دسترنج  باغداران سیب در جیب کارخانه داران و دلالان

سرویس آذربايجان غربي- قیمت خرید تضمینی سیب صنعتی در آذربایجان غربی تنها یک عدد است و قیمت اصلی را کارخانه داران و دلالانی تعیین می کنند که دسترنج یک ساله باغداران را هورت می کشند. نماینده ارومیه در مجلس هم از وزیر جهاد کشاورزی می خواهد تا به ارومیه بیاید و به فکر صادرات سیب ارومیه باشد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، قیمت خرید تضمینی سیب صنعتی در آذربایجان غربی نوزدهم شهریور ماه، توسط استاندار آذربایجان غربی ۱۵۰۰ تومان اعلام شد. در حالی که قیمت تمام شده تولید دو برابر این میزان است. اما با گذشت کمتر از دو هفته کارخانه داران حاضر نیستند سیب صنعتی استان را حتی با نرخ خرید تضمینی خریداری کنند.

امروز چهارشنبه 24 شهریورماه، نماینده ارومیه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلو سیب به بیش از 3 هزار تومان رسیده و کارخانه ها به دلیل مصرف گاز و قیمت بالای آن توان خرید این سیب را ندارند.

این در حالی است که پیشتر استاندار آذربایجان‌غربی ضمن انتقاد از دخالت برخی از کارخانجات در تعیین قیمت سیب، گفته بود: به هیچ فرد، دستگاه و کارخانه‌ای اجازه ضایع کردن حق کشاورزان را نخواهیم داد.

شهریاری با انتقاد از برخی از کارخانه‌داران در ارتباط با دپو شدن سیب‌های استان در کنار جاده‌ها، بیان کرد: متأسفانه برخی از افراد نسبت به ایجاد ایستگاه‌های خرید سیب در کنار جاده‌ها اقدام کرده و در چرخه خرید و فروش این محصول اختلال ایجاد می‌کنند.

اکنون سیب صنعتی ١٥٠٠ تومانی با قیمت های نازل تر به فروش می رسد و دپوی سیب هم در کنار جاده ها همچنان سال های قبل برقرار است و تهدید و هشدارهای مسئولان در عدم اجازه دپوی سیب کنار جاده ایی هم کاری از پیش نبرد و نشان داد دلالان بهتر از مسئولان می توانند اوضاع را بر وقف مراد خود سازماندهی کنند و حتی قیمت تعیین شده را هم تغییر دهند!

به گفته سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس، در حال حاضر ارومیه به دلیل عدم فروش سیب زیر درختی و صنعتی دچار بحران شده هم اکنون بیش از 300 هزار تن سیب صنعتی در این استان موجود است.

او با اشاره به هزینه زیاد کارگر، سم و کود، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی به ارومیه بیاید و به فکر صادرات سیب ارومیه باشد.

در این آشفته بازار علیرغم ایجاد ٨٢ مرکز مجاز خرید و فروش سیب زیر درختی یا صنعتی در استان، که شامل 40 مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی ، 30 مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و 12 سردخانه ذخیره سازی میوه است، اما باز هم اعلام عمومی محل جایگاه های جمع آوری قانونی نتوانستند سد راه دلالان سیب، در قطب سیب ایران شود.

کشاورزان می گویند؛ دلالان با کارخانه داران در ارتباط اند و برای آنها به صورت غیر مستقیم بازارگرمی می کنند، عده ایی ترجیح می دهند دسترنج یکساله خود را با قیمت بالاتری به دلال و واسطه بپردازند، چرا که گاهی قیمت پیشنهادی دلالان دو برابر قیمت رسمی تعیین شده است، اما همیشه هم اینگونه نیست.

ماجرا از این قرار است که حتی باغدارانی که سیب هایشان را در مراکز مجاز و رسمی برای فروش قرار داده اند، مشتری ندارند. سیب ها زیر آفتاب می گندند و به فروش نمی رسند. باغداران روزها جلوی در کارخانه ها منتظر می مانند تا شاید بتوانند سیب زودرس خود را به فروش برسانند اما کارخانه ها حاضر به خرید به قیمت تضمینی نیستند و اینقدر از خرید ممانعت می کنند تا در نهایت باغداران به قیمت پایین تر در حد کیلویی ٨٥٠ تومان رضایت می دهند تا سیب هایشان خراب تر نشود!

امسال پیش بینی ها از افزایش ٣٠٠ هزار تنی سیب در آذربایجان غربی خبر می دهد و سیب زیر درختی نیز با افزایش ١٥٠ هزار تنی روبه رو شده اما امسال هم کام باغداران تلخ شد و خبری از برنامه مدون خرید تضمینی نیست. هنوز زمان فروش سیب های درجه یک و دو و صادراتی از راه نرسیده و وضعیت کنونی بر نگرانی باغداران افزوده است/.

کد خبر 17633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha