خطر مواد مخدر بیش از هر زمانی به خانواده های ایلامی نزدیک است / فرشته سنجیده*

سرویس ایلام - چند درصد مدیران دستگاههای مرتبط در مورد اعتیاد دغدغه جدی دارند؟!

مواد مخدر، بلایی خانمان سوزی است، که هر ساله هزاران نفر را به خود مبتلا و دهها نفر را در کام خود فرو می برد!

متاسفانه اعتیاد یک بیماری است که نه تنها شخص درگیر که اطرافیان و خانواده او را هم درگیر آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری می کند.

برخی افراد سودجو جهت کسب درآمد مبادرت به خرید و فروش مواد مخدر میکنند و از این طریق به راحتی تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان را آلوده می کنند، بنابراین بایستی در این زمینه همه ادارات و خانواده ها دست به دست هم بدهند تا این بلای خانمانسوز را ریشه کن کنند.

براستی مدیران ارشد استان ما چقدر به این باور رسیده اند که اعتیاد بصورت هدفمند حیات اجتماعی خانواده، مراکز علمی، دانشگاهی و بویژه نسل نوجوان و جوان ما را هدف قرار داده است؟!

چند درصد مدیران دستگاههای مرتبط در مورد اعتیاد دغدغه جدی دارند؟!

استاندار ایلام و دیگر مدیران مرتبط پاسخگو باشند، در مقابل تعداد قلیان سراهای ایجاد شده در سطح شهر، چند مجتمع فرهنگی، ورزشی، تفریحی و رفاهی تاسیس شده است؟!

چه اقدامات جایگزین مناسبی صورت گرفته است؟!

میزان اعتبار تخصیصی برای پیشگیری از اعتیاد استان چقدر است؟

آیا این میزان اعتبار برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در انجام کارهای فرهنگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ترویج سبک زندگی سالم در استان ایلام کفایت می کند؟!

آیا اقدامات توسعه ای و زیربنائی صورت گرفته از سوی مسئولان و متولیان امر استان ایلام، در مقایسه با سرعت اعتیاد دارای پیشرفت قابل قبولی است یا نه؟!

بایستی تمامی مدیران اجرایی و نظارتی استان، که در راس آنها استاندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است، پای کار بوده و در زمینه مقابله، درمان و ایجاد راهکار عملیاتی جهت مهارت آموزی و اشتغال موثر معتادین حضور فعال داشته باشند.

آیا نباید با بهره گیری از ظرفیت بخش های مختلف شبکه بهداشت و درمان، بهزیستی، ارشاد، مراکز فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش، جامعه روحانیت، دهیاران، شوراهای اسلامی و پایگاههای مقاومت بسیج در قالب ایجاد زیر ساختهای مناسب در زمینه ی جمع آوری هدفمند معتادین متجاهر و اشتغال بهبود یافتگان مبادرت به تاسیس کمپ دولتی ترک اعتیاد شود؟!

چراکه ایجاد کمپ دولتی ترک اعتیاد، نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار مبارزه با بیماری اعتیاد در بخش دولتی و در سطح استان ایفا می‌کند.

طبق یک آمار غیررسمی متاسفانه نزدیک به ۱۱ هزار نفر معتاد در استان ایلام است، که بطور تقریبی سه هزار آن معتادین متجاهر هستند که می طلبد مسئولان استان بصورت میدانی و کار جهادی وارد عرصه مبارزه با این بیماری هولناک شود.

معتادین متجاهری که این روزها احتمال ابتلای آنها به بیماری کرونا بسیار بالاست با غفلت مسئولین و سازمان‌های حمایتی مربوطه ی استان، به حال خود در فضای شهر رها شده اند که نقشی تاثیر گذار در انتقال بیماری کرونا را دارند.

در این میان راهکار عملیاتی جهت تامین مالی مقابله و مهار این معضل شوم اجتماعی، درآمد حاصل از محل فروش اموال قاچاقچیان مواد مخدر در استان است که استاندار میتواند درخواست صرف این اعتبار در تاسیس کمپ دولتی برای درمان معتادان را داشته باشد.

متاسفانه خطر مواد مخدر جلوی درب بسیاری از خانواده ها ی ایلامی به صدا درآمده و در این میان خلا برنامه های جدی پیشگیرانه، مقابله ای و عدم هدایت مناسب قربانیان این ویروس مرگبار اجتماعی از سوی مسئولان استان بصورت مشهود خودنمائی میکند!

جناب استاندار باید بپذیریم که با جمع آوری چندین معتاد توسط نیروی انتظامی ایلام وسپردن چندماهه آنها به کمپ های خصوصی به هدف مطلوب نمی‌رسیم!!

چراکه ۸۰ درصد معتادین بهبود یافته پس از جمع آوری دوباره به چرخه اعتیاد بر می گردند!

هر چند که باید پذیرفت و اذعان داشت که سازمان‌های مختلف و حمایتی شاید به دلیل هزینه های بالای این افراد در جهت درمان و عدم دریافت بودجه کافی برای سپردن آنها به کمپ های ترک اعتیاد مواجه هستند، اما در هر صورت این قضیه ای نیست که به راحتی از کنار آن عبور کرد و این قشر پرخطر در جامعه را به حال خود رها کرد.

این مشکل دغدغه ای اساسی برای همه مردم است، و آنچنان واضح است که به راحتی در سطح شهر و پارک‌ها مشاهده می شود، لذا باز هم از مسئولین و بویژه دادستان ایلام تقاضا داریم که با توجه به شرایط حساس کرونایی تکلیف این افراد را مشخص و دستگاه‌های متولی و مربوطه را وادار به انجام وظایف قانونی خود در قبال آنها کند.

* روزنامه نگار ایلامی

کد خبر 16486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha