ضرورت پیگیری مطالبه باز شدن مسیر زمینی صادرات به مدیترانه از مرز مهران

سرویس ایلام - مهران به عنوان دروازه مدیترانه می تواند ظرف دو روز از طریق جاده زمینی بوکمال دمشق کالاهای ما را به دریای مدیترانه برساند و فرصت عظیمی در دسترسی به بازارهای آفریقا و اوپا در اختیار ما قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، پیش‌تر در کردپرس در مطلبی با عنوان «چرا مهران دروازه مدیترانه است؟» از اهمیت راهبردی باز شدن جاده زمینی مقاومت که مرز مهران را به بوکمال و سپس به دمشق و دریای مدیترانه می رساند، سخن گفته بودیم که به نظر می‌رسد با سفر امروز نخست وزیر عراق به تهران بازخوانی این یادداشت اهمیت دو چندان دارد.

ایران و عراق دارای روابط خوبی از نظر سیاسی، راهبردی و اقتصادی هستند و باید از این فرصت استفاده کرد و در جلساتی که امروز نخست وزیر عراق با مقامات ایران خواهد داشت، تمرکز را روی راه اندازی این جاده بگذاریم.

مقصودی، تهیه کننده و مجری برنامه ثریا که دو سری مستند با عنوان سوریه سرزمین شگفتی ها ساخته است، یکی از طرفداران این نظریه است و اخیرا در برنامه زاویه به شکل مبسوطی به این مهم پرداخت. این جاده راهبردی از ابتکارات سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است که با موانع داخلی از سمت کشور عراق و البته کارشکنی های سایر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای نیز روبروست.

این کارشناس مسائل سوریه در خصوص اهمیت این جاده در یک رشته توئیت نوشت: خوب است مسئولان محترم از طریق دیپلماسی فعال پیگیر عملیاتی شدن مسیر زمینی صادراتی ایران باشند که به نفع هر سه کشور است. عراق سال گذشته به کنوانسیون ترانزیت پیوست و حتی قانون اجرایی آن ابلاغ شده اما در عمل با کارشکنی های مختلف در داخل عراق و گمرکات این قانون مهم عملیاتی نشده است.

این کارشناس مسائل سوریه معتقد است: باز شدن مسیر زمینی زمان حمل بار به سوریه را از ۱۵ روز به ۲ روز کاهش می دهد و هزینه را هم نصف می کند. این مسیر ایران را با فاصله ای کوتاه به دریای مدیترانه می رساند و سکوی صادرات ایران به کشورهای آفریقایی و اروپایی هم هست.

مقصودی نوشت: نخست وزیر عراق امروز به ایران می آید مهم است که ما مطالبه دقیق اقتصادی داشته باشیم. جهش صادرات ایران به سوریه وابسته به باز شدن مسیر زمینی ایران، عراق، سوریه (مرز بوکمال) است که باید به صورت عملیاتی و با هزینه متعارف باز شود.

به نظر می رسد که مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات و همچنین به عنوان دروازه مدیترانه در حال یافتن جایگاه واقعی خود است و با تصویب نهایی مرز مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری با خصلت صادرات محور آن، دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در خصوص تحقق این مهم باید فعال تر باشد.

نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز باید از تمام توان و ظرفیت خود جهت تحقق این امر راهبردی استفاده کنند.

کد خبر 16963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha