رازهای حافظ قرآن شدن مددجوی بی سواد در روستای تخم بلوط هلیلان

سرویس ایلام - وی علی رغم اینکه بی سواد است و هیچ وقت مدرسه نرفته و یا حتی در کلاس نهضت سوادآموزی هم ثبت نام نکرده، توانسته است تاکنون جزء 30 قرآن را حفظ کند و به راحتی قرآن بخواند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، اگر بپذیریم که استان ایلام از محروم ترین و کم توسعه یافته ترین استانهای کشور است، شهرستان هلیلان در منتهی الیه شمال شرقی این استان یکی از محروم ترین مناطق ایلام است و «تخم بلوط » هم یکی از روستاهای محروم هلیلان. تخم بلوط دارای 212 خانوار ساکن، از روستاهای تا حدودی پرجمعیت این شهرستان است. از شواهد محرومیت این منطقه همین بس که 82 خانوار آن که معادل 38 درصد جمعیت این روستا است مورد حمایت کمیته امداد هستند.

مانند بسیاری دیگر از مناطق استان ایلام، کشاورزی و دامداری عمده ترین منبع درآمد اهالی این روستا است و فعالیت یک کارگاه آموزشی در زمینه قالیبافی برای زنان و دختران مددجوی کمیته امداد توسط این نهاد در حسینیه بزرگ روستا امیدواری برای رونق حرفه دیرینه قالی بافی را به شیوه امروزی ایجاد کرده است.

موضوع این گزارش و رفتن ما به این روستا اما نه اشتغال یا محرومیت در روستای تخم بلوط بلکه موفقیت و نبوغ فرهنگی یکی از بانوان سرپرست خانوار در این روستا است که علی رغم فقر و محرومیت توانسته در زمینه های قرآنی به موفقیت هایی غیرقابل باور دست پیدا کند. خانم مرادی که پنجاه و شش سال دارد و مددجوی کمیته امداد شهرستان هلیلان است، همسرش سالهای پیش به دلیل بیماری از دنیا رفته و هم اکنون خودش سرپرستی یک خانواده 4 نفره را عهده دار شده است که یکی از آنها یک پیرزن نود و چند ساله است که مادربزرگ فرزندانش است.

وی علی رغم اینکه بی سواد است و هیچ وقت مدرسه نرفته و یا حتی در کلاس نهضت سوادآموزی هم ثبت نام نکرده، توانسته است تاکنون جزء 30 قرآن را حفظ کند و به راحتی قرآن بخواند. او در باره دلایل و رازهای حافظ قرآن شدنش می گوید: چند سال پیش و زمانی که شوهرم به دلیل بیماری از دنیا رفت با هدف خیرات برای وی شروع به آموختن قرآن کردم و از آنجایی که هیچ ابزاری در این زمینه نداشتم به سراغ تلویزیون و شبکه قرآن رفتم و هر روز به گوش دادن به قرآن از طریق تلویزیون مشغول می شدم.

این مددجو در ادامه گفت: چند سال پیش از طریق یک اردوی زیارتی که کمیته امداد تدارک دیده بود به مشهد مقدس اعزام شدم و زمانی که موفق شدم ضریح مقدس امام هشتم را در آغوش بگیرم مهم ترین خواسته و دعایم در آن لحظه فراموش نشدنی این بود که بتوانم قرآن را یاد بگیرم و قرآن در زندگی ام نقش مهمی داشته باشد.

وی گفت: بعد از اینکه از این سفر زیارتی به روستایمان بازگشتم یک شب در خواب دیدم که کسی از پشت یک پرده سفید به من گفت: خانم مرادی چرا قرآن نمی خوانی؟ و من فورا گفتم وقتی سواد ندارم چطور قرآن بخوانم و چی بخوانم؟ که وی بلافاصله یکی از آیات قرآن را برایم خواند و از من خواست که آن را تکرار و تلفظ کنم و من هم اینکار را کردم.

بعد از این خواب، علاقه ام به آموختن قرآن بسیار بیشتر شد و بعدها توانستم نه تنها به راحتی قرآن بخوانم و تلفظ کنم بلکه تا امروز به لطف خداوند توانسته ام جزء 30 قرآن را هم حفظ کنم و همچنان دارم به حفظ کردن قرآن ادامه می دهم.

وی ادامه داد: در مراحل آموختن قرآن بخش فرهنگی کمیته امداد هلیلان بسیار به من کمک کردند و آنها نه تنها کتاب های قرآن بلکه قلم نوری قرآنی که صحیح خوانی قرآن را تلفظ می کند برایم تهیه کردند و این وسیله در آموختن قرآن و حفظ کردن آن تا امروز کمک بسیار بزرگی به من کرده است.

این مددجوی حافظ قرآن در ادامه گفت: با کمک کمیته امداد در چند مسابقه قرآنی هم شرکت کردم که از جمله آنها یک مسابقه در اصفهان بود که از راه دور و از طریق گوشی موبایل شرکت کردم و توانستم از برنده ها باشم.

خانم مرادی با اینکه از لحاظ اقتصادی و معیشتی در تنگنا است و بجز یارانه، مستمری و کمک معیشت های گوناگون کمیته امداد درآمد دیگری ندارد اما در زمینه آموختن و حفظ قرآن همچنان با جدیت به آموختن و حفظ کردن بیشتر قرآن ادامه می دهد و به قول خودش حفظ کردن قرآن هم اکنون یکی از مهم ترین برنامه های زندگی اش است.

یکی از پسران خانم مرادی به یک نکته جالبی در باره روستای تخم بلوط اشاره می کند که شاید موفقیت مادرش در زمینه های قرآن بی تأثیر از چنین موضوعی نباشد. وی می گوید: تخم بلوط یکی از مذهبی ترین روستاهای شهرستان هلیلان است و برگزاری مراسمات عزاداری از جمله مراسم محرم و اربعین این روستا که هر ساله با شور و حال کم نظیری برگزار می شود در شهرستان هلیلان دارای شهرت است و وجود یک حسینیه بزرگ در این روستا خود دلیل محکمی در این زمینه است.

گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

کد خبر 1798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha