استارتاپ ها مسیر زندگی را در بسیاری از حوزه ها تغییر می‌دهند

سرویس کرمانشاه _ هفته جهانی کارآفرینی (GEW) بزرگترین رویداد برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان است که نوامبر هر سال برگزار می‌شود. در این هفته با تشویق افراد تلاش می‌شود تا نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب و کار فکر و کسب و کار شخصی خود را آغاز کنند. بسیاری از افراد معتقد هستند که این کمپین عظیم جهانی می‌تواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در اذهان و افکار گردیده و مشوقی برای راه‌اندازی کسب و کار توسط عموم جامعه شود.

خبرگزاری کردپرس _ سال هاست که نام کرمانشاه را در صدر جدول استان های بیکار می‌بینیم و جای ترویج روحیه کارآفرینی در میان کرمانشاهیان احساس می‌کنیم. خوشبختانه امسال پارک علم فناوری، مرکز رشد و کارخانه نوآوری کرمانشاه همراه با دیگر استان در هفته کارآفرینی جلسات مشاوره، دوره آموزشی و دورهمی انتقال تجربه و ... را برگزار کردند.

در ایران دانشگاه‌ها، سازمان های مردم نهاد و مؤسسات بخش خصوصی، بیش از 600 برنامه را برای اجرا در طی این هفته سازمان‌دهی کرده‌اند. این برنامه‌ها در شهرهای مختلف نظیر تهران، مشهد، اصفهان، کرمانشاه، تبریز و ... برگزار می‌شود.

همچنین در دنیا نیز بیش از 178 کشور نزدیک به سی‌ و پنج هزار فعالیت را با همکاری بیش از بیست‌ هزار مشارکت کننده و برای بیش از 10 میلیون نفر برنامه ریزی کرده و هم اکنون در حال اجرای آنها می باشند.

این رویدادها مراسماتی برای ارج نهادن به نوآوران و خالقان است. به طور معمولا این رویدادها در مراکز رشد، کارخانه‌های نوآوری، خانه‌های‌خلاق، شتاب دهنده ها مراکز علمی و... در قالب دورهمی تیم ها، کارگاه انتقال تجربه، جلسات مشاوره توسط متخصصان کسب وکار ،اقتصاد و تکنولوژی و... برگزار می‌شود.

دکتر محمدعلی مقدسی کارشناس مدیریت کسب وکار در گفتگو با خبرنگار کردپرس با بیان اینکه شعار امسال هفته جهانی کارآفرینی "ایجاد یک اکوسیستم جهانی و کارآفرینی" است ادامه داد: خیلی وقت‌ها در نگاه اول کارآفرینی یک بحث انفرادی در نظر گرفته می‌شود. مسئله ای که شعار جهانی امسال به آن پرداخته این است که در اکوسیستم جهانی از حوزه آموزش گرفته تا حوزه مشاوره، اجرا، منتورشیپ و دیگر مسائل این چنینی در یک کاسه قرار بگیرند، که بتواند آن اکوسیستم را کاور کنند و کارافرینی حاصل شود.

محمدعلی مقدسی در ادامه گفت: جهان امروز به این شکل نیست که یک نفر بتواند با خرده اطلاعاتی یا کسب و کار آباء و اجدادی، یک کارآفرین خیلی موفق شود و قطعا نیاز به آموزش و مشاوره و بازنگری در فرآیندهای کاری خود دارد.

وی با اشاره به اینکه نباید از جریان های علمی، آموزشی و مشاوره در سطح بین المللی غافل شد افزود: خوشبختانه امسال به این مسئله اشاره می‌شود و اگر ما یک اکوسیستم جهانی با آموزش های مناسب برای کارآفرینی ایجاد کنیم؛ می‌توانیم به سمت کارآفرینی حرفه‌ای حرکت کنیم. و اگر غیر از این‌ عمل کنیم‌، در دنیای امروز دانش انفرادی پاسخگو نیست.

این کارشناس کسب و کار در خصوص استارتاپ ها گفت: به طور کلی استارتاپ ها همواره مورد نیاز است و هیچ وقت نیاز به استارتاپ ها از بین نخواهد رفت. وضعیت کسب وکارهای نوپا روز به روز بهتر می‌شود؛ چرا که بشر امروزی هر روز با این مفهوم و فضای استارتاپی بیشتر آشنا می‌شود.

وی افزود: با نگاهی به رویدادهایی که در هفته کارآفرینی امسال برگزار می‌شود؛ می‌بینیم که بیشتر از گذشته به استارتاپ ها و شتاب‌دهنده‌ها توجه می‌شود. همچنین مردم و مسئولین بیشتر با این حوزه آشنا می‌شوند.

آینده حوزه های مختلف بشری با استارتاپ ها

مقدسی با بیان اینکه آینده تحوالات تکنولوژی در محیط زیست، کشاورزی و دیگر حوزه های مختلف بشری از استارتاپ ها آغاز خواهد شد؛ افزود: نباید استارتاپ ها را دست کم گرفت چرا که خیلی از تحولات آینده‌ی ما بسته به همین استارتاپ هاست و مسیر زندگی ما را در خیلی از حوزه ها تغییر می‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر امروز به استارتاپ‌ها توجه نکنیم شاید فردا دیر باشد. انتظار می‌رود نهاد های متولی حوزه‌ی شتاب‌دهی و حمایت از شتاب دهند ها باید به صورت منسجم و برنامه‌ریزی شده کار کنند که بتوانند در این حوزه حضور فعالی داشته باشند و حتی یک ایده کوچک استارتاپی را از دست ندهند.

این کارشناس کسب و کار در خصوص وضعیت استان کرمانشاه در مورد کسب و کارهای نوپا گفت: استان کرمانشاه و در کل غرب کشور در حوزه‌های نوآورانه و فناوری زیاد ورود نکردند و یکی از دلایلش می‌تواند این باشد که شتاب‌دهنده‌های قوی در آنجا نداشتیم و ساز و کارهای حوزه‌های حمایت از طرح نوآوری و فناورانه زیاد قوی نبودند.

وی افزود: در ابتدای امر لازم است نهادهای مسئول در این زمینه به جوانان و نوجوانان آگاهی رسانی کنند و به عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوان آموزش‌ها و این آگاهی رسانی‌ها انجام شود.

وی تاکید کرد: باتوجه به پتانسیل های کرمانشاه در حوزه کشاورزی و گردشگری با مطالعه روی این مباحث می‌توان کرمانشاه را به قطب کشاورزی و گردشگری مدرن تبدیل کرد.

مقدسی در پایان گفت: جای مباحث آموزشی، جلسات، سمینارها و وبینارهای قوی در حوزه کسب وکار، استارتاپ‌ها و بحث‌های نوآوری و نوآورانه در استان کرمانشاه خالی است و اگر نهادهای متولی بتوانند با یکدیگر یک همکاری مناسب داشته باشند. می‌توانند روی پتاسیل‌های خوب و جوانان ارزشمند و فعال در حوزه حساب باز کنند و از علم و عمل آنها استفاده بیشتری نمایند.

یک استارتاپ موفق کرمانشاهی

چند ماهی می‌شود که ما کرمانشاهی ها نام "توک"را می‌شنویم، توک سرویس سفارش آنلاین نوشیدنی و به صورت اختصاصی قهوه در کرمانشاه است. میتوان توک را نمونه یک کسب وکار نوپا موفق در کرمانشاه دانست. چند جوان کرمانشاهی که کسب وکارشان در شهر خودشان راه انداختند به فکر ارتقاع کسب وکارشان هستند‌.

آرش امیری مدیر شعبات توک در کرمانشاه طی گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: داستان توک با محمد کاشفی شروع شد که ایده اولیه توک را ارائه داد و تیم را جمع کرد در واقع همراهی این تیم و توک امروز نتیجه هنر اوست. البته هسته مرکز تیم شامل پنج نفر می‌شود که بین این افراد تقسیم کار شده است.

توک سرویس آنلاین سفارش نوشیدنی در کرمانشاه

امیری در خصوص فعالیت این تیم تصریح کرد: توک سرویس دلیوری و پی‌کاپ‌ سفارش نوشیدنی ‌برای کسانی است که وقت کافه نشستن ندارد؛ در سراسر دنیا نمونه های وجود دارد که افرادی شاغل هستند یا به هر دلیلی وقت در کافه نشستن ندارد میتواند به صورت دلیوری و قهوه یا هر نوشیدنی که دوست دارند سفارش دهند‌.

امیری در خصوص نحوه کار سرویس پی‌کاپ توضیح داد: سرویس پی‌کاپ به این صورت است برای مثال افراد پیش از رفتن به محل کارش به صورت آنلاین سفارشات خود را ثبت میکنند به محض به کافه رسیدند سفارش خود را تحویل می‌گیرند‌‌.

وی ادامه: توک هم‌اکنون با سه کافه در سطح شهر همکاری دارد به صورت آنلاین پس از سفارش اپلکیشن سفارش را به نزدیک ترین کافه ارجاع می‌دهند.

وی افزود: خوشبختانه بازخورد که از مردم کرمانشاه گرفتیم بسیار خوب و مثبت بود، کسانی زیادی هستند که واقعا فرصت کافه رفتن ندارند وبرای مثال ماسفارش های به صورت مدوام و هر روز از مقصد های مشخص داریم.

وی در خصوص آینده توک افزود: توک حتما در آینده نزدیک به تهران خواهد رسید و البته که نحوه کار در تهران با توجه به فضای بازار تهران و ... متفاوت خواهد بود. همچنین توک تاکنون با شتاب‌دهنده‌ای همکاری نداشته است اما ممکن است این همکاری اتفاق بیافتد.

آرش امیری در ادامه‌با اشاره به اینکه در سراسر دنیا کسب وکار ها در سمت فناوری محور شدن می‌روند گفت: دنیا امروزی، دنیا استفاده بیشتر از فناوری و تکنولوژی است و در دور نمایی شغلی کشور و کرمانشاه ‌کسب وکاری کمی ممکن است به صورت سنتی ادامه دهند.

وی در پایان گفت: امیدوارم جوان ها ایده های خود را نادید نگیرند و به مراکز حمایتی و... مراجعه و سعی کنند و ایده‌ های خود را با استفاده از ظرفیت جوان‌های خلاق و متخصص شهر خودشان عملی کنند تا و شهرشان را زیباتر شود. باتوجه به شعار امسال هفته کارآفرینی و آشنایی بیشتر مردم و مسئولین با کسب وکار های نوپا و فناورانه امیدوارم تفکر کارآفرینی بیشتر از گذشته در کرمانشاه ترویج داده شود. شاید جوان امروزی نیازمند جرقه برای جسارت دنبال کردن ایده هایشان داشته باشند و فرصت های شغلی تازه ای در کرمانشاه فراهم شود.

کد خبر 21244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha