دولت عبدالمهدی نمی‌تواند لایحه بودجه 2020 را به مجلس بفرستد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سخنگوی نخست وزیر مستعفی عراق تاکید کرد که دولت کنونی به عنوان دولت اداره امور کشور، حق ارسال لایحه بودجه عمومی به مجلس نمایندگان را ندارد.

به گزارش کردپرس، سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر اطلاع رسانی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) اعلام کرد که دولت لایحه بودجه فدرال سال آینده میلادی را آماده کرده با این حال به عنوان دولت اداره امور کشور، نمی تواند آن را به مجلس نمایندگان بفرستد.

الحدیثی در این باره اظهار داشت: لایحه بودجه در هیئت دولت آماده است با این حال دولت کنونی نمی تواند آن را (به مجلس) ارسال کند چرا که پیشتر به دولت اداره امور روزمره تبدیل شده است.

این در حالی است که سخنگوی دفتر عبدالمهدی پیشتر نیز در این رابطه گفته بود: دولت کنونی از زمان پذیرش استعفای آن از سوی مجلس نمایندگان، به دولت اداره امور روزمره تبدیل شده و تا زمان تشکیل دولت جدید و رای اعتماد مجلس به آن، وظایف خود تحت این عنوان را انجام می دهد سپس دولت جدید وظایف قانونی خود را به جای دولت کنونی بر عهده می گیرد.

الحدیثی در ادامه نیز تاکید کرده بود: ارسال پیش نویس قوانین به مجلس نمایندگان و انعقاد قرارداد و پیمان، دو مورد از اختیارات دولت فدرال هستند که دولت کنونی از زمان تبدیل شدن به دولت اداره امور روزمره کشور، دیگر حق انجام آنها را ندارد.

یادآور می شود که به دنبال پذیرش درخواست استعفای عبدالمهدی از منصب نخست وزیری دولت فدرال از سوی مجلس نمایندگان عراق، محمد حلبوسی، رئیس مجلس در یک نامه رسمی به برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور که چهارم دسامبر جاری (13 آذر) به نهاد ریاست جمهوری رسید، تاکید کرد که بر اساس ماده 76 قانون اساسی، وی باید ظرف 15 روز فرد دیگری را به عنوان نخست وزیر جدید، مامور تشکیل کابینه دولت فدرال کند.

در حالی که مهلت قانونی 15 روزه برای انتخاب جانشین نخست وزیر مستعفی عراق پنج شنبه گذشته به پایان رسید بدون آن که صالح کسی را مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال کند، برخی اعضای مجلس نمایندگان این کشور اعلام کردند که وی روزهای تعطیل را بخشی از مهلت تعیین شده در قانون اساسی قلمداد نکرده و در نتیجه تا امروز فرصت دارد فرد مورد نظر خود را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کند.

کد خبر 160100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha