تکمیل 80 درصدی طرح توسعه زیرساخت‌های مرز سومار - مندلی

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سازمان گذرگاه های مرزی عراق از تکمیل بخش اعظم طرح توسعه زیرساخت های یکی از گذرگاه های مرزی مشترک با ایران خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، سازمان گذرگاه های مرزی عراق امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 80 درصد از طرح توسعه زیرساخت های گذرگاه مرزی مندلی - سومار در مرز مشترک استان های دیاله در شرق این کشور و کرمانشاه در غرب ایران، تکمیل شده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، کارهای صورت گرفته در مرز سومار - مندلی شامل احداث دروازه ورود و خروج، حصارکشی گذرگاه از هر چهار طرف، انجام اقدامات احتیاطی لازم برای موارد بروز سیل و تخلیه آن و همچنین تکمیل سکوی مبادلات تجاری میان عراق و ایران در راستای تامین فعالیت تجاری روان میان دو کشور، تحکیم تسلط و عملکرد مناسب ادارات فعال در این گذرگاه مرزی می شوند.

این در حالی است که علاء الدین القیسی، سخنگوی سازمان گذرگاه های مرزی عراق چهارشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی این کشور دستور بازگشایی گذرگاه مندلی - سومار پس از تکمیل همه وسایل مورد نیاز را صادر کرده و به کاظم العقابی، رئیس سازمان اختیار بازگشایی این گذرگاه را داده است.

یادآور می شود که سازمان گذرگاه های مرزی عراق در اواسط ماه آگوست گذشته اعلام کرد که در راستای اجرای فرمان عبدالمهدی مبنی بر بستن گذرگاه مرزی مندلی - سومار، به صورت آرام و انعطاف پذیر شروع به اتخاذ همه اقدامات مورد نیاز در این زمینه کرده به گونه ای که بازرگانان بتوانند همه محموله های خود را به صورت تدریجی از بازارچه مرزی خارج کنند تا راه بستن آن در روزهای آینده هموار شود.

سازمان مذکور ضمن اعلام این که از طریق مدیریت گذرگاه مندلی، طرف ایرانی و به طور مشخص مدیریت گذرگاه سومار را در جریان دستور بستن این گذرگاه مرزی قرار داده، تاکید کرد که این تصمیم به صورت موقت و تا زمان انجام اقدامات لازم جهت توسعه گذرگاه و احداث پایگاه برای همه ادارات فعال در آن و استقرار تجهیزات و دستگاه های سهیم در جلوگیری از تخلفات صورت گرفته در گذشته اتخاذ شده است.

چند روز پس از آن نیز مازن الخزاعی، سرپرست بخشداری مندلی در شرق استان دیاله اعلام کرد که فرمان نخست وزیر عراق مبنی بر بستن گذرگاه مرزی میان این بخش و بخش سومار در جنوب شرق استان کرمانشاه وارد مرحله اجرایی شده جایی که موانع بتنی در دروازه اصلی گذرگاه قرار گرفته است.

کد خبر 158779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha