شوراهای حل اختلاف با ایجاد صلح و سازش حجم پرونده های دادگستری را کاهش می دهند

سرویس کردستان - نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: شوراهای حل اختلاف با ایجاد صلح و سازش می توانند حجم پرونده های ورودی به دادگستری را کاهش دهند.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی در جمع اعضای شوراهای حل اختلاف کردستان به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف با بیان اینکه کار شوراهای حل اختلاف عام المنفعه است، گفت: ایجاد صلح و سازش در بین مردم کار پرخیر و برکتی است که موجبات رضایت خدای متعال را در پی دارد.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف می توانند حجم ورودی پرونده ها به دادگستری را کاهش دهند و از این حیث باید کارکنان این نهاد از حمایت های بیشتری برخوردار شوند چرا که کارشان به نوعی مجاهدت محسوب می شود.

شوراهای حل اختلاف افتخار دستگاه قضایی هستند

امام جمعه سنندج نیز در این دیدار اظهار کرد: تقویت فرهنگ مصالحه و اصلاح ذات البین در قرآن کریم بارها اشاره شده و از منظر دین مبین اسلام صلح و سازش اهمیت والایی دارد.

ماموستا فایق رستمی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف افتخار دستگاه قضایی هستند و وظیفه خطیر و سنگینی را برعهده دارند و مشاجرات و منازعات را در جامعه کاهش می دهند و کارکنان این نهاد مقدس باید با بردباری ، اخلاق مداری و صبر مشکلات مردم را حل و فصل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و یادآور شد: شورای حل اختلاف با ایجاد صلح و سازش میان زوجین و ایجاد وحدت، رحمت، مودت و الفت از رشد آمار طلاق در جامعه جلوگیری می کنند.

امام جمعه سنندج بر نقش این نهاد در کاهش اطاله دادرسی در محاکم اشاره کرد و بیان کرد: جلوگیری از سرازیرشدن پرونده ها به محاکم قضایی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها بسیار تاثیرگذار است و جلب رضایت مردم را در پی خواهد داشت.

صلح و سازش 38 درصد از پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان نیز در این دیدار گفت: در سند تحول قضایی قوه قضاییه اشاره ای ویژه به مقوله صلح و سازش شده است.

بهادر اسدی افزود : در معاونت توسعه حل اختلاف نهادهای شبه قضایی همچون نهاد داوری ، میانجیگری و ستاد ملی صبر فعال هستند و تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی از این طریق منجر به صلح و سازش می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون 38 درصد از پرونده های شورای حل اختلاف استان کردستان به صلح و سازش منجر می شود که بنا داریم با تلاش مضاعف همکاران این میزان را به 45 درصد برسانیم.

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان ادامه داد: اخیرا ابلاغ 43 نفر از صلح یاران شهرستان سنندج توسط ریاست کل دادگستری استان به ایشان اهدا شد و مقرر است تا در تمامی شهرستان ها و روستاهای استان کردستان این افراد به صورت خودجوش طرفین پرونده ها را به صلح و سازش هدایت کنند.

اسدی با بیان اینکه همچنین بنا داریم تا در تمامی مساجد سطح استان کردستان یک هیأت صلح و سازش مستقر کنیم، یادآور شد: ائمه جماعات و ماموستایان استان کردستان نقش ویژه و منحصر بفردی در ایجاد صلح و سازش در استان دارند که امیدواریم این جایگاه بیش از پیش تقویت شود.

وی بیان کرد: 4 محکوم به قصاص در استان کردستان با تلاش شوراهای حل اختلاف استان کردستان در سال جاری آزاد شدند که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم چند نفر دیگر را نیز از بند قصاص نجات دهیم.

کد خبر 20937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha