مسألۀ کرد باید در پارلمان حل شود اما مخاطب اصلی اوجالان است

سرویس ترکیه – عضو شورای رهبری KCK ضمن قائل شدن نقشی اساسی برای پارلمان ترکیه در حل مسألۀ کرد، مخاطب اصلی گفتگو برای حل مسأله را اوجالان می داند.

به گزارش کردپرس، مصطفی کاراسو، عضو شورای رهبری اتحادیۀ جوامع کردستان (KCK)، در واکنش به اظهارات رهبر اپوزیسیون ترکیه دربارۀ حل مسألۀ کرد، اعلام کرد این مسأله باید در پارلمان ترکیه حل شود و عبدالله اوجالان رهبر دربند حزب کارگران کردستان (PKK) و همچنین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) مخاطبان اصلی این موضوع هستند.

کاراسو دربارۀ اظهارات کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) گفت: «اگر امروز قلیچدار اوغلو از وجود مسألۀ کرد سخن می گوید، به این علت است که سیاست های جنگی [حزب عدالت و توسعه) AKP / MHP [حزب حرکت ملی] شکست خورده است، وگرنه قلیچدار اوغلو نیز دهان خود را باز نمی کرد. البته که مخاطب پارلمان است. مسألۀ کرد باید در پارلمان حل شود. HDP نیز مخاطب است، صحنۀ سیاست ترکیه و نیروهای دموکراسی خواه نیز مخاطب هستند. اما برای حل این مسأله در وهلۀ نخست رهبر آپو [اوجالان] مخاطب است.»

قلیچدار اوغلو پیشتر گفته بود برای حل مسألۀ کرد به یک مخاطب مشروع نیاز است که این مخاطب HDP است. این اظهارات واکنش ها و انتقادهای زیادی در پی داشت، به ویژه از سوی ائتلاف حاکم ترکیه که برای نامشروع جلوه دادن HDP و انحلال این حزب تلاش می کند.

وی افزود: «البته نقش هر کس کاملاً مشخص است. HDP نیز این را می داند. اگر آپو در حل مسألۀ کورد، که از مهم ترین مسائل ترکیه است، ایفای نقش نکند، این مسأله حل نمی‌شود. HDP بر این موضوع واقف است. CHP و AKP نیز می‌دانند. تعجب برانگیز است اگر AKP نداند که بازیگر اصلی آپو است. وقتی در انتخابات محلی تحت فشار بودند، به پای او افتادند. این واقعیت را همه دیدیم. مگر پیش از این با امرالی گفتکو نکرده اند؟ به نمایندگی از دولت و به نام دولت به امرالی رفتند و با او دیدار کردند. به همین دلیل درست نیست که به هیچ وجه در مورد مخاطب مسأله کورد که آپو است بحث شود. باید مسائل دیگری مورد بحث و گفتگو قرار گیرند از جمله این مسأله چگونه حل شود؟ تحت تأثیر چه عواملی باید حل شود؟ پروژۀ راه حل چه باید باشد؟ این مسائل باید مطرح شوند.»

کد خبر 19393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha