پایان دیدار سه ساعته اردوغان و پوتین بدون کنفرانس مطبوعاتی

سرویس ترکیه - دیدار اردوغان و پوتین در شهر سوچی بدون برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک به پایان رسید.

به گزارش کردپرس، دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حالی به پایان رسید که بر خلاف انتظار رسانه ها، کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار نشد. پوتین در توضیح کوتاه خود درباره جلسه گفت که دیدار با اردوغان همیشه بدون مشکل نمی گذرد.

اردوغان صبح امروز برای دیدار با پوتین عازم سوچی شد. دیداری که از ساعت 13.25 دقیقه آغاز شده بود، در ساعت 16 به پایان رسید و هیچ کنفرانس مطبوعاتی برگزار نشد. بنابر گزارش جمهوریت دو طرف پیش از آغاز جلسه تنها به گفتن جمله های کوتاهی درباره این دیدار بسنده کردند.

ولادیمیر پوتین سخنان کوتاه خود را با این جمله آغاز کرد که «گفتگوهای ما (با اردوغان) همیشه بدون مشکل پیش نمی رود.»

او ادامه داد: «با این حال سازمان های ما می توانند با هم به تفاهم برسند. سرمایه گذاری ترکیه در روسیه در مجموع به 1.5 میلیارد دلار رسیده است در حال یکه سرمایه گذاری روسیه در ترکیه به 6.5 میلیارد دلار رسیده است. پروژه های بزرگ بر اساس برنامه ریزی های قبلی ادامه دارند. حجم تجارت دو جانبه در 9 ماهه نخست سال جاری در حدود 50 درصد افزایش داشته است.»

پوتین در ادامه درباره همکاری های نظامی دو کشور گفت: «همکاری ما در قره باغ نیز برای رسیدن به آتش بس و صلح پایدار ادامه دارد. همچنین همکاری های ما در عرصه بین الملل نیز ادامه دارد. در اینجا منظور من تداوم مواضع قبلی ما در قبال سوریه و لیبی است.»

اردوغان نیز در توضیحات خود درباره این دیدار با موضوع سوریه آغاز کرده و گفت: «تلاش های ما در سوریه دارای اهمیت بالایی است. صلح در سوریه به روابط ترکیه و سوریه بستگی دارد.»

او همچنین با اشاره به روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی ترکیه و روسیه ادامه داد: «امید می رود که علیرغم نوسانات جزئی وضعیت روابط بهتر هم بشود.»

گفتنی است رسانه های دو کشور از تعداد کم اعضای هیات های دو طرف در این دیدار سخن گفته و به موضوع بسته بودن درها و گفتگوی طولانی بدون حضور مطبوعات، همچنین عدم برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اشاره کرده اند.

از سوی دیگر رسانه های روسیه تاریخ و ساعت دقیقی برای دیدار سوچی اعلام نکرده بودند و به نظر می رسد برای این دیدار برنامه ریزی دقیقی انجام نگرفته است. به نظر می رسد سخنان اخیر اردوغان درباره کرملین زیاد به مذاق سیاستمداران روس خوش نیامده باشد.

کد خبر 18125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha