دانشگاه کردستان در آموزش و توسعه زبان فارسی از دانشگاه های پیشرو کشور است

سرویس کردستان - رئیس مرکز آموزش زبان به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان گفت: این دانشگاه با راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و آموزش بیش از ۱۳۰۰ زبان آموز دانشجو و غیر دانشجوی خارجی، راه‌اندازی کرسی مجازی آموزش زبان فارسی در اقلیم کردستان عراق و ایجاد دوره مشترک دکتری زبان فارسی با دانشگاه سلیمانیه توانسته است در چند سال گذشته نقشی موثر در توسعه زبان فارسی و معرفی این زبان در خارج کشور ایفا کند.

به گزارش کرد پرس, یحیی اسعدی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان در دانشگاه کردستان، فعالیت‌های آموزشی حضوری خود را از ابتدای سال ۱۳۹۶ با اخذ مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز و همزمان با شروع به کار مرکز، دوره‌های آموزشی را در سطوح مختلف برای زبان آموزان برگزار کرده است.

وی افزود: ساختمان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه کردستان، با مساحتی حدود ۳۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۸ با حضور تعدادی از مسئولان وزارتی و استانی افتتاح شد.

رئیس مرکز آموزش زبان به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان با اشاره به برگزاری اردوی‌های سیاحتی و زیارتی متعدد قبل از شیوع کرونا برای زبان‌آموزان در راستای آشنایی بیشتر کشور ایران، ادامه داد: در همین راستا اردوهای گردشگری درون شهری و ایرانگردی به مناطق مختلف از جمله شهرهای مشهد مقدس، اصفهان، زنجان، کرمانشاه، همدان، لالجین و غارعلیصدر، به منظور آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی و یادگیری بهتر زبان فارسی در محیط فارس‌زبان به موازات آموزش برگزار شد که با استقبال پرشور دانشجویان همراه بود.

اسعدی همچنین با اشاره به اردوی زیارتی_آموزشی به مشهد مقدس، یادآور شد: در این سفر دانشجویان بین‌المللی از زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع)، آرامگاه فردوسی (خداوندگار شعر فارسی)، آرامگاه عطار نیشابوری در شهر زیبا و ادب پرور نیشابور و از دانشگاه فردوسی و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بازدید کردند از راهنمایی‌های مسئولین و کارشناسان روابط بین‌الملل و مرکز آموزش زبان فارسی آن دانشگاه بهره مند شدند.

وی در خصوص اردوهای گردشگری دانشجویان بین الملل, بیان کرد: دوره‌های آموزش زبان فارسی مرکز دانشگاه کردستان نه تنها فرصتی برای یادگیری زبان فارسی است، بلکه شرایطی را فراهم می‌کند تا زبان‌آموزان خارجی از نزدیک با آداب و رسوم و فرهنگ غنی ایرانی در نقاط مختلف کشورمان آشنا شوند.

رئیس مرکز آموزش زبان به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان، با بیان اینکه همزمان با شیوع ویروس کرونا پروسه‌ آموزش مرکز به شیوۀ مجازی بدون وقفه ادامه یافت و روند رضایتبخش فعالیت‌های آموزشی همچنان ادامه دارد، گفت: این مرکز با برگزاری دوره‌های موفق در سطوح مختلف و کلاس‌های متعدد توانسته است مسیر درخشان و روشنی را در عرصۀ گسترش آموزش زبان فارسی طی کند.

اسعدی اظهار کرد: کلاس‌های مجازی آموزش زبان فارسی در چهار سطح نوآموز، مقدماتی، میانی و پیشرفته با شرکت تعداد چشمگیری از متقاضیان آموزش زبان فارسی و به میزان ۱۲۰ ساعت در هر دوره برگزار می‌شود. وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته با شرکت تعداد ۵۹۰ نفر از متقاضیان از آموزش زبان فارسی بهره مند شده‌اند.

وی افزود: امسال نیز تعداد ۱۲۵ نفر زبان‌آموز عرب‌زبان، ۱۰ نفر زبان آموز ترکمن زبان و ۱۳۸ نفر زبان‌آموزکُرد‌زبان غیردانشجو از کشور عراق که در سایر دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و همچنین ۵۵ نفر دانشجوی کُردزبان دانشجوی دانشگاه کردستان از کشور عراق که در مجموع ۳۲۸ نفر بودند در کلاس های آموزش زبان فارسی شرکت کردند.

رئیس مرکز آموزش زبان به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه این مرکز در راستای برگزاری موفق دوره‌های آموزش زبان فارسی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چندین بار مورد تقدیر قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های مدیریت روابط بین‌الملل در خصوص برگزاری آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی (سامفا) در این دانشگاه و موافقت معاونت گسترش زبان فارسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از مرحله دوم به بعد این آزمون با موفقیت در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود و در اکثر این آزمون‌ها، دانشگاه کردستان بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در میان مراکز برگزارکننده سامفا در داخل و خارج کشور داشته است که نتیجه عملکرد موفقیت آمیز مرکز آموزش زبان فارسی در زمینه تبلیغات وسیع و تعامل دوجانبة مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه با زبان‌آموزان بوده‌است.

اسعدی یادآور شد: در نتیجه عملکرد موفق مرکز زبان دانشگاه کردستان، مسئولیت تشکیل کرسی مجازی آموزش زبان فارسی در اقلیم کردستان در سال ۱۳۹۹ به دانشگاه کردستان واگذار شد.

وی بیان کرد: کلاس‌های آموزشی این مرکز و کرسی مجازی آموزش زبان فارسی این دانشگاه، با حضور زبان‌آموزانی از کشور عراق و دیگر ملیت‌ها تشکیل شده و به شکل قابل توجهی مورد استقبال قرار گرفته است. رئیس مرکز آموزش زبان به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان، ادامه داد: در این کلاس‌ها، علاوه بر آموزش رسمی زبان فارسی، سعی بر آن است تا زبان‌آموزان با فرهنگ و تمدّن غنی ایرانی آشنا شوند.

رئیس مرکز آموزش زبان به غیر فارسی زبانان دانشگاه کردستان گفت: بر همین اساس، مدرسان توانمند و دلسوز با به کارگیری روش‌های خلاقانه در تدریس، مطالب متنوع، مؤثر و سودمندی را با جدیت در کلاس‌های مرکز ارائه می‌کنند.

اسعدی اظهار کرد: همچنین، در سطوح پیشرفته داستان‌گویی، ارائۀ کنفرانس دربارۀ موضوع‌های تخصصی مرتبط با رشتۀ درسی، بازی‌های زبانی و… با راهنمایی مدرسان انجام می‌گیرد.

وی افزود: دانشگاه کردستان با دارا بودن مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بسیار فعال و آموزش بیش از ۱۳۰۰ زبان‌آموز خارجی دانشجو و غیر دانشجو در طی سه سال گذشته و همچنین راه‌اندازی کرسی آموزش زبان فارسی در اقلیم کردستان عراق و دوره مشترک دکتری زبان فارسی با دانشگاه سلیمانیه، نقشی موثر در توسعه زبان فارسی در خارج کشور ایفا نموده است و در صدد است با توسعه زیرساختهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این راستا قدمهای بیشتری بردارد.

کد خبر 16696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha