سناریوهای پیش رو در مورد منطقه عین عیسی در سوریه

سرویس جهان- احمد حسن می گوید حداقل سه سناریو در مورد آینده شهر عین عیسی در سوریه وجود دارد که از جمله آنها عملیات نظامی مستقیم ترکیه برای خارج کردن این شهر از دست نیروهای کرد سوریه است.

به گزارش کردپرس، در چند هفته گذشته شهر عین عیسی در سوریه به علت درگیری نیروهای دموکراتیک سوریه با نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیروهای ترکیه بیشترین توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. نیروهای کرد سوریه از سوی نیروهای ترکیه و شورشیان وابسته به آن برای تسلیم شهر تحت فشار هستند و روسیه نیز جلوگیری از حمله ترکیه به آن را به واگذاری آن به دولت سوریه منوط کرده است.

احمد حسن، کارشناس مسائل ترکیه و سوریه درباره وضعیت این شهر در حال حاضر به المانیتور گفته است ترکیه هنوز تصمیمی برای حمله مستقیم به عین عیسی نگرفته است اما فشارها بر نیروهای کرد را در جهت تسلیم شهر بیشتر کرده است.

وی در مورد موضع آمریکا پیرامون شهر عین عیسی و کردها گفت: آمریکا بیشتر به دنبال رویکرد سیاسی میان ترکیه و نیروهای کرد است تا از این طریق مانع جنگ شود.

احمد حسن می گوید به طور کلی سه سناریو در مورد وضعیت عین عیسی مطرح است: 1- ترکیه شورشیان تحت حمایت خود را برای فشار نظامی بر نیروهای دموکراتیک سوریه از طریق مسدود کردن جاده بین المللی رقه-حلب و یا محاصره عین عیسی ترغیب می کند. 2- واگذاری عین عیسی به دولت مرکزی سوریه نیز مطرح است اما هم نیروهای کرد و هم آمریکا به عنوان متحد کردها با این ایده مخالف هستند و به همین جهت هم هست که آمریکا به دنبال برقراری مذاکره میان ترکیه و نیروهای کرد در جهت حل تنش ها است. و سومین سناریو در مورد عین عیسی عملیات مستقیم نظامی ترکیه برای تصرف این شهر و باقی مانده نوار مرزی سوریه تا مرز عراق است. اما در این صورت آنکارا با تحریم های آمریکا روبه رو خواهد شد.

این کارشناس معتقد است میان ترکیه و روسیه معامله ای سیاسی در حال صورت گرفتن است؛ به این صورت که موقعیت ترکیه در ادلب که نفوذ روسیه در آن زیاد است تقویت شود و ترکیه نیز به تقویت موقعیت روسیه در شرق رود فرات با هدف تهدید منافع آمریکا در شرق سوریه کمک کند.

در همین حال یکی از فرماندهان نیروهای شورشی به المانیتور گفته است حمله آنها به عین عیسی قطعی است و فقط زمان این حمله هنوز تعیین نشده است.

کد خبر 2216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha