محیط زیست توپ کم کاری خود در بحران زریوار را به زمین دیگر دستگاه ها انداخت

سرویس کردستان – پس از انتشار گزارشی در خبرگزاری کرد پرس، با عنوان «زریوار در حال تبدیل به نیزار/خطر برهوت شدن یک دریاچه در سایه بی توجهی مسئولان»، اداره کل محیط زیست کردستان خبری را به نقل از فریبا رضایی در رسانه های استان منتشر کرد که در آن وضعیت بحرانی دریاچه زریوار را ناشی از عدم اجرای تعهدات سایر دستگاه های متعهد در برنامه جامع تالاب زریوار اعلام کرده و توپ کم کاری خود را در زمین این دستگاه ها انداخته است.

به گزارش کرد پرس به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کردستان؛ این تالاب قبل از اینکه به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گیرد به دلیل اینکه یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان مهاجر و آبزی است، همواره مورد توجه محیط زیست بوده و چه از لحاظ مسائل شکار و صید و چه از لحاظ موضوعات آلودگی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در این رابطه گفت: برنامه های حفاظتی از قبیل احداث 5 واحد لاگون و استخر ترسیب و تصفیه فاضلاب های در پایین دست روستاهای ضلع غربی در سال های گذشته و قبل از وصل شدن فاضلاب این روستاها به سیستم تصفیه خانه، احداث سوله های جمع آوری فضولات دامی در روستاهای حاشیه تالاب، احداث مامور سرا، به کارگیری محیط بان، خرید قایق موتوری کنترل مستمر شکار و صید از جمله اقدامات مهم این اداره کل چند سال اخیر بوده است.

فریبا رضایی اظهار کرد: بعد از اعلام شدن این تالاب به عنوان پناهگاه حیات وحش، تدوین و تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب زریوار و به تبع آن ثبت تالاب در دبیرخانه کنوانسیون رامسر مدیریت این تالاب بر اساس مفاد برنامه تدوین شده راهبری می شود که در این برنامه بر خلاف تصور عموم یک ارگان خاص مسئول حفظ آن نبوده و کلیه دستگاه های اجرایی استان همراه با جوامع محلی در حفظ و صیانت از این پدیده مسئولیت دارند.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی در سال زراعی گذشته و کاهش 42 درصدی بارندگی ها در استان، تالاب زریوار نیز با توجه به وابستگی مستقیمی که از لحاظ تامین آب به بارندگی حوضه دارد متاثر از این پدیده دچار کاهش سطح و حجم آب شده که قابل پیش بینی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان ادامه داد: از اندک اعتبارات تخصیصی ملی و نه استانی به محیط زیست استان قسمت اعظم آن مربوط به تالاب زریوار بوده که در سال گذشته و سال جاری جهت ساماندهی محدوده 15 هکتاری گردشگری که به خاطر سوءمدیریت سایر ارگان ها تبدیل به کانون آلودگی شده بود استفاده می شود.

رضایی یادآور شد: احداث و تجهیز پاسگاه محیط بانی برده رشه با حضور 24 ساعته مامورین اجرایی، تجهیز کل محدوده تالاب به سیتم دوربین های مدار بسته، آموزش مستمر جوامع محلی، تهیه نقشه ساماندهی محدوده 15 هکتاری گردشگری با اولویت اجرای پروژه هایی از قبیل ایجاد بازارچه سنتی جهت ساماندهی دستفروش ها، احداث سردرب معرفی تالاب زریوار در قسمت ورودی محدوده، تعمیر و بازسازی سرویس های بهداشتی محدوده، احداث و استقرار تلویزیون شهری جهت اطلاع رسانی در محدوده و همچنین عقد قرارداد جدید با شهرداری مریوان در راستای حفظ منافع محیط زیستی تالاب و سایر پروژه هایی جهت نظم دادن به این محدوده که به عنوان ویترین تالاب مورد توجه گردشگران و عموم مردم است از جمله اقدامات اخیر اداره کل محیط زیست استان بوده است.

وی بیان کرد: همچنین تصویب اعتبارات برنامه میان مدت 5 ساله در ستاد ملی حفاظت تالاب های کشور به ریاست معاون اول رییس جمهور برای اولین بار و تعیین برنامه ها و شرح وظایف چهار دستگاه متولی از دیگر اقدامات اساسی به منظور بقاء اکولوژیک اکوسیستم زریوار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان معتقد است در حال حاضر علاوه بر خشکسالی که دلیل اصلی کاهش سطح و حجم تالاب است، مشکل اصلی تالاب، عدم اجرای تعهدات سایر دستگاه های متعهد در برنامه جامع تالاب زریوار، دخل و تصرف غیر مجاز، ساخت و ساز خزنده شهر به سمت تالاب و کشاورزی غیر مجاز در کنار عدم آگاهی و باورهای غلط در خصوص نیزار توسط بعضی از افراد سودجو است که به استناد پرونده های قضائی تشکیل شده برای متخلفین میزان تلاش و اهتمام ویژه مجموعه محیط زیست استان برای حفظ تالاب بین المللی زریوار است.

در نقد ارائه این نکات از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست کرد باید به چند نکته اشاره کرد که مهمترین آنها بحث حضور سایر دستگاه ها در برنامه جامع تالاب زریوار است که به طور یقیق شرکت آبفا یکی از این دستگاه ها است که اگر این شرکت قادر بود کارهای اجرایی خود را به طور مناسب پیش ببرد اکنون وضعیت آب شرب در شهرهای سنندج، سقز، دیواندره و ... به این شکل نبود و پس نباید توقعی نیز برای کار کردن چنین دستگاه هایی برای نجات حیات زریوار داشت.

نکته دوم اینکه اگر در طول سال های گذشته این دستگاه ها کم کاری کرده و یا اینکه تعهدات خود را انجام نداده اند، چرا هیچ گونه گزارشی مبنی بر این کارها را به مقامات استانی و رسانه ها گزارش داده نشده تا فشارهای مدیریتی از بالا و همچنین رسانه ای بتواند دستگاه های دیگر را به چالش بکشد.

نکته سوم اینکه احداث مامورسرا (مهمان سرا) و نصب دوربین های مدار بسته نمی تواند به هیچ عنوان در بحث نجات بخشی دریاچه زریوار، رشد نیزارها و دفع فاضلاب های ورودی به این دریاچه جلوگیری کند و این کاش به جای هزینه های چند صد میلیونی در این زمینه ها در دیگر حوزه ها هزینه می شد تا شاید امروز دریاچه زریوار رو به نابودی نبود.

نکته چهارم اینکه تصویب اعتبارات برنامه میان مدت 5 ساله در ستاد ملی حفاظت تالاب های کشور که قرار است دریاچه زریوار را نجات دهد، از کی آغاز شده و در این مدت چه اقداماتی انجام و اعتباراتی هزینه شده است و اصلا این برنامه 5 ساله چند سال می خواهد طول بکشد تا اجرایی شود.

نکته آخر اینکه کاش مدیران ما به جای انداختن توپ کم کاری خود و مجموعه تحت مدیریتشان به زمین دیگر دستگاه های اجرایی، در هزینه کرد اعتبارات و برنامه های تدوین شده تجدید نظری می کردند تا شاید چند سال دیگر نیز حیات دریاچه زریوار ادامه داشته باشد و به لطف مدعیان حفاظت محیط زیست به نابودی کشیده نشود.

کد خبر 20688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha