت ما از جهت فرهنگی با طالبان احساس قرابت می کنیم. یعنی از جهت فکری خیلی با هم در تضاد نیستیم. یک جقرافیای ویران شده وجود دارد. یکی باید آنجا بماند و خراب کاری های گذشته را تمیز کند. اردوغان امروز در صدد اجرای این بازی است. در سوریه هم همین بازی را می کند. به غرب این پیام را می دهد که "من در نهایت یک نیروی ناتو هستم و اگر اجازه بدهید چیزهایی را که خراب کرده اید تمیز کنم. تا کنون مسئله پناهجویان سوری وجود داشت که اردوغان به واسطه آنها از اروپا باج می گرفت، اکنون مسئله پناهجویان افغانستانی نیز به آن اضافه شده است.»

اوزسوی درباره بمباران بیمارستانی در شنگال توسط ترکیه، و کشته شدن غیر نظامیان در زمانی که توجه همه به افغانستان جلب شده بود، گفت: «کاری که حکومت ترکیه کرد، به وضوح جنایت علیه بشریت است، در صورت اعمال قوانین بین المللی کسانی که مرتکب این حملات شده اند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.»

او افزود: «از آنجا که هیچ قانون بین المللی درستی وجود ندارد، ترکیه هم سوریه و هم افغانستان را برای باج گیریهای سیاسی خود از غرب مورد استفاده قرار می دهد. این که کسی اصلا نمی پرسد که در روژاوا چه خبر است هم بیشتر از همین مسئله نشات می گیرد. تا همین چند وقت پیش مسئله اصلی ترکیه روژاوا بود. در 2018 - 2019 به آنجا حمله کرد. مداخله های نظامی انجام داد تا مدیریت خودگردان را از صفحه روزگار محو کند و جای آن را بگیرد. تا رسیدن به دوران بایدن دست ترکیه به دلیل حضور آمریکایی ها از حمله به روژاوا کمی کوتاه بود. پس از به قدرت رسیدن بایدن ترکیه شروع به عملیات در خاک اقلیم کرد. از ماه آوریل به این سو حملات سنگین تری را در آن منطقه آغاز کرده است. ترکیه در حال تسخیر قلمرو برای خودش است. هیچ کس فکر نمی کند که همه این بند و بساط تنها برای مقابله با PKK [حزب کارگران کردستان] باشد. کسی که کمترین اطلاعات سیاسی داشته باشد می داند که با خروج آمریکا از منطقه، حمله به همه دستاوردهای کردها آغاز خواهد شد. برنامه ریزی های زمینه ای هم برای همین موضوع است.»

کد خبر 15590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha