دولت عراق و الکاظمی در برابر حملات ترکیه سکوت کرده اند

سرویس ترکیه - مراد قاراییلان در واکنش به حملات اخیر ترکیه به شنگال ضمن محکوم کردن این حملات از سکوت عراق در برابر این موضوع انتقاد کرد.

مراد قاراییلان عضو شورای رهبری حزب کارگران کردستان (PKK) در واکنش به حملات ترکیه به شنگال، ضمن محکوم کردن این حملات از سکوت دولت عراق درباره این حملات انتقاد کرده و آن را خلاف پرنسیپ های لازم برای حکومت دانسته است.

بر اساس گزارش فرات نیوز، مراد قاراییلان در مصاحبه با یک خبرگزاری کردی، با بیان این که حمله به بیمارستان خارج از معیارهای اخلاقی است، گفت: «حمله به بیمارستان، به انسان‌هایی که در آن تحت مداوا بودند، نقض صریح قوانین بین‌المللی است. بدون شک این جنایت حکومت ترکیه بدون پاسخ نمی‌ماند. خون شهدای ما بر زمین نمی‌ماند.»

قاراییلان ادامه داد: «حملات استعمارگرانه ترکیه حملاتی ایدئولوژیک هستند و دو بعد دارند: نخست؛ چون شنگال ایزدی است به آنجا حمله می‌کنند، ما از یاد نبرده‌ایم که بیش از ۷۴ نسل کشی صورت گرفته علیه ایزدیان از سوی ترکیه و عثمانی‌ها صورت گرفته است. هم اکنون هم [رجب طیب] اردوغان همان هدف را دنبال می‌کند، و تلاش می‌کند تا اهداف عثمانی را به سرانجام برساند. از این زوایه اهداف ایدئولوژیک هستند. از سوی دیگر هدف از این حملات تحت فشار گذاشتن ایزدی ها برای ممانعت از استقلال آنها در اداره منطقه خودشان است.»

او با اشاره به سخنان افرادی که حضور PKK را دلیل حملات ترکیه به این مناطق می دانند و برخی از آنها حتی کُرد هستند، گفت: «آنها با بیان این که PKK در این مناطق حضور دارد، به حملات ترکیه مشروعیت می بخشند. در این رابطه چیزی ندارم که به حکومت ترکیه بگویم؛ ترکیه مستقیما به دستاوردهای کردها حمله می‌کند، و می‌خواهد همه را به عنوان PKK نشان داده و آنها را نابود کند. اما در رابطه با افراد ایزدی و کرد که اینگونه حرف می‌زنند می‌خواهم بگویم که این سخنان دروغ اشغالگران ترکیه است. به شنگال بروند و ببیند که آیا نیروهای PKK و نیروهای مدافع خلق (HPG) در آنجا حضور دارند یا نه؟ چنین چیزی امکان ندارد. برای حمله به ایزدی ها این بهانه ها را می آورند.»

قاراییلان با انتقاد از کسانی که اعتقاد دارند PKK باید از مرزهای اقلیم کردستان خارج شود، گفت ما نمی توانیم به نیروهای دیگری غیر از خودمان اتکا کنیم.

او ادامه داد: «از طرف دیگر، درست است که شاید ما به عنوان جنبش در اینجا حضور نداشته باشیم، اما در زمانی که لازم باشد برای کمک به جامعه ایزدیمان آمادگی داریم. مردم ایزدی می‌خواهند خود را مدیریت کنند که حق مسلم و مشروع آنهاست. در این باره ما همیشه از آنان حمایت می کنیم.»

قاراییلان در آخر با انتقاد از سکوت دولت عراق و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، درباره حملات اخیر ترکیه به شنگال گفت: «نکته جالب توجه این است که نخست وزیر عراق وارد شنگال شده و همان وقت یکی از اعضای PKK که قرار بوده با ایشان دیدار کند مورد حمله قرار می گیرد. این حمله همزمان حاوی یک پیام برای الکاظمی است. ضمن این که مردم محلی اعتقاد دارند دولت عراق خودش هم در این حمله دست دارد. باید ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. جنبه منفی ماجرا این است که الکاظمی و دولت عراق درباره حمله ترکیه به بیمارستان سکوت کرده اند. من شنیده ام که برخی از سیاستمداران عراقی هم به این سکوت اعتراض کرده اند. اما اخبار حاکی از این است که وزیر دفاع عراق به جای این که درباره این حملات موضع بگیرد با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه دیدار کرده است. این آقا کیست؟ یک قاتل است. کسی که فرمان قتل عام شنگال را صادر کرده است. کسی که شهروند تو را کشته است اما تو با او دیدار می کنی. به نظر من این حرکت ها خلاف پرنسیپ های لازم برای یک دولت است.»

کد خبر 15945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha