کتاب «میژووی زانایانی ئایینی موکریان» به چاپ رسید

سرویس آذربایجان غربی- کتاب «میژووی زانایانی ئایینی موکریان»، به قلم محمد احمدیان، در ٥٦٨ صفحه توسط نشر کردستان در سنندج و به زبان کردی، به چاپ رسید.

به گزارش کردپرس، احمد احمدیان؛ زبانشناس، پژوهشگر در این باره به کردپرس می گوید: کتاب «میژووی زانایانی ئایینی موکریان»، پژوهشی جامع، مبسوط، روشمند، معتبر و مستند در شرح حال و سرگذشت و آثار و آراء و اندیشه های برخی از علمای‌ پیشرو و طراز اول و هویت‌اندیش و شهیر ناحیه کُردستان مُکری (نواحی کردنشین جنوب دریاچه ی اورمیه) است.

او اضافه می کند: علما و مفاخر شناخته شده ای که هر یک به نوعی تاثیری چشمگیر در حوزه‌یفکر و اندیشه داشته و از شخصیت‌های آوانگارد و پیشاهنگ در حوزەهای روشنفکری، اندیشه، فرهنگ، ادبیات و روزنامه نگاری کُردستان به شمار می آیند و شهرت و اعتبار و میزان تاثیرگذاری آنها مرزهای منطقه‌ی مکریان و حتی کردستان را درنوردیده ‌است.

احمدیان ادامه می دهد: منابع مورد استفادە برای نگارش این کتاب بالغ بر ٢٠٠ منبع کردی و فارسی و عربی بودە و در این زمینە استقصای کامل صورت گرفته است. بیش از ١٠٠ صفحه از کتاب اختصاص یافته به اسناد و مدارک و دست‌نوشته‌ها و دست‌خط‌ها و اجازه‌نامه‌ها و تصاویر و گراورها و عکس‌هایِ غالبا" منحصر و مرتبط.

به گفته این زبانشناس، پژوهشگر؛ مقدمه‌ ٨٧ صفحه‌ای این اثر، در زمینه‌ی راهنمایی و آشناسازی بیشتر مخاطب و همچون پیش‌نیاز و پیش‌زمینه‌ای ضروری، پاسخگوی بسیاری از دغدغه‌ها و پرسش‌های احتمالیِ مرتبط خواهد بود.

او بیان می کند: در پانوشت‌های فراوان این اثر که غالب صفحات این کتاب بدانها آراسته شده، شخصیت‌های معتبر و نامدار دیگری، غیر از شخصیت‌های اصلی مورد بحث در متن اصلی کتاب، شناسانده شده‌اند. همچنین در این پانوشت‌ها بسیاری از ایلات و عشایر منطقه و همچنین اماکن جغرافیایی مهم و نیز گاها" جنبش‌های اجتماعی و ملی منطقه، به گونه‌ای نسبتا" کافی و وافی و حتی گاها" بە طرزی مبسوط معرفی شد‌ه‌اند.

احمدیان تصریح می کند: همچنین برای اولین بار دستنویس متن اصلیِ فتوای تاریخی- سیاسیِ علامه ملا خلیل گورعمری، دانشمندِ مبارز و هویت‌اندیش معاصر مکریانی، همراه با بازنویسی و شرح نکات مهم و غامضِ آن، در این کتاب چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 18588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha