مستند «نایسر در نوبت اکران» کلید خورد

سرویس کردستان - به منظور به تصویر در آوردن ظرفیت های ناحیه منفصل شهری نایسر مستند «نایسر در نوبت اکران» به تهیه کنندگی حوزه هنری استان کردستان و کارگردانی زانیار لطفی کلید خورد.

به گزارش کُرد پرس، در راستای برنامه های طرح ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاه های غیر‌رسمی و حاشیه ای حوزه هنری استان کردستان برنامه های مختلفی را در جهت حمایت از فعالیت های فرهنگی وهنری در محلات نایسر و ننله آغاز کرده است.

در کنار برنامه های مختلف آموزشی و پژوهشی ساخت مستندهایی از نایسر و ننله نیز در دستور کار قرارگرفت که براین اساس طرح مستند «نایسر در نوبت اکران» به منظور به تصویر درآوردن پتانسیل ها و توانمندی های ناحیه منفصل شهری نایسر با تحقیق وپژوهش زانیار لطفی و جمیله معظمی تصویب شد.

طراح، نویسنده و کارگردان این پروژه مستند گفت: نایسرتا سال ۱۳۷۵ به عنوان روستایی در نزدیکی شهر سنندج با جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر در بخش کشاروزی و باغبانی فعالیت روستایی داست که یکباره از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ به دلایل مختلف با رشد جمعیت مواجه گردید و علی رغم پیش بینی های لازم توسعه ای از قالب روستایی خارج و در سال ۱۳۸۸ از سوی شهرداری سنندج به عنوان ناحیه منفصل شهری معرفی می شود.

زانیار لطفی اظهار کرد: لزوم توجه به این ناحیه بزرگ شهری و به تصویر در آوردن پتانسیل های غنی انسانی و اقتصادی آن سبب شد تا در یک تحقیق و پژوهش چند ماهه به نتایج قابل توجهی از استعدادها و توانمندی ها در این ناحیه دست پیدا کنیم.

وی افزود: با بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد بیشتر گزارش ها و تصاویر منتشر شده از این ناحیه با رویکردی انتقادی و به تصویر در آوردن فضایی مملو‌از نابسامانی و مشکلات دراین ناحیه بوده است که این موضوع ضمن ایجاد نارضایتی ساکنین سبب تصویری ناهمگون با واقعیت های این ناحیه را به مخاطبین بیرونی به نمایش می‌گذاشت.

طراح، نویسنده و کارگردان این پروژه مستند ادامه داد: در کنار مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی از لحاظ امکانات رفاهی و زیر ساخت های فرهنگی که در این ناحیه وجود دارد در این تحقیق به نمونه‌های بسیار قابل احترامی از حضور افراد توانمند و استعدادهای درخشان و همچنین تلاش صنعتگران و تولید کنندگان بسیار چیره دستی دست پیدا کردیم که در کنار کاستی های موجود به آنان توجهی نگردیده بود.

لطفی یادآور شد: انجام مراحل تحقیق و پژوهش و نهایی شدن طرح و ساختارو تصویب پروژه در حوزه هنری مرحله تولید و تصویربرداری مستند «نایسر در نوبت اکران» را با رویکردی اجتماعی و تمرکز بر حاشیه نشینی ومعرفی توانمندی های این ناحیه در کنار توجه دادن مسئولین به لزوم کار مضاعف در جهت رفع مشکلات و نواقص موجود با نگاهی زیبا شناسانه آغاز شده است.

وی که تصویر برداری این پروژه را نیز خود برعهده دارد، در خصوص شیوه انجام کار بیان کرد: به منظور تسریع در انجام کار و با توجه به تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته پروسه تدوین این فیلم بصورت همزمان با تولید انجام می شود و طبق برنامه ریزی تا پایان شهریور وارد مراحل فنی پس از تولید شده و آماده نمایش می شود.

این کارگردان سنندجی با اشاره به اینکه این مستند در تلاش است تا مخاطب را به مشاهده جوانب مختلف این محله و بررسی امکانات و مشکلات زندگی در نایسرآشنا سازد، گفت: درکنار همکاری همکاران حوزه هنری استان و حمایت های کامل ریاست حوزه هنری، رسول احمدی به عنوان مدیر تولید، احسان جوانمردپور در مقام دستیار کارگردان، میلاد بهرامی پور دستیار تصویرو دانا کریم به عنوان صدابردار و تدوینگر دراین پروژه مستند در کنار همراهی بسیار خوب اهالی نایسر در این مستند بنده را همراهی کرده اند.

هم اکنون حوزه هنری استان کردستان در راستای طرح ساماندهی و توانمند سازی نواحی منفصل شهری نایسر و ننله، در کنار این مستند ساخت مستند «ننله» و 2 کتاب پژوهشی در خصوص نایسر و ننله در کنار برگزاری کلاس های آموزشی تئاتر و سرود در این محلات را آغاز کرده است و با تفاهمی که با سازمان مسکن و شهرسازی داشته است تجهیز و آغاز به کار یک سالن سینمایی در نایسر را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر 15917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha