بیش از 90 غار در کردستان شناسایی و اکتشاف شده است

سرویس کردستان - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تا کنون بیش از 90 غار در استان شناسایی و اکتشاف شده که با توجه به وضعیت توپوگرافی استان قطعاَ بیشتر از این تعداد غار در استان وجود دارد.

به گزارش کرد پرس، شهاب محمدی گفت: شکل‌گیری و توسعه غارها به غارزایی مشهور است و غارها تحت فرایندهای زمین‌شناسی نظیر ترکیب فرایندهای شیمیایی، فرسایش در اثر آب، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم‌ها، فشار و تأثیرات جوی ایجاد شده اند و می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند.

وی اظهار کرد: غارهای استان کردستان باتوجه به جنس زمین از نوع حلال پوشی سنگ آهک تشکیل شده اند و از لحاظ الگوی فیزیکی عموماً شاخه ای و یا ترکیبی از الگوهای مختلف مانند شاخه ای - شبکه ای – گودالی یا چاهی هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه غارها از بدو خلقت بشر مورد توجه بوده و به‌عنوان نخستین سکونتگاه انسان‌ شناخته شده‌اند و می‌توان نشانه‌های تمدن و تاریخ حیات را در دل آنها جست‌وجو کرد، افزود: از غارهایی که در استان کردستان به عنوان سکونتگاه‌های اولیه انسان تاکنون شناحته شده اند می‌توان به غارهای کرفتو، سمنگان، کولانه گه‌وره، کانی میکائیل و کونه شم شم اشاره کرد.

محمدی ادامه داد: غار کرفتو مشهورترین و بزرگترین جاذبه گردشگری در استان به شمار می‌رود و همچنین در راستای اهمیت حفاظت از این میراث های ارزشمند در سال ۹۸ غار کونه شم شم با دارا بودن چندین گونه خفاش به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شد.

وی یادآور شد: از سال ۸۹، دوم مهر به عنوان روز ملی غار پاک نامگذاری شده است، نامگذاری روزی به نام غار فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها در بین مردم و حتی مسؤلان است و شعار روز ملی غار پاک در سال 1400 «اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارها» است.

کد خبر 18447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha