صمت برای صدور مجوز از بستر رودخانه ها پافشاری می کند

سرویس کردستان- معاون حفاظت آب منطقه ای کردستان با اعلام اینکه صدور مجوز برای برداشت از بستر رودخانه ها نباید انجام نمی شود از دخالت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری ها در استان برای این کار خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، عرفان مؤمن پور روز دوشنبه در نشست ویژه شورای حفاظت از منابع آب با محوریت پیشگیری از وقوع جرم در حوزه آب شهرستان قروه که با طرح سؤال از جانب رئیس دادگستری صورت گرفت، صراحتاً به موضوع صدور مجوز برای برداشت از بستر رودخانه ها اشاره کرد و اظهار داشت: برای برداشت از بستر رودخانه ها صنعت، معدن و تجارت و شهرداری ها پافشاری می کنند و درخواست مجوز تحت هر شرایطی را دارند.

به گفته او از 250 دانه بندی در سطح استان 23 مورد باقی مانده و اراده امور آب بر این است که از رودخانه ها هیچ برداشتی نشود به ویژه از رودخانه های قروه که برآوردی برای برداشت ندارند.

مؤمن پور از پافشاری و دخالت دو دستگاه ذینفع برای صدور مجوز از بستر رودخانه ها خبر داد. «در تمامی شهرستان ها متولیان صنعت، معدن و تجارت و شهرداران استانداری را تحت فشار می گذارند که بگذارید برداشت از رودخانه ها صورت گیرد و مجوز صادر شود.»

او با اعلام اینکه «چرا باید صمت قانونی که هست را نادیده بگیرد؟» صراحتاً خواستار جلوگیری از مداخله این دو نهاد ذینفع در اجرای امور قانونی شد.

مؤمن پور سپس به وضعیت بحرانی شهرستان قروه در حوزه آب پرداخت و هشدار داد که «در این شرایط دیگر برنامه های پیشگیرانه معنا ندارد و باید برای تثبیت این کسری مخزن ها در دشت های ممنوعه قروه و دهگلان کار شود.»

مطابق سخنان او اگر فرونشست ها در شهرستان قروه ادامه یابد و شدت پیدا کند روستاها بلعیده می شوند و در کنار آن ورشکستگی اقتصادی رخ خواهد داد.

مؤمن پور انتقاد به کمبود نیرو برای نظارت و بازرسی را پذیرفت و این معضل را مختص به کل استان دانست. «کل استان با 200 نفر نیرو در امور آب فعالیت می کنند و با این وضع نمی شود منابع آب را مدیریت کرد. لذا بهتر است در این زمینه از همکاری نهادهای مدنی و نیروهای بسیج استفاده شود.»

او به مسئله انتقال آب هم اشاره کرد و گفت که تا 3 کیلومتری قروه آب انتقال داده می شود آن هم فقط برای اراضی همجوار و با این وجود نباید هر نوع انتقالی را قبول کنیم.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار کردپرس مبنی بر اینکه نصب کنتورهای هوشمند چرا با تأخیر همراه بوده است؟ ضمن رد تأخیر صورت گرفته بیان کرد که «از سال 89 تا 91 دستور نصب کنتورهای هوشمند در قروه ابلاغ شد و همان سال 91 این کار در قروه اجرایی گردید و البته امروز دیگر کنتوری هوشمندی نمانده و کنتورهای هوشمند حجمی جایگزین شده اند.»

این پاسخ در حالی است که بارها مسئولان امور آب شهرستان دقیقا زمان بندی دیگری را ارائه داده بودند. زمان بندی که نشان می دهد از سال 68 نصب کنتور هوشمند ابلاغ شده اما تا سال 93 در قروه اجرایی نشده بود. حال اگر این گفته مسئولان در سابق درست نبوده چرا تا کنون واکنشی نشان نداده بودند؟!

کد خبر 2210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha