اداره امور مالیاتی برند 285 را از کردستان فراری داد/ تراکتورسازی کردستان را پنچر می کنند؟

سرویس کردستان- روزدوشنبه 26 مهر ماه؛ مدیرعامل شرکت تراکتور سازی کردستان، جمعی از اصحاب رسانه کردستان را به به دفترش در این کارخانه، دعوت کرد تا خبری دردناک را رسانه ای کند، کاری که به زعم او شاید بتواند ترمز نابودی این شرکت صنعتی فعال در استان را بکشَد، البته اگر دیر نشده باشد.

به گزارش کُرد پرس، خبری که یوسف دادگر نوبرانی در این جلسه قصد بیانش را داشت کوتاه است اما دردناک. به گفته او با وجود پیگیری ها و توضیحات فراوان و نامه نگاری ها و مراجعه به مسئولان مختلف، در نهایت با لجاجت اداره امور مالیاتی کردستان بر سر موضعی که می توان در واقع آن را یک «مانع زایی برای تولید، در سال رفع موانع تولید» به حساب آورد، باعث شده است تولید تراکتور مدل 285 که در واقع «برند استان کردستان» و یکی از محصولات صادراتی و با کیفیت هلدینگ تراکتورسازی ایران است؛ در استان کردستان متوقف شود و این محصول به احتمال زیاد از این پس در تبریز به تولید خواهد رسید.

قضیه از این قرار است به گفته مدیر عامل تراکتورسازی کردستان، این محصول که به طور کامل در استان کردستان تولید می شد، برای انجام صادرات آن و بر اساس رویه ای مشخص در هلدینگ تراکتورسازی ایران، باید ابتدا به تبریز در یک قرارداد درون سازمانی فرستاده و کارصادرات آن از آنجا انجام می شد. این رویه هم به موضوع تعهدات ارزی و مباحث مربوط به بازگشت ارز و تامین ارز و سایر قوانین بالادستی در این زمینه مربوط می شود، اما ممیز اداره مالیاتی کردستان و همچنین مسئولین این اداره پایشان را در یک کفش کرده و با برآوردهای چند 100 برابری مالیاتی از محل فروش منصفانه و ..... در این روند اخلال ایجاد کرده اند و علی رغم توضیحات مبسوط این شرکت در این زمینه و حتی تاکید استاندار کردستان بر تعامل این اداره با این شرکت صنعتی در استان، آنها راضی نشده و حالا تراکتورسازی ایران برای جلوگیری از ضرر بیشتر تصمیم گرفته است تولید این برند را در استان کردستان متوقف کند.

ضربه به صنعت نیمه جان کردستان در اوج

بر اساس گفته های آقای دادگر این اتفاق در حالی رخ داده است که قبل از سال 95 شرکت تراکتور سازی کردستان روزانه 5 دستگاه تولید داشت و با روندی روبه رشد، این کارخانه از حالت غیر اقتصادی خارج و در سال های بعد از آن روندی صعودی را طی کرده به طوری که اکنون روزانه 14 دستگاه تراکتور تولید می کند.

این در حالی است که کل تولید گروه 100 دستگاه در روز است و نشان می دهد سهم تراکتورسازی کردستان در تولید این گروه رقمی مهم بوده است اما حالا با این ضربه ای به تولید در این کارخانه از سوی اداره امور مالیاتی زده شده است؛ باید شاهد افت تولید باشیم. موضوعی که موقعیت شغلی 104 پرنسل این کارخانه را با مخاطره روبرو می کند.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی کردستان در این باره در این نشست گفت: برند ۲۸۵ تراکتور در انحصار تراکتورسازی کردستان قرار دارد اما متاسفانه به دلیل برخورد و نوع رفتار امور مالیاتی با این شرکت، خط تولید این محصول از دیروز متوقف شد.

دادگر گفت: طبق قانون اگر مجموعه‌ای تولیدی صادرات داشته باشد، از پرداخت مالیات معاف است این در حالی است که امور مالیاتی کردستان به ما فشار آورده و چند برابر اعلام واقعی سود از ما مالیات دریافت می‌کنند. در حالیکه مجموعه‌های اقتصادی باید در اوج قدرت پشتیبانی شوند تا همچنان پویا بمانند و توسعه یابند، اما عکس این موضوع در کردستان و کشور اتفاق می‌افتد و در زمان ورشکستی به فکر پشتیبانی می‌افتند.

دادگر یادآوری کرد: به زعم خود اداره‌کل امور مالیاتی کردستان، مبالغ مالیات شرکت تراکتورسازی را کم کردند اما ۲۰۰ درصد خودابرازی شرکت از ما دریافت کردند که این نوع رفتار، یک رفتار غیرحرفه‌ای است.

وی تولیدات تراکتورسازی کردستان را با کیفیت عالی و در حد استانداردهای جهانی معرفی کرد و گفت: ما همیشه به دنبال کیفیت هستیم لذا کیفیت و قیمت مناسب قطعات هم برای شرکت مهم است و الزامی نیست که از کجا این قطعات خریداری شود.

به گفته دادگر، در حال حاضر ۱۰۴ نفر نیرو در تراکتورسازی کردستان شاغل هستند که 100 درصد آنها از نیروهای بومی کردستان هستند.

وی در پایان سخنانش گفت: تولیدات صادراتی شرکت تراکتورسازی کردستان به ۳۱ کشور صادر می‌شود.

کد خبر 19411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha