جای خالی بررسی وضع سلامت و بهداشت روانی فرهنگیان و معلمان در جلسات شورای آموزش و پرورش ایلام

سرویس ایلام - در روزهای گذشته یکی از معلمین باسابقه ایلامی به زندگی خود پایان داد. به بهانه بررسی ابعاد این موضوع با روانشناس و فعال اجتماعی ایلامی گفتگو کردم.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مهدی مومنی ضمن اظهار تاسف از این اتفاق دردناک و تسلیت به خانواده متوفای این معلم سختکوش ایلامی، عنوان کرد: گرچه همه می دانیم که در هر خودکشی دهها عامل می تواند موثر باشد ولی در این مورد خاص سوال من این است که چرا آموزش و پرورش استان نتوانسته است از کارکنان خویش و معلمان دردمند مراقبت لازم را بعمل آورد؟ چرا نباید با یک رویکرد علمی و غربالگری معلمان و همکاران در معرض خطر خودکشی و دچار شده به افسردگی شدید و فرسودگی شغلی شناسایی و تحت حمایتهای حداقلی حرفه ای و علمی قرار بگیرند؟

این مشاور شاغل در آموزش و پرورش تاکید کرد: همانطور که در کوتاه ترین زمان ممکن همکاران مشکل دار!! از سوی آموزش و پرورش شناسایی می شوند، پس می توان همکاران در معرض آسیبهای روانی را نیز شناسایی و تحت مراقبت قرار داد.

مومنی گفت: خودکشی هایی از این دست لکه ننگی بر دامن آموزش و پرورش و شورای آموزش و پرورش چه در سطح ملی و چه در سطح استانی است. چرا نباید یکی از مباحث مستمر و منظم مطرح شونده در جلسات شورای آموزش و پرورش در استان و شورای معاونین، بررسی وضع سلامت و بهداشت روانی فرهنگیان و معلمان باشد؟

این روانشناس ایلامی افزود: به کرات شاهد بوده ام که در جلسات شورای آموزش و پرورش مسایلی بسیار کم اهمیت و تکراری و گاها بی ربط با وظیفه آموزش و پرورش مطرح و ساعتها مسئولین مختلف بر آن تمرکز و تامل می کنند و بعد موضوع بسیار مهمی مانند صیانت از جان همکاران فرهنگی و مراقبت از سلامت روانی آنها عملا به بوته فراموشی سپرده شده است.

او ضمن انتقاد از جلسات بی ثمر شورای آموزش و پرورش استان و معاونین، یادآور شد: در 2 سال گذشته که بعلت کرونا تمام آمارها نشان از رشد خودکشی و رفتار خودتخریبی دارد، در استانی که در ۳۰ سال گذشته رتبه اول تا سوم خودکشی کشور را داشته چه برنامه علمی و عملیاتی برای شاداب نگه داشتن و حمایت روانی فرهنگیان مصوب و اجرا گردیده است؟

مومنی ادامه داد: باید لحظه ای اندیشید که شرایط روانی دانش آموزانی که فردا مطلع می شوند معلمشان خودکشی کرده است چگونه خواهد بود؟شرایط روانی و فضای حاکم بر دفتر مدرسه و ذهن پر از پرسش و اندوه دانش آموزان و همکاران این عزیز سفرکرده چگونه خواهد بود؟

این فعال اجتماعی تاکید کرد: اولین اقدام عاجل در قبال این اتفاق دردناک که همه ما را اندوهگین کرده، استقرار روانشناس و درمانگر در مدرسه و مداخله جهت مراقبت و حمایت روانی از دانش آموزان و همکاران شاغل در آن مدرسه است.

وی از مدیرکل آموزش و پرورش استان و استاندار ایلام خواست تا در اسرع وقت بعنوان رییس و دبیر شورای آموزش و پرورش استان موضوع را در دستور کار قرار داده و به شکلی جدی و با رویکردی پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار اتفاقات دردناکی از این دست با تشکیل یک کارگروه ویژه اقدامات لازم را در کوتاه ترین زمان ممکن آغاز کرده و با ارائه‌ گزارشی شفاف به فرهنگیان استان در راستای تسلی خاطر آشفته و غمبار این عزیزان قدمی بردارند.

کد خبر 21242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha