باید با امرالی مذاکره کنیم اما راه حل نهایی نزد HDP است

سرویس ترکیه - سزائی تملی اعلام کرد که اگرچه باید با امرالی مذاکره کرد اما راه حل نهایی حل مسئله کرد نزد نهاد مشروع یعنی HDP است.

به گزارش کردپرس، سزائی تملی نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از وان، که اخیرا به دلیل نظر خود درباره رجوع به امرالی برای حل مسئله کرد مورد انتقادات فراوانی قرار گرفته است در یک گفتگو گفت که تنها می خواسته توجه ها را به این موضوع جلب کند و او نیز اعتقاد دارد باید از روش های مشروع استفاده کرد و راه حل نزد HDP است.

سزائی تملی دو روز پیش از این با انتشار توئیتی گفت که آدرس یافتن راه حل برای مسئله کُرد رجوع به امرالی است. این در حالی بود که کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) که این روزها به شدت درگیر تبلیغات برای دوران زمامداری حزبش در آینده است، کمی پیش از آن گفته بود: «برای حل مسئله کرد نیاز به یک نهاد مشروع و قانونی وجود دارد و آن نه امرالی بلکه HDP است. بسیاری از افراد با انتقاد از تملی توئیت او را پاسخی برای قلیچدار اوغلو تلقی کردند.»

پس از این سزائی تملی در پاسخ به انتقادها، در مصاحبه ای گفت که او نظر شخصی خودش را بیان کرده و این نظر، لزوما بیانگر نظر حزب او نیست. او در گفتگو با سردبیر خلق تی وی درباره توئیتش گفت: «انتقادات منصفانه و گاه غیر منصفانه ای درباره توئیت قبلی من مطرح شده است. من همه آنها را می پذیرم. البته آن توئیت ها بیانگر نظر شخصی من هستند و موضوع حزب توسط رسانه های رسمی ما اعلام می شود.»

او ادامه داد: «می خواهم این را بدانید که آن توئیت در واکنش به سخنان قلیچدار اوغلو نبود. ادب سیاسی من قطعا اجازه چنین بحث و جدل هایی را نمی دهد. کاری که کردم نوعی تحلیل وضعیت بود. ما نمی توانیم سیاست هایی را که در سال های 2013 تا 2015 مشروع بودند امروز به یکباره غیر مشروع بنامیم. زیرا اگر مسئله ای وجود داشته باشد راه حل آن مذاکره است. این هم باید در زمینه مشروع قرار گیرد. وگرنه قاعدتا ما در مجلس هم به دنبال راه حل دموکراتیک برای حل مسئله هستیم. این مهمترین مسئولیت ما است. نیل به دموکراسی و آشتی مسئولیت غیر قابل اجتناب احزاب است. رهایی از این گفتمان اقتدارگرا مسئولیت مشترک همه ما است.»

تملی در ادامه افزود: «راه حل پایان دادن به درگیری ایجاد زمینه برای مذاکره است. مذاکره مشروعیت می خواهد. نمی توانیم تظاهر کنیم که برخی عناصر وجود خارجی ندارند وقتی جامعه به آنها واکنش نشان می دهد. بنابراین گفتگو با عبدالله اوجالان در این زمینه اهمیت دارد. من خواستم توجه ها را به پیشگیری از درگیری و راه حل دموکراتیک جلب کنم. ولی قطعا مخاطب مشروع این مذاکرات HDP است. HDP که سومین حزب بزرگ مجلس است و و مهمترین حزب برای یافتن راه حل برای مسئله کرد.»

کد خبر 17569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha